Grote hulpverlening (stuk staal op stuurhut schip gevallen) Maasvlakteweg - Rotterdam 16-02-2014

Auteur Topic: Grote hulpverlening (stuk staal op stuurhut schip gevallen) Maasvlakteweg - Rotterdam 16-02-2014  (gelezen 10589 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Dinges link=msg=1244553 date=1392560290
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/container-valt-op-stuurhut-rotterdamse-haven-een-dode

In de Rotterdamse haven is een container uit een hijskraan gevallen. De container kwam op de stuurhut van een schip terecht.

Bij het ongeluk zijn een dode en twee gewonden gevallen.


Zie ook:

http://www.rijnmond.nl/nieuws/16-02-2014/dode-door-val-lading-bij-containerterminal

Er wordt gesproken van vallende lading maar ook over een vallende container.

Als het uit de kraan is gevallen is ook de container aan te merken als lading...(de kraan is geladen met de container) Ik vraag me alleen af hoe dat kan gebeuren, een speciaal juk pakt de container op de hoeken in de loks. dan zou je bijna denken aan een defect aan het juk of aan de loks van de container.
Hoe dan ook, niemand zit op deze afloop te wachten ik wens alle betrokkenen sterkte met deze inzet en afloop.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1244556 date=1392560776
Als het uit de kraan is gevallen is ook de container aan te merken als lading...(de kraan is geladen met de container) Ik vraag me alleen af hoe dat kan gebeuren, een speciaal juk pakt de container op de hoeken in de loks. dan zou je bijna denken aan een defect aan het juk of aan de loks van de container.
Hoe dan ook, niemand zit op deze afloop te wachten ik wens alle betrokkenen sterkte met deze inzet en afloop.

Op de eerste foto's van het incident  is te zien dat het een speciaal juk betreft om lading met afwijkende afmetingen op te hijsen.
Verder maar afwachten met insinuaties totdat er meer bekend is.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Shire link=msg=1244570 date=1392566045
Op de eerste foto's van het incident  is te zien dat het een speciaal juk betreft om lading met afwijkende afmetingen op te hijsen.
Verder maar afwachten met insinuaties totdat er meer bekend is.

Ik insinueer niets, vanuit mijn ervaring met containers en de kranen die ze verplaatsen vraag ik me iets af en geef een mogelijke reden.
Ik zeg niet dat het DE reden zou zijn. Zoals je zelf al aangeeft betreft het een speciaal juk daarmee onderschrijf je zelf hetgeen jij als insinuatie wilt zien.
Helaas zie op de foto die ik te zien krijg niet of het een foto van dit incident is en kan er dus verder weinig mee.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Politie Rotterdam eo ‏@Politie_Rdam  1 u
Rotterdam - Dode en gewonden in Rotterdamse haven http://bit.ly/1gr3vbh

Citaat
Dode en gewonden in Rotterdamse haven

Laatste update: 16-02-2014 | 18:01
Rotterdam - Een 56-jarige kapitein uit Leeuwarden is zondagmiddag om het leven gekomen op Maasvlakteweg, nadat een stuk staal op de stuurhut van zijn binnenvaartschip was gevallen. Zijn 60-jarige vrouw en een 45-jarige medewerker van de terminal zijn gewond geraakt.

Het staal van een container is rond 14.30 uur, tijdens het laden en lossen van een zeeschip door een kraanmachinist vanaf de kade, door nog onbekende reden op de stuurhut van het naastgelegen binnenvaartschip gevallen. Hulpverleners waren snel aanwezig maar dit mocht helaas voor de kapitein niet meer baten. Zijn vrouw en de man uit Ridderkerk zijn met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Zij zijn buiten levensgevaar.

Inspectie SZW doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.
bron: http://www.politie.nl/nieuws/2014/februari/16/dode-en-gewonden-na-bedrijfsongeval-rotterdam.html?utm_source=RSS+Rotterdam+van+politie.nl&utm_medium=Twitter+@politieRR
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Er is al eens eerder voor gewaarschuwd dat de zeer licht gebouwde stuurhutten te dicht bij het laadruim staan. Nu komen vallende containers betrekkelijk weinig voor maar door de wind slingerende containers des te meer. Ook kunnen de kraanmachinisten wel fouten maken.
De zeer licht gebouwde stuurhutten zijn kansloos niet tegen een zware container die de verkeerde kant op gaat.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Thor link=msg=1244625 date=1392582354
Er is al eens eerder voor gewaarschuwd dat de zeer licht gebouwde stuurhutten te dicht bij het laadruim staan. Nu komen vallende containers betrekkelijk weinig voor maar door de wind slingerende containers des te meer. Ook kunnen de kraanmachinisten wel fouten maken.
De zeer licht gebouwde stuurhutten zijn kansloos niet tegen een zware container die de verkeerde kant op gaat.

Houden we het in dit item nog steeds op een vallende container ??? Waar ligt hij dan ?
Verder ben ik het met je opmerkingen eens, lees ook over intimidatie als gewezen wordt op hijswerkzaamheden boven de stuurhut.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Dode door val lading bij containerterminal
Dode door val lading bij containerterminal
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 16 feb 2014
Citaat
Bij containerterminal Euromax op de Maasvlakte is zondag een dodelijk ongeluk gebeurd. Een stuk staal viel uit een kraan en kwam op de stuurhut van een binnenvaartschip terecht. De kapitein van het schip, een 56-jarige man uit Leeuwarden, kwam door de klap om het leven
Samen sterk in de hulpverlening!


KeesZ

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: Thor link=msg=1244625 date=1392582354
Er is al eens eerder voor gewaarschuwd dat de zeer licht gebouwde stuurhutten te dicht bij het laadruim staan. Nu komen vallende containers betrekkelijk weinig voor maar door de wind slingerende containers des te meer. Ook kunnen de kraanmachinisten wel fouten maken.
De zeer licht gebouwde stuurhutten zijn kansloos niet tegen een zware container die de verkeerde kant op gaat.

Het gaat dan wel niet om een container maar ik wil hier toch even op reageren.
Hoe stevig wil jij een stuurhut maken? Alleen bunkers, zoals die gebouwd zijn door de Duitse bezetter in de WOII, zijn opgewassen tegen de krachten van een vallende container. Een stuurhut, hoe stevig gebouwd dan ook, is kansloos tegenover de grote krachten van een vallende container.
Vergelijk het maar met een helm in de bouw, deze draag je alleen maar voor de 'sier/arbeidsinspectie', een vallende hamer hou je daar echt niet mee tegen...
Nikon :-)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: KeesZ link=msg=1244642 date=1392584201
Het gaat dan wel niet om een container maar ik wil hier toch even op reageren.
Hoe stevig wil jij een stuurhut maken? Alleen bunkers, zoals die gebouwd zijn door de Duitse bezetter in de WOII, zijn opgewassen tegen de krachten van een vallende container. Een stuurhut, hoe stevig gebouwd dan ook, is kansloos tegenover de grote krachten van een vallende container.
Vergelijk het maar met een helm in de bouw, deze draag je alleen maar voor de 'sier/arbeidsinspectie', een vallende hamer hou je daar echt niet mee tegen...

Ik haalde even een waarschuwing van Marintec Expertise van november 2013 over stuurhutten en containers aan. Een stuurhut voldoende zwaar bouwen is nmm niet haalbaar zeker bij de tegenwoordige "uitschuifbare" stuurhutten. Als vaak schades aan de kant van het ruim ontstaan door verkeerde handelingen machinist, aanwaaien etc. van containers tegen stuurhutten zou kunnen worden overwogen voor de stuurhut een bescherming in de vorm van een pijpconstructie oid te plaatsen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: KeesZ link=msg=1244642 date=1392584201
Het gaat dan wel niet om een container maar ik wil hier toch even op reageren.
Hoe stevig wil jij een stuurhut maken? Alleen bunkers, zoals die gebouwd zijn door de Duitse bezetter in de WOII, zijn opgewassen tegen de krachten van een vallende container. Een stuurhut, hoe stevig gebouwd dan ook, is kansloos tegenover de grote krachten van een vallende container.
Vergelijk het maar met een helm in de bouw, deze draag je alleen maar voor de 'sier/arbeidsinspectie', een vallende hamer hou je daar echt niet mee tegen...

Een kooiconstructie o.i.d. moet mogelijk zijn. Kost wat maar dan heb je ook wat. Maar wegen deze kosten op tegen dit soort zeldzame zware ongevallen? Daar zijn de meningen over verdeeld.
(heb zelf 4 jaar in de binnenvaart gewerkt en heb veel dingen ''bijna'' fout zien gaan en ook aan aantal dingen gewoon fout. Dat m'n hoofd en al m'n vingers er nog op zitten, engeltje op m'n schouder denk ik)

Edit; wat Thor al noemt, pijpcontrsuctie of kooiconstructie. En bij een bewegende stuurhut zal de constructie mee moeten bewegen / mee moeten uitschuiven.