Inmiddels hebben er een paar gereageerd waaronder de des betreffende chauffeur van TS Teunis.
Als 1e berendt87 zijn reactie:1. Hij heeft harder gereden dan dat hij mocht? Waar maak jij dat op uit?
2. Jij haalt er namelijk een richtlijn bij van de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond. Kazerne Teunis is in de veiligheidsregio Amsterdam Amstelland. In AA gelden ZOALS IN DE BRANCHERICHTLIJNEN VAN RR TE LEZEN IS, misschien wel andere regels. Anders zou er geen "Tot die tijd is een regionale regeling noodzakelijk" staan.
3. Er is een verschil tussen een kruispunt zonder verkeerslichten en een kruispunt met verkeerslichten. Zolang er geen overig verkeer is kan er doorgereden worden met 20 of 30 km/h (hangt af van de richtlijnen van AA).
4. Al had de chauffeur 10 km/h gereden, dan nog had die in de ankers gemoeten. Want die trut zou ook niet gewacht hebben. Het is gewoon een stom kutwijf (als het een man was geweest, dan is het een stomme klootzak, lul).
Reactie van de des betreffende chauffeur van TS Teunis:Hoi Enrico,
Ik ben de chaffeur van het filmpje. Ik wilde me eigenlijk niet mengen in geen enkele discussie hierover op internet maar ik wil toch 1 reactie geven. En daar blijft het dan bij.
In weze heb je gelijk. Volgens de richtlijnen mag je met maximaal 20 kilometer per uur door het rode licht over een kruispunt. Zo krijg je het ook geleerd in de opleiding. Echter, als je na de opleiding weer terug gaat naar je kazerne krijg je te maken met de realiteit. En dan gaan theorie en praktijk zich scheiden.
Voor mij houd dat in dat ik keuzes maak tijdens een prio 1 rit. Waarbij veiligheid van onszelf in het voertuig en van de mensen buiten op straat het belangrijkste zijn.
Ik heb dan voor mezelf een lijstje in mijn hoofd met voorwaarden waarmee ik dat kruispunt overga.
Zoals: Staat iedereen stil?, Heb ik groen of rood? Is het druk? Kan ik alles goed zien? Ziet iedereen mij? Voldoet de situatie aan deze voorwaarden (maar met rood licht) en ik voel me er comfortabel bij dan rij ik inderdaad harder dan 20km. per uur.
Wat ik zelf het belangrijkste vind is snelheid en afstand. Als je met 80km over een kruispunt denderd dan is je remweg langer dan dat kruispunt. Dan maai je dus alles van straat wat voor je voertuig komt. Ik vermoed dat ik ongeveer 30km. reed op dat moment. Alles stond in principe stil, het was schemerig dus alles reflecteert en de sirenes stonden aan. En wij hebben echt harde luchtsirenes want er staan vaak mensen op straat hun oren dicht te houden. Knipperlicht doe ik altijd bewust aan want ik wil dat de mensen zien waar ik heen wil. Dus voor mij op dat moment was het een overzichtelijke sitatie en zou ik eventueel met harder dan 20km. rechtsaf kunnen slaan.
Nu ben ik de held maar als ik een fractie van een seconde te laat was geweest of net even ergens anders had gekeken dan had ik haar niet gezien en geraakt. Ook als ik 20km. per uur reed want als iemand vlak voor je voertuig komt en je ziet het niet dan was ze ook gehakt geweest.
En tuurlijk ben ik boos op dat moment en vloek ik. Maar ik moet wel verder rijden want misschien ligt er wel iemand te creperen achter een deur. Dus ik zet die boosheid weg en focus me weer op het rijden want op de volgende hoek staan er weer fietsers waar ik op moet letten.
Ja en weet je en wat die vrouw betreft; mensen zijn soms wel erg grof over haar. Alsof ze opgeknoopt moet worden. Daar ik ga helemaal niet in mee.
Zij schrok ook. Natuurlijk was het een rare en onvoorspelbare actie maar je weet niet wat er allemaal meespeelt. Misschien had ze wel vlak daarvoor gehoord dat een familielid is overleden bijvoorbeeld. Je weet het niet. Ik ben dan ook geenzins boos op die vrouw. Voor mij was het allemaal niet zo bijzonder dit soort dingen gebeuren vaker. Ik ben gewoon alleen maar blij dat ik haar zag.
Ik ga het later nog eens rustig lezen en dan zal ik op beiden denk ik wel reageren. Ik vind het in ieder geval sportief dat hij en dan er even vanuit gaande dat hij het ook zelf is gereageerd heeft. Echter maak ik met wel zorgen omtrent het gedeelte
Echter, als je na de opleiding weer terug gaat naar je kazerne krijg je te maken met de realiteit. En dan gaan theorie en praktijk zich scheiden. wat hij schrijft.
Dit lijkt mij een verkeerde insteek en instelling echt zo van in de theorie is het leuk maar in de praktijk hou ik mij er niet aan want het werkt voor mij niet.
Op dat deel zal ik waarschijnlijk ook wel reageren met wat in dit citaat staat.
Als hierdoor een ongeval ontstaat zal de VOA er bij komen en zal als die aan boord is de black-box worden uitgelezen.
Vervolgens zal je door het OM vervolgd worden en bij meneer de rechter voor het hekje komen te staan en zal je een straf opgelegd krijgen.
Misschien zie jij dat zitten maar als ik chauffeur zou zijn niet. De brancherichtlijn is er niet alleen om jou te vertellen hoe en wat maar ook om je te beschermen.