Beste lezers,
Ik ben nu al een aantal tertielen (nog in opleiding dus) op straat te vinden. Nu is het onderwerp "verkeer" alweer een aantal tertielen terug.
Maar laatst kwam er bij mij een vraag bij mij op.
Situatie:
Met mijn ploeg controleren we wel vaker fietsers. Aangezien mij altijd verteld is dat je een fietser die alle regels keurig opvolgt, niet kan controleren. Of je moet aanwijzingen hebben zoals: ontbreken van jasbeschermers, geen sleutel in ringslot en wel in beweging, ringslothendeltje naar beneden en in beweging. Maar dan ga je naar het vermoeden van heling / diefstal. Op een andere manier, buiten de ID plicht (maar dan moet je weer een aanleiding hebben voor de vervulling van je taak), zou je niet hebben.
Nu zit ik met het volgende in mijn hoofd:
Een fietser die zonder licht fietst en wilt bekeuren, geef je een stopteken volgens de WAHV (niet AWB, want je bent al bezig met het handhaven bij het zien van het kapotte licht).
Nu zijn er in de Regeling Voertuigen een aantal mooie artikelen geschreven mbt de fiets. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het aanwezig hebben van een fietsbel en een grof oppervlak van de trapper.
Maar... Op welke grond hou je de fietser staande om een defecte fietsbel te controleren? (Nee, ik probeer mijn bonnen niet op te schroeven
, ik ben op zoek naar een toegangsdeur voor meer bevoegdheden). Of kan je een defecte fietsbel alleen controleren als je deze fietser op een andere wijze hebt staande gehouden, zoals Wet ID oid? Er staat nergens in de wet, anders dan WAHV, dat wij toezichthouders zijn voor de Wegenverkeerswet of Regeling Voertuigen (zover ik even heb opgezocht), ook al wordt wel vaak genoemd dat wij hier toezichthouder voor zijn.
Maar WAHV kan je hiervoor niet gebruiken naar mijns inzien.
Waar ik naartoe wil: Mocht er wel ergens staan dat wij fietsen volgens de Regeling Voertuigen mogen controleren, dan hebben wij een veel makkelijker vlak om fietsendiefstal aan te kunnen pakken. Dan zou je een fietser net zo makkelijk als een motorrijtuig volgens art. 160 WVW aan de kant kunnen zetten.
Ik hoop dat jullie mij volgen
.