On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 801602 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1990 Gepost op: 4 februari 2016, 00:53:48
Als je met de wijsneus mij bedoeld, et is pure interesse en ik ben dus alleen benieuwd hoe zwaar er getild wordt aan die richtlijn, verder niets 98uiye Wordt dus behoorlijk zwaar aan getild, en waarom ik de vraag anders stel is omdat er meer dan 1000en filmpjes online staan waarbij er niet volgens de brancherichtlijn gereden wordt, en ik me dus oprecht afvraag hoe zwaar bestuurders er aan tillen. Nou hier op het forum dus vrijwel iedereen, op de videos heb ik een ander beeld...

Ik had trouwens niet anders gereageerd op een agent die zo rijdt...


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1991 Gepost op: 4 februari 2016, 10:25:26
Citaat van: Djseb link=msg=1403957 date=1454543628
Als je met de wijsneus mij bedoeld, et is pure interesse en ik ben dus alleen benieuwd hoe zwaar er getild wordt aan die richtlijn, verder niets 98uiye Wordt dus behoorlijk zwaar aan getild, en waarom ik de vraag anders stel is omdat er meer dan 1000en filmpjes online staan waarbij er niet volgens de brancherichtlijn gereden wordt, en ik me dus oprecht afvraag hoe zwaar bestuurders er aan tillen. Nou hier op het forum dus vrijwel iedereen, op de videos heb ik een ander beeld...

Ik had trouwens niet anders gereageerd op een agent die zo rijdt...

Het was wat laat vannacht Enrico ik had je berichtje verkeerd geinterpreteerd, ik dacht dat je op mij doelde... 98uiye Sorry! Las er even overheen dat je naar de reacties onder het filmpje verwees! ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1992 Gepost op: 4 februari 2016, 12:08:08
Kan gebeuren Djseb  ;)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1993 Gepost op: 4 februari 2016, 12:31:22
Inmiddels hebben er een paar gereageerd waaronder de des betreffende chauffeur van TS Teunis.

Als 1e berendt87 zijn reactie:
1. Hij heeft harder gereden dan dat hij mocht? Waar maak jij dat op uit?
2. Jij haalt er namelijk een richtlijn bij van de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond. Kazerne Teunis is in de veiligheidsregio Amsterdam Amstelland. In AA gelden ZOALS IN DE BRANCHERICHTLIJNEN VAN RR TE LEZEN IS, misschien wel andere regels. Anders zou er geen "Tot die tijd is een regionale regeling noodzakelijk" staan.
3. Er is een verschil tussen een kruispunt zonder verkeerslichten en een kruispunt met verkeerslichten. Zolang er geen overig verkeer is kan er doorgereden worden met 20 of 30 km/h (hangt af van de richtlijnen van AA).
4. Al had de chauffeur 10 km/h gereden, dan nog had die in de ankers gemoeten. Want die trut zou ook niet gewacht hebben. Het is gewoon een stom kutwijf (als het een man was geweest, dan is het een stomme klootzak, lul).


Reactie van de des betreffende chauffeur van TS Teunis:
Hoi Enrico,

Ik ben de chaffeur van het filmpje. Ik wilde me eigenlijk niet mengen in geen enkele discussie hierover op internet maar ik wil toch 1 reactie geven. En daar blijft het dan bij.

In weze heb je gelijk. Volgens de richtlijnen mag je met maximaal 20 kilometer per uur door het rode licht over een kruispunt. Zo krijg je het ook geleerd in de opleiding. Echter, als je na de opleiding weer terug gaat naar je kazerne krijg je te maken met de realiteit. En dan gaan theorie en praktijk zich scheiden.

Voor mij houd dat in dat ik keuzes maak tijdens een prio 1 rit. Waarbij veiligheid van onszelf in het voertuig en van de mensen buiten op straat het belangrijkste zijn.  

Ik heb dan voor mezelf een lijstje in mijn hoofd met voorwaarden waarmee ik dat kruispunt overga.
Zoals: Staat iedereen stil?, Heb ik groen of rood? Is het druk? Kan ik alles goed zien? Ziet iedereen mij? Voldoet de situatie aan deze voorwaarden (maar met rood licht) en ik voel me er comfortabel bij dan rij ik inderdaad harder dan 20km. per uur.

Wat ik zelf het belangrijkste vind is snelheid en afstand. Als je met 80km over een kruispunt denderd dan is je remweg langer dan dat kruispunt. Dan maai je dus alles van straat wat voor je voertuig komt. Ik vermoed dat ik ongeveer 30km. reed op dat moment.  Alles stond in principe stil, het was schemerig dus alles reflecteert en de sirenes stonden aan. En wij hebben echt harde luchtsirenes want er staan vaak mensen op straat hun oren dicht te houden.  Knipperlicht doe ik altijd bewust aan want ik wil dat de mensen zien waar ik heen wil. Dus voor mij op dat moment was het een overzichtelijke sitatie en zou ik eventueel met harder dan 20km. rechtsaf kunnen slaan.

Nu ben ik de held maar als ik een fractie van een seconde te laat was geweest of net even ergens anders had gekeken dan had ik haar niet gezien en geraakt. Ook als ik 20km. per uur reed want als iemand vlak voor je voertuig komt en je ziet het niet dan was ze ook gehakt geweest.

En tuurlijk ben ik boos op dat moment en vloek ik. Maar ik moet wel verder rijden want misschien ligt er wel iemand te creperen achter een deur. Dus ik zet die boosheid  weg en focus me weer op het rijden want op de volgende hoek staan er weer fietsers waar ik op moet letten.

Ja en weet je en wat die vrouw betreft; mensen zijn soms wel erg grof over haar. Alsof ze opgeknoopt moet worden. Daar ik ga helemaal niet in mee.
Zij schrok ook. Natuurlijk was het een rare en onvoorspelbare actie maar je weet niet wat er allemaal meespeelt. Misschien had ze wel vlak daarvoor gehoord dat een familielid is overleden bijvoorbeeld. Je weet het niet. Ik ben dan ook geenzins boos op die vrouw. Voor mij was het allemaal niet zo bijzonder  dit soort dingen gebeuren vaker. Ik ben gewoon alleen maar blij dat ik haar zag.


Ik ga het later nog eens rustig lezen en dan zal ik op beiden denk ik wel reageren. Ik vind het in ieder geval sportief dat hij en dan er even vanuit gaande dat hij het ook zelf is gereageerd heeft. Echter maak ik met wel zorgen omtrent het gedeelte Echter, als je na de opleiding weer terug gaat naar je kazerne krijg je te maken met de realiteit. En dan gaan theorie en praktijk zich scheiden. wat hij schrijft.
Dit lijkt mij een verkeerde insteek en instelling echt zo van in de theorie is het leuk maar in de praktijk hou ik mij er niet aan want het werkt voor mij niet.
Op dat deel zal ik waarschijnlijk ook wel reageren met wat in dit citaat staat.
Citaat van: enrico1972 link=msg=1403916 date=1454531971

Als hierdoor een ongeval ontstaat zal de VOA er bij komen en zal als die aan boord is de black-box worden uitgelezen.
Vervolgens zal je door het OM vervolgd worden en bij meneer de rechter voor het hekje komen te staan en zal je een straf opgelegd krijgen.
Misschien zie jij dat zitten maar als ik chauffeur zou zijn niet. De brancherichtlijn is er niet alleen om jou te vertellen hoe en wat maar ook om je te beschermen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1994 Gepost op: 4 februari 2016, 12:56:48
Respect voor de reactie van de chauffeur, kan niets anders zeggen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1995 Gepost op: 4 februari 2016, 13:23:25
Citaat van: 0501 link=msg=1404038 date=1454587008
Respect voor de reactie van de chauffeur, kan niets anders zeggen.
+1


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1996 Gepost op: 4 februari 2016, 14:53:37
Citaat van: enrico1972 link=msg=1404033 date=1454585482
Echter maak ik met wel zorgen omtrent het gedeelte Echter, als je na de opleiding weer terug gaat naar je kazerne krijg je te maken met de realiteit. En dan gaan theorie en praktijk zich scheiden. wat hij schrijft.
Dit lijkt mij een verkeerde insteek en instelling echt zo van in de theorie is het leuk maar in de praktijk hou ik mij er niet aan want het werkt voor mij niet.
Op dat deel zal ik waarschijnlijk ook wel reageren met wat in dit citaat staat.

Deels kan ik me vinden in je reactie Enrico, maar dit is dus precies het punt wat ik op de vorige pagina aan probeerde te stippen; bestuurders van hulpverleningsvoertuigen zien een verschil in de theorie en praktijk. Daarom rijden zij niet volgens de brancherichtlijn.

Als je de brancherichtlijn heel letterlijk neemt mag er namelijk bij een compleet leeg kruispunt in het donker met niet harder dan 20 km/h doorheen gereden worden. Dit suggereert meteen dat wanneer er wel verkeer staat de snelheid nog verder omlaag moet/zonodig moet stoppen. Dit staat ook zo in de brancherichtlijn van RR die je poste.

De reactie van de chauffeur geeft eigenlijk precies aan zoals denk ik veel meer bestuurders er over denken, het is een richtlijn, geen eis... Bij incident heb je tijdsdruk, en wil je zo snel mogelijk terplaatse zijn, en dan ga je afwegingen maken, wat is verantwoord? Hoe hard kan ik rijden? Staat inderdaad iedereen stil? Heeft iedereen me gezien? Oke gas erop en door...

Ondanks of het goed of niet goed is hoe er veel gereden wordt is dit een typische voorbeeld van Human Factors.
Citaat
Het is misschien goed om hier nog eens te benadrukken dat tijdsdruk in de zin van RPD niet persé betekent dat er objectief gezien weinig tijd is. Tijdsdruk is vooral de psychologische connotatie dat er snel gehandeld moet worden om erger te voorkomen en dat jij degene bent die daar voor moet zorgen. Dat betekent dus ook dat het gevoel van tijdsdruk kan verschillen per persoon, afhankelijk van de ervaring die iemand heeft. En omdat de eigen ervaring zo’n belangrijke rol speelt, verschilt het dus ook per situatie.
http://www.rizoomes.nl/rizoomes-blog/


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1997 Gepost op: 4 februari 2016, 15:04:03
De brancherichtlijn is wel degelijk bindend. Uit menig uitspraak van de rechter blijkt inmiddels dat er gewoon naar gekeken wordt of er is voldaan aan de brancherichtlijn.

Voorheen was het inderdaad slechts een richtlijn, maar de onvrijblijvendheid is inmiddels wettelijk geborgd in de wegenverkeerswet:
Citaat van: Artikel 150 WVW
1. Een vrijstelling of ontheffing kan onder beperkingen worden verleend. Aan een vrijstelling of ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.
2. Het is verboden te handelen in strijd met de aan een vrijstelling of ontheffing verbonden voorschriften.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #1998 Gepost op: 4 februari 2016, 15:14:45
Citaat van: Djseb link=msg=1404053 date=1454594017
Deels kan ik me vinden in je reactie Enrico, maar dit is dus precies het punt wat ik op de vorige pagina aan probeerde te stippen; bestuurders van hulpverleningsvoertuigen zien een verschil in de theorie en praktijk. Daarom rijden zij niet volgens de brancherichtlijn.

Als je de brancherichtlijn heel letterlijk neemt mag er namelijk bij een compleet leeg kruispunt in het donker met niet harder dan 20 km/h doorheen gereden worden. Dit suggereert meteen dat wanneer er wel verkeer staat de snelheid nog verder omlaag moet/zonodig moet stoppen. Dit staat ook zo in de brancherichtlijn van RR die je poste.

De reactie van de chauffeur geeft eigenlijk precies aan zoals denk ik veel meer bestuurders er over denken, het is een richtlijn, geen eis... Bij incident heb je tijdsdruk, en wil je zo snel mogelijk terplaatse zijn, en dan ga je afwegingen maken, wat is verantwoord? Hoe hard kan ik rijden? Staat inderdaad iedereen stil? Heeft iedereen me gezien? Oke gas erop en door...

Ondanks of het goed of niet goed is hoe er veel gereden wordt is dit een typische voorbeeld van Human Factors. http://www.rizoomes.nl/rizoomes-blog/

Heel vrijblijvend is de richtlijn niet meer blijkt uit recente uitspraken:
Verdachte en zijn raadsman hebben ter rechtvaardiging van de overschrijding van de hierboven genoemde verkeersregels en gedragsnormen in de Regeling optische en geluidssignalen 2009 en de brancherichtlijn verwezen naar de bepalingen in het de brancherichtlijn en het protocol, op grond waarvan het is toegestaan om af te wijken van de verkeersregels en gedragsnormen in die regelingen. De rechtbank overweegt daarover het volgende.
Op grond van de RVV90 in samenhang met de Regeling optische en geluidssignalen 2009 en de brancherichtlijn is het hulpdiensten, waaronder het AOT, in geval van een voor de mens levensbedreigende situatie toegestaan af te wijken van de algemeen geldende verkeersregels in het RVV90. De brancherichtlijn en de Regeling optische en geluidsignalen 2009 normeren die afwijkingsbevoegdheid. De brancherichtlijn stelt dat de richtlijn moet worden gezien als een maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algemene ontheffing op grond van het RVV90. Slechts in bijzondere situaties is het toegestaan om af te wijken van die normen. Naar het oordeel van de rechtbank vormt het enkele feit dat het AOT op weg was naar een levensbedreigende situatie niet een bijzondere situatie. In alle gevallen waarop de brancherichtlijn ziet is daarvan sprake. Ook de omstandigheid dat in colonne werd gereden acht de rechtbank daarvoor onvoldoende redengevend. Ook in die omstandigheid moet de verkeersveiligheid met het oog waarop die verkeersregels en gedragsnormen zijn opgenomen in acht worden genomen. De rechtbank is in de onderhavige situatie niet gebleken van feiten en omstandigheden die afwijking van de brancherichtlijn rechtvaardigen.



Ik ben de eerste die toegeeft dat ik ook wel eens wat harder door rood rijdt, maar je moet je bewust zijn van wat je doet. Een mooie eye-opener voor mij was dat bij de laatste bijscholing ik het gevoel had stapvoets een kruising op te rijden. Twee rijstroken naar rechts stond een bus voor rood te wachten. Er was met een dashcam gefilmd en het bleek dat ik nog ongeveer 40 km/u reed. Was er een snorfiets achter die bus vandaan gekomen had ik zeker 8 meter remweg nodig gehad exclusief reactietijd en had ik die dus zeker geraakt. Je denkt alles te zien maar we zijn mensen en mensen maken nog wel eens een foutje. De brancherichtlijn is een stukje dekking voor de werkgever, maar ook eentje om over na te denken als bestuurder!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1999 Gepost op: 4 februari 2016, 17:20:58
Nee ik begreep uit eerdere berichten al dat het bij veroordeling bindend is, wat ik alleen bedoel te zeggen is dat ik denk dat mensen dus de de richtlijn negeren uit het gevoel van tijdsdruk. En dus een andere afweging maken, die als het dan wel fout gaat zoals jullie zeggen heel verkeerd uit kan pakken tijdens een veroordeling...

Die situaties met een bus/tram voorbij rijden zijn inderdaad tricky, zoals je zelf zegt is dat een goede eye opener als je het terug kan zien. Dat zou misschien wat vaker moeten gebeuren om bestuurders meer bewust te maken.

En de bestuurder van de TS heeft ook een inschatting gemaakt, maar het was wel op het randje. Ik denk dat dit voor hem ook even een eye-opener was. Gelukkig is het nu goed gegaan.