Kom ik toch weer op het zelfde neer Djseb. En ik heb de antwoorden nu even expres groot en blauw gemaakt.
Als hierdoor een ongeval ontstaat zal de VOA er bij komen en zal als die aan boord is de black-box worden uitgelezen.
Vervolgens zal je door het OM vervolgd worden en bij meneer de rechter voor het hekje komen te staan en zal je een straf opgelegd krijgen.
Misschien zie jij dat zitten maar als ik chauffeur zou zijn niet. De brancherichtlijn is er niet alleen om jou te vertellen hoe en wat maar ook om je te beschermen.
Ik heb op http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@404/brancherichtlijn/ het volgende gevonden.
Brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf (PDF, 429 Kb)
Hoofdstuk 5 Rijden door rood licht
Met welke snelheid dient een kruispunt over te worden gestoken indien verkeerslicht rood uitstraalt maar duidelijk is dat geen verkeer aanwezig is, bijv. ‘s nachts ?
Alleen bij prio 1, maximaal 20 km/u en zodanig dat het ‘overig verkeer’ geen gevaar loopt.
Hoe is de snelheid van het passeren van kruisingen te controleren ?
Vooraf door rustig aan te rijden en de kilometerteller te bezien. Achteraf bijvoorbeeld door een ongevalregistratiesysteem in uitrukvoertuigen te hebben of door sporenonderzoek uitgevoerd door de technische recherche en met behulp van getuigenverslagen.
==========================================================================================
Verder staat het volgende in de
Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen Veiligheidsregio
VEILIGHEIDSREGIO ROTTERDAM-RIJNMOND
Kruispunten
Het naderen en oversteken van kruispunten gebeurt met aangepaste snelheid. Bij het oprijden van het kruisingsvlak dient de bestuurder van het voorrangsvoertuig ervan uit te gaan dat andere weggebruikers hem niet hebben opgemerkt en hem dus mogelijk niet voor laten gaan. Daarom wordt zo nodig gestopt.
Rood licht
Het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur. Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt het rode licht niet genegeerd en mag niet worden doorgereden.
10. Inwerkingtreding en evaluatie
Landelijk:
Naar verwachting komt er in de loop van 2016 een algemene brancherichtlijn voor hulpverleningsdiensten. Tot die tijd is een regionale regeling noodzakelijk.
Regionaal:
De Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen treedt in werking op de dag na publicatie en heeft terugwerkende kracht tot en met 5 september 2015.
De richtlijn wordt na het inwerkingtreden van een landelijke regeling geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Bijstelling van de richtlijn zal eerder plaatsvinden indien wet- en regelgeving die van toepassing is op de richtlijn binnen een termijn van twee jaar wijzigt, of indien gewijzigde of nieuwe sectorale afspraken hiertoe noodzaken.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2015-405.html