On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 792690 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1850 Gepost op: 10 januari 2015, 14:23:12
Ik heb de filmpjes nu meerdere malen bekeken, en hij heeft wel skills de chauffeur maar als ik hem was tegen gekomen in mijn tijd bij de KMar had ie toch wel opgeschreven geworden voor art. 5.

"Hou rekening met het onverwachte, en je verwacht het nog niet" zei mijn SM ooit tijdens de rijopleiding. Maar ook "als je kiest voor een ongebruikelijke route doe dat dan zo dat je ruimte houdt", en dat was in het geval van de fietser niet zo. Als deze ook maar een seconde had geaarzeld had het heel anders afgelopen en hier een hele andere discussie gevoerd.
En dat woordje ALS draait het hier om, want daar draait heel art. 5 op. Voor de blauwe tak wel bekend gesprek "Meneer u krijgt art. 5 opgelegd want als daar iemand over zou hebben gestoken" of "als daar iemand uit de steeg had gekomen". Zinnen die niet uit de lucht vallen maar die ook in de diverse casussen worden opgelepeld.

art. 5 gaat ook niet alleen op bij een daadwerkelijke gevaarzetting, maar ook een mogelijke gevaarzetting en dat laatste is gewoon niet te ontkennen. Het is een stoep waar ook kinderen lopen/fietsen ( dat het op het moment niet zo is doet niets ter zake ) en aan de fietsster te zien schrok ze zich de pleuris en zal misschien niet tegen de brandweerauto op rijden, maar niet denkbaar is dat ze een ander aanrijdt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1851 Gepost op: 10 januari 2015, 14:32:03
Citaat van: HIT link=msg=1321790 date=1420896192
Ik heb de filmpjes nu meerdere malen bekeken, en hij heeft wel skills de chauffeur maar als ik hem was tegen gekomen in mijn tijd bij de KMar had ie toch wel opgeschreven geworden voor art. 5.
Die TS zal echt niet wachten op jouw verhaaltje met een prio1 uitruk. Je zult dus een uitnodiging krijgen om na die uitruk even van gedachte te komen wisselen aan de post. Met de mededeling om alvast na te gaan denken hoe er anders gereden had moeten worden. Daarnaast zul je het een en ander moeten gaan uitleggen bij wat bobo's. ::)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1852 Gepost op: 10 januari 2015, 14:39:19
Sorry, maar is niet in veel gevallen van de ritten sprake van Art. 5? Mogelijk gevaar veroorzaken voor andere weggebruikers, kijk alleen al naar het met verhoogde snelheid rijden en door rood... Dan kan je bij veel prio 1 ritten gaan schrijven voor art. 5...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1853 Gepost op: 10 januari 2015, 14:46:54
Citaat van: Peter71 link=msg=1321792 date=1420896723
Die TS zal echt niet wachten op jouw verhaaltje met een prio1 uitruk. Je zult dus een uitnodiging krijgen om na die uitruk even van gedachte te komen wisselen aan de post. Met de mededeling om alvast na te gaan denken hoe er anders gereden had moeten worden. Daarnaast zul je het een en ander moeten gaan uitleggen bij wat bobo's. ::)
En jij denkt dat ik dat onder het rijden had geprobeerd? Ik mag toch hopen dat je mij een iets hogere intelligentie had gegeven.
En de mededeling hoe er anders had moeten gereden? Gewoon over de weg of met een veel lagere snelheid. Ja op de weg had hij zich vastgereden, maar dat mag nooit de reden zijn om het overige verkeer in groter gevaar te brengen. Die uitleg bij bobo's zal ik graag doen ook bij een rechter indien nodig.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1321794 date=1420897159
Sorry, maar is niet in veel gevallen van de ritten sprake van Art. 5? Mogelijk gevaar veroorzaken voor andere weggebruikers, kijk alleen al naar het met verhoogde snelheid rijden en door rood... Dan kan je bij veel prio 1 ritten gaan schrijven voor art. 5...
In zekere zin heb je gelijk, daarom moet je ook wel overdacht rijden. En als ik kijk van een handhavingsstandpunt dan kan dat hier niet het geval zijn. Er is gekozen voor ruimte in plaats van veiligheid.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1854 Gepost op: 10 januari 2015, 14:50:56
Citaat van: HIT link=msg=1321796 date=1420897614
Ja op de weg had hij zich vastgereden, maar dat mag nooit de reden zijn om het overige verkeer in groter gevaar te brengen. Die uitleg bij bobo's zal ik graag doen ook bij een rechter indien nodig.

En dan komt deze TS te laat of geheel niet ter plaatse, en dan?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1855 Gepost op: 10 januari 2015, 14:57:58
Citaat van: Peter71 link=msg=1321798 date=1420897856
En dan komt deze TS te laat of geheel niet ter plaatse, en dan?
Wat een vreemde redenatie, want als de fietser onder de wielen terecht komt komt ie ook niet ter plaatse.
Maar zoals je in 1 van de filmpjes ook ziet op het moment dat hij weer op de weg gaat, is al het verkeer op de rijbaan al aan de kant gegaan en had ie gewoon over de rijbaan kunnen rijden.

Begrijp mij niet verkeerd, ik weet echt wel dat je keuze's moet maken. Alleen de keuze hier is gewoon niet goed te praten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #1856 Gepost op: 10 januari 2015, 14:58:33
Citaat van: HIT link=msg=1321796 date=1420897614
Er is gekozen voor ruimte in plaats van veiligheid.

Dat is natuurlijk flauwekul!! Er is ruimte zat! en die fietser? Die is idd de TS even kwijt maar mi een prima manoeuvre!

Maar nu gaan we weer een filmpje uit 2009 helemaal uitmelken met gezeur over Art 5..........  98uiye

BOT
1:87 modelletjes:  


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1857 Gepost op: 10 januari 2015, 15:05:56
Citaat van: HIT link=msg=1321800 date=1420898278


Begrijp mij niet verkeerd, ik weet echt wel dat je keuze's moet maken. Alleen de keuze hier is gewoon niet goed te praten.
En er zijn genoeg argumenten aangevoerd waarom deze keuze weldegelijk goed is, ook als je bedenkt dat deze actie daar vaker wordt uitgevoerd. Dus ik wens je succes met je artikel 5, je zult een hoop uit te leggen hebben. ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1858 Gepost op: 11 januari 2015, 13:19:50
Citaat van: HIT link=msg=1321800 date=1420898278
Begrijp mij niet verkeerd, ik weet echt wel dat je keuze's moet maken. Alleen de keuze hier is gewoon niet goed te praten.

En dat is kennelijk het verschil van inzicht tussen iemand die praktijkervaring heeft en iemand die dat niet heeft...
Wij rijden in ons werkgebied ook regelmatig over trottoirs en voetpaden, veelal met de ruimte dat het met een Touran nét gaat...
Anders staan we hopeloos in de file, ik zie niets geks in het filmpje  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1859 Gepost op: 11 januari 2015, 14:09:07
Citaat van: Jerommeke link=msg=1321976 date=1420978790
En dat is kennelijk het verschil van inzicht tussen iemand die praktijkervaring heeft en iemand die dat niet heeft...
Wij rijden in ons werkgebied ook regelmatig over trottoirs en voetpaden, veelal met de ruimte dat het met een Touran nét gaat...
Anders staan we hopeloos in de file, ik zie niets geks in het filmpje  :)
Mooie conclusie, waar baseer je dat op? Ik durf totzelfs te beweren dat ik met voertuigen onder OGS heb gereden waar jij nooit mee zult rijden.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.