On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 792856 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2030 Gepost op: 20 februari 2016, 17:45:01
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1407510 date=1455916911
Handgeschakeld spoed rijden  ::)

Vanwaar de verbazing?
Zo uniek / vreemd is dat toch niet?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2031 Gepost op: 20 februari 2016, 18:37:58
Zo heb ik het ook geleerd, jawel ik kan het zeggen, vroeger!


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #2032 Gepost op: 20 februari 2016, 20:24:29
Citaat van: Gele wagen link=msg=1407637 date=1455984061
Vergeet de chauffeurs van de Groene terrein ziekenwagens niet. Hierop zit ook OGS
Op de Boxer-ambu zit ook een blauwe lamp, maar ik betwijfel of dit is om op de openbare weg met OGS te rijden.

Kan me voorstellen dat het is om aan te zetten tijdens een eventuele politiebegeleiding. De "groene" defensie ambu's voldoen volgens mij ook niet aan de eis van 360 graden blauw. Met zulke hoge voertuigen met een enkele pit zie je het blauw niet als je er direct achter staat, of er direct voor en in je spiegel kijkt.

Het zou me niks verbazen als de ambu alleen zelfstandig met blauw rijdt op de kazerne e.o. en daarna z.s.m. opgepikt wordt voor een begeleiding. Of de patiënt wordt overzegt op een 'normale' ambulance.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2033 Gepost op: 20 februari 2016, 20:34:19
Citaat van: LSPD link=msg=1407681 date=1455996269
Op de Boxer-ambu zit ook een blauwe lamp, maar ik betwijfel of dit is om op de openbare weg met OGS te rijden.
Negatief, bij ongevallen in het veld zal de ambu er toch ook naartoe moeten rijden. En bij ernstige gevallen ook weer naar een ziekenhuis, overladen in een andere ambu wordt dan niet gedaan. En als je er achterin ligt merk je weinig tot eigenlijk niets van de terrein banden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #2034 Gepost op: 20 februari 2016, 20:49:15
Citaat van: HIT link=msg=1407683 date=1455996859
Negatief, bij ongevallen in het veld zal de ambu er toch ook naartoe moeten rijden.
Tot hier is je verhaal logisch.

Citaat van: HIT link=msg=1407683 date=1455996859
En bij ernstige gevallen ook weer naar een ziekenhuis, overladen in een andere ambu wordt dan niet gedaan. En als je er achterin ligt merk je weinig tot eigenlijk niets van de terrein banden.
Ik heb het ook niet over het comfort van de patiënt. Ik ga er vanuit dat dat in iedere ambulance in Nederland prima in orde is.

Waar ik het wel over heb is tijdswinst en veiligheid van overige weggebruikers. Dat het niet gek is om te bedenken dat overplaatsen op een andere ambulance meer tijd oplevert dan het kost om een boxer door het verkeer te loodsen. Zelfs in de uiterste gevallen zal er zo snel mogelijk op zijn minst een politie voertuig bij gehaald worden, waar de defensie ambu dan alleen achteraan hoeft te rijden.

Hierdoor betwijfel ik dat ambu chauffeur bij defensie tot op de dag van vandaag les krijgen in inhalend rijden met OGS op de openbare weg zonder begeleiding.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2035 Gepost op: 20 februari 2016, 20:57:31
Citaat van: LSPD link=msg=1407686 date=1455997755
Tot hier is je verhaal logisch.
Ik heb het ook niet over het comfort van de patiënt. Ik ga er vanuit dat dat in iedere ambulance in Nederland prima in orde is.
Klopt, enige waarom ik het noemde is dat dat een reden zou kunnen zijn voor overladen.
Citaat van: LSPD link=msg=1407686 date=1455997755
Waar ik het wel over heb is tijdswinst en veiligheid van overige weggebruikers. Dat het niet gek is om te bedenken dat overplaatsen op een andere ambulance meer tijd oplevert dan het kost om een boxer door het verkeer te loodsen. Zelfs in de uiterste gevallen zal er zo snel mogelijk op zijn minst een politie voertuig bij gehaald worden, waar de defensie ambu dan alleen achteraan hoeft te rijden.
Die redenering snap ik niet, onze LR's destijds haalden gewoon 130km/h. En in mijn ervaring is de tijdswinst die je haalt door snelheid van het voertuig maar marginaal, de tijdswinst die je haalt uit OGS is cruciaal.
Overplaatsen neemt niet alleen tijd in beslag, maar is gewoon ook soms niet wenselijk naar de patiënt toe gezien.
En, onze ervaring destijds was dat je sneller KMar hebt voor begeleiding als politie. Vaak omdat er een post van de KMar in de buurt van de kazernes zat. En ik weet wel dat er veel is veranderd in 21 jaar maar de auto's zijn beter geworden dus betwijfel ik of ze zouden worden overgeladen nu.
Citaat van: LSPD link=msg=1407686 date=1455997755
Hierdoor betwijfel ik dat ambu chauffeur bij defensie tot op de dag van vandaag les krijgen in inhalend rijden met OGS op de openbare weg zonder begeleiding.
Sorry, ook dit krijgen ze gewoon. Ik heb mijn papieren destijds ook gehaald bij defensie, werkende bij de KMar wetende dat ik niet kon overstappen naar de Rijkspolitie mocht ik een opleiding kiezen om na de dienst ergens anders weer aan de slag te kunnen. Wij kregen onze opleiding ook van KMar in Apeldoorn, was wel geinig was de vierde OGS cursus die ik er kwam doen de instructeur kende me nog.  0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #2036 Gepost op: 20 februari 2016, 21:07:19
De chauffeurs leren het wel alleen wordt het alleen niet veel gebruikt.
Heb zelf een keer midden in de nacht een collega met een verdraaide knieschijf uit het terrein moet laten evacueren. De ambulance had pick up points bij het oefen terrein. Een groene ziekenwagen heeft hem uit het veld gehaald.
Als het echt ernstig is kan een groene ziekenauto bemanning er voor kiezen direct door te rijden naar het ziekenhuis ook met A1. Vaak wordt er dan wel gekozen om via de KMAR escorte te krijgen zodra ze uit het veld zijn.
Maar het is echt een zeldzaamheid dat dit gebeurd.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2037 Gepost op: 20 februari 2016, 22:23:13
Overplaatsen is zeker gewenst.

- je bent minder zichtbaar met een bokser qua signalering.
- je bent lomper in het verkeer.
- 'echte' ambulance kan meer handelingen doen onderweg.
- Communicatie met een Meldkamer is niet mogelijk vanuit defensie.
- Eventuele rendez vous met een trauma-arts is vrijwel niet te plannen.
- niet iedere militaire chauffeur op een geneeskundig voertuig is bevoegd om met o en g te rijden.
- overleg met meldkamer voor een geschikte SEH is niet mogelijk.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #2038 Gepost op: 20 februari 2016, 23:58:18
Ik denk dat we aan kunnen nemen dat de tijden veranderd zijn. De ambu boxer... 40 ton met een draaicirkel van 15 meter en een topsnelheid van 'slechts' 105 km/u. Het is veilig om aan te nemen dat de patiënt in dat geval overgeplaatst zal worden. Spoedritten daarin uitvoeren is simpelweg onverantwoord.

Echter rijden er inderdaad nog MB ambulances rond bij defensie. Alleen vind ik het ook bij deze een interessante discussie of er niet beter overgeplaatst kan worden, als dat nog niet de standaard procedure is.

Moderne auto's zijn veel beter geïsoleerd dan vroeger, waardoor visueel opvallen belangrijker is dan ooit. Je moet je afvragen of het dan nog wenselijk is om met spoed te rijden in een defensie ambulance, waarbij herkenbare striping en duidelijke optische signalering ontbreekt. Hierdoor vind ik toch dat voor in de uiterste gevallen een politiebegeleiding een standaard procedure moet worden. En niet iets waar vaak voor "gekozen" wordt. Zoiets zou geen keuze moeten zijn.

Daarnaast is het interessant of communicatie met de meldkamer wel mogelijk is, of de voorzieningen in de 'normale' ambu niet veel beter zijn of dat het niet gewoon beter is om te rijden met een chauffeur met veel meer ervaring in het rijden met OGS op de openbare weg.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2039 Gepost op: 21 februari 2016, 00:12:02
Citaat van: LSPD link=msg=1407714 date=1456009098
Ik denk dat we aan kunnen nemen dat de tijden veranderd zijn. De ambu boxer... 40 ton met een draaicirkel van 15 meter en een topsnelheid van 'slechts' 105 km/u. Het is veilig om aan te nemen dat de patiënt in dat geval overgeplaatst zal worden. Spoedritten daarin uitvoeren is simpelweg onverantwoord.

Echter rijden er inderdaad nog MB ambulances rond bij defensie. Alleen vind ik het ook bij deze een interessante discussie of er niet beter overgeplaatst kan worden, als dat nog niet de standaard procedure is.

Moderne auto's zijn veel beter geïsoleerd dan vroeger, waardoor visueel opvallen belangrijker is dan ooit. Je moet je afvragen of het dan nog wenselijk is om met spoed te rijden in een defensie ambulance, waarbij herkenbare striping en duidelijke optische signalering ontbreekt. Hierdoor vind ik toch dat voor in de uiterste gevallen een politiebegeleiding een standaard procedure moet worden. En niet iets waar vaak voor "gekozen" wordt. Zoiets zou geen keuze moeten zijn.

Daarnaast is het interessant of communicatie met de meldkamer wel mogelijk is, of de voorzieningen in de 'normale' ambu niet veel beter zijn of dat het niet gewoon beter is om te rijden met een chauffeur met veel meer ervaring in het rijden met OGS op de openbare weg.

In vredestijd in Nederland hebben de "ambulances" van defensie de functie van bedrijfsambulance/firstresponder. Op de openbare weg worden dus geen slachtoffers/patiënten vervoerd. Er zal altijd een overdracht plaatsvinden richting een reguliere ambulance van de RAV. De enige uitzondering is de ambulance van een van de vliegbasissen.  Deze wordt ook buiten de vliegbasis ingezet als Rapid.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.