Er is nogal een verschil in het soort opleiding. Een vrachtwagenchauffeur krijgt al zijn opleidingen toegespitst op het rijden met de vrachtwagen. Een agent krijgt al zijn opleidingen toegespitst op het rijden met hoge snelheid en het afwijkend rijden van overig verkeer.
Een agent ongetraind in een vrachtwagen zetten is vragen om problemen. Een vrachtwagenchauffeur ongetraind met 252 km/u over snelwegen laten vliegen is dat ook.
Een vrachtwagenchauffeur leer je binnen 1 week de (zoals Frank het zei de huis tuin en keuken agent) rijopleiding en de VRO en SRO misschien 1 maand afgesloten met een Certificaat.
Terwijl een agent zijn vrachtwagenrijbewijs wil eerst lessen daar theorie, vrachtwagen C dan afrijden voor rijbewijs, dan CCV-B. Als hij dan ook nog aanhanger achter C wil weer lessen weer afrijden weer CCV-B doen ga je niet redden in 1 maand. En dan nog het elke 5 jaar code 95 met behorende aantal herhalings lessen volgen en halen.
De les is ga nooit van je eigen kunnen uit. Jou rijopleiding kan nog zo goed zijn kijk naar AT-er SRO die toch een vrouw dood reed. Maar van de mensen die hier niet op bedacht zijn.
Stel dat zoals uit filmpje iemand besluit om in 1 keer gelijk de 2 banen op te schuiven dan kan je rijopleiding nog zo goed zijn maar een zwaar ongeval is niet meer te voorkomen. Even de schuldvraag buiten beschouwing gelaten.