On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 792833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #2000 Gepost op: 5 februari 2016, 01:00:54
Citaat van: Djseb link=msg=1404053 date=1454594017
Deels kan ik me vinden in je reactie Enrico, maar dit is dus precies het punt wat ik op de vorige pagina aan probeerde te stippen; bestuurders van hulpverleningsvoertuigen zien een verschil in de theorie en praktijk. Daarom rijden zij niet volgens de brancherichtlijn.

Als je de brancherichtlijn heel letterlijk neemt mag er namelijk bij een compleet leeg kruispunt in het donker met niet harder dan 20 km/h doorheen gereden worden. Dit suggereert meteen dat wanneer er wel verkeer staat de snelheid nog verder omlaag moet/zonodig moet stoppen. Dit staat ook zo in de brancherichtlijn van RR die je poste.

De reactie van de chauffeur geeft eigenlijk precies aan zoals denk ik veel meer bestuurders er over denken, het is een richtlijn, geen eis... Bij incident heb je tijdsdruk, en wil je zo snel mogelijk terplaatse zijn, en dan ga je afwegingen maken, wat is verantwoord? Hoe hard kan ik rijden? Staat inderdaad iedereen stil? Heeft iedereen me gezien? Oke gas erop en door...

Ondanks of het goed of niet goed is hoe er veel gereden wordt is dit een typische voorbeeld van Human Factors. http://www.rizoomes.nl/rizoomes-blog/

Het snel te plaatsen zijn hangt en staat met het veilig aankomen op locatie, niemand heeft iets aan jou als jij onderweg een ongeluk veroorzaakt, niet meer inzetbaar bent en extra menselijke en materiële schade hebt veroorzaakt. Naast snelheid is veiligheid dus zeer belangrijk!!


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #2001 Gepost op: 5 februari 2016, 10:29:46
Mee eens, alleen is het menselijk brein geneigd andere dingen te doen onder tijdsdruk, dat de ervaring toeneemt met de jaren neemt ook mee dat de bestuurder andere inschattingen gaat maken en meer op het randje gaat rijden (naar mijn idee). Goed of niet goed, veilig aankomen is het belangrijkst.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2002 Gepost op: 5 februari 2016, 13:54:12
Het is een richtlijn, geen eis?

Het is gewoon wettelijk afgekaderd, je hebt je er dus aan te houden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #2003 Gepost op: 11 februari 2016, 11:27:08
https://www.youtube.com/watch?v=_0ntcCJMWfA

is al een wat ouder filmpje, maar toch leuk om te zien.
Betreft een A1 rit van Post Hoofddorp naar een inzet in Aalsmeer.
On-board gefilmd vanuit de oude Chevy 12-186, met de meest heerlijke sirene die er is/was
ACH & HBT


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #2004 Gepost op: 11 februari 2016, 11:56:20
Wat een keurige beheerste rit. Mooi de ruimte gezocht en gebruikt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2005 Gepost op: 11 februari 2016, 13:36:48
Dit is nou een mooie video die gebruikt kan worden om te laten zien hoe passeer ik een kruising conform de Brancherichtlijn.
Inderdaad een mooie beheerste rit en de weggebruikers maken ook mooi ruimte voor de ambu. Hier kunnen de mannen van TS Teunis heel veel van leren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #2006 Gepost op: 11 februari 2016, 23:50:02
Een ritje mee met een motorrijder van de politie Gouda:

https://www.facebook.com/video.php?v=953750054713308
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2007 Gepost op: 12 februari 2016, 00:06:01
Zonde dat ook bij de motor de functie 'knipperende koplampen' niet gebruikt wordt. Voor de rest een nette beheerste rit!


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #2008 Gepost op: 12 februari 2016, 21:19:42
Citaat van: Frank. link=msg=1405878 date=1455231961
Voor de rest een nette beheerste rit!

De rit wijkt alleen behoorlijk af van de branche richtlijnen;
- met max. 45 km/h het rood  uitstralende driekleurig verkeerslicht negeren en de kruising oprijden;
- met max. 132 km/h rijden waar vermoedelijk ter plaatse 50 km/h is toegestaan;
- met max 93 km/h door een 30 km-zone rijden.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #2009 Gepost op: 16 februari 2016, 16:28:57
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1406095 date=1455308382
De rit wijkt alleen behoorlijk af van de branche richtlijnen;
- met max. 45 km/h het rood  uitstralende driekleurig verkeerslicht negeren en de kruising oprijden;
- met max. 132 km/h rijden waar vermoedelijk ter plaatse 50 km/h is toegestaan;
- met max 93 km/h door een 30 km-zone rijden.

Ben nu wel benieuwd hoe u de snelheid weet.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo