Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het filmpje aardig om te zien en het is idd weer eens een kijkje aan boord van een ander Nederlands hulpverlenings(vaar)tuig. Echter, ik zie de meerwaarde met het incident niet zo. Er gebeurt iets op het strand, en het enige waar ik naar heb zitten kijken is een paar minuten varen in een speedbootje. Ik snap jullie aandeel in het water wel, maar op het strand heb je m.i. genoeg mensen van de reddingsbrigade en zeker van de politie (kust detachement)... mis dan ook de link even.
Het lijkt me zelfs een beetje spelen, zeker rondom die pier. Maargoed, misschien zijn dat wel jullie standaard procedures... Ik had het leuker gevonden om aan boord mee te kijken als er daadwerkelijk iets wordt uitgevoerd zegmaar.
Met welke camera is dit gefilmd trouwens? Vind de kwaliteit bijzonder slecht!
Hmm ik klink wel erg negatief, vat het vooral niet persoonlijk op!
Het filmpje is niet van mij, kwam 'm toevallig tegen
Die actie rond de pier verdient ook geen schoonheidsprijs, dat ben ik volledig met jullie eens, maar ik kan vanaf een filmpje moeilijk inschatten hoe dit gegaan is. Wat ik wel kan doen is het e.e.a. toelichten vanuit mijn achtergrond.
Dat een vaartuig even aanhangt bij een melding op het strand is vrij gebruikelijk, zeker als het nog niet helemaal duidelijk is hoe of wat. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik blij was dat er even een vaartuig op de achtergrond lag, zeker in afgelegen gebieden, je hebt al snel wat handjes extra nodig. Voor de rest zijn er (nog) weinig filmpjes vanuit strandboten, zeker in combinatie met een melding, vandaar dat ik hem toch even hier heb neergezet
Over het "spelen" wil ik nog wel wat kwijt... Wij krijgen dat regelmatig te horen, vaak van mensen die nog nooit op zee hebben gelegen in een dergelijk vaartuig. Ik snap dat het er (zeker vanaf de waterlijn) soms wat grof en overdreven uitziet. Laat ik voorop stellen dat dit nog vrij rustig gaat, tijdens een prio melding had dit filmpje er heel anders uitgezien. Aan de ene kant is het soms ook nodig om op een (zoals het eruit ziet) wildere manier te varen, om het zo veilig te houden voor de bemanning. Aan de andere kant moeten sommige manoeuvres ook regelmatig geoefend worden, zodat het vlekkeloos gaat als het er wel om spant. Een mooi voorbeeld hiervan vindt ik het landen in een vak, dit ziet er soms vrij "gevaarlijk" uit, maar hierbij worden diverse veiligheidsmaatregelen genomen. Zo weten de mensen op de kant niet of ik toestemming heb gekregen van een piketwacht (de "uitkijk" op een post) zodat ik weet het vak vrij is en we binnen kunnen varen...