Allereerst, het is een filmpje uit het jaar 2009. Inmiddels ongeveer zes jaar oud. Dus om daar nou echt nog over in discussie te gaan?
Voor jouw informatie: Ik ben HBO-opgeleid, dus geen domme jongen. Daarnaast heb ik mij altijd al veel bezig gehouden met c.q. een verhoogde interesse gehad in verkeer en verkeerswetgeving. Ik durf te stellen dat ik daar meer van weet dan de gemiddelde Nederlander.
Kennis is wat anders dan ervaring hebben. Al ben je wetenschappelijk opgeleid, dat doet echt niets ter zake. Hoe vaak ik op straat niet te horen heb gekregen van een burger die ik bekeurde: "Ja, maar ik ben ... (bijvoorbeeld) advocaat." Nou en?..
Die fietser schrikt zich helemaal de tandjes. Het is niet ondenkbaar dat die daardoor uit balans raakt (kijk even hoe dicht de fietser bij het stoeprandje rijdt!) en op z'n plaat gaat. Grote kans dat-ie dan onder de TAS ligt.
Even ter herinnering: Art. 5 WVW spreekt ook over gedragingen die gevaar KUNNEN veroorzaken. Ik blijf erbij dat dat hier aan de orde is.
En uit eigen ervaring, ik rijd daar regelmatig met OGS. Het fietspad is daar vaak de enige oplossing omdat het verder klem staat. De TS rijd over het voetpad en al lijkt de dame iets te schrikken, ik zie hier geen artikel 5 in.