On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 803233 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2060 Gepost op: 4 april 2016, 10:08:55
Er zijn vaak geen alternatieven. Neem nu de A4 richting Antwerpen, komend vanaf knooppunt Markiezaat (rijdend vanuit Zeeland of Brabant) is het 6,5 km tot aan de grens zonder een afrit.
De eerste afrit (Zandvliet) begint letterlijk pas op de grens, neem je die dan rijd je over BE grondgebied en mis je zelfs nog een klein stukje NL'se A4.
De volgende afrit op Belgisch grondgebied (Berendrecht) ligt 3,5 KM verderop.

Zonder recht van overpad of als je uitgaat van de tijd die het kost, heb je 6,5 tot 10km niemandsland waar geen politie zou zijn en niemand zou surveilleren. Ook daar gebeuren ongevallen en misdrijven waar toezicht op gehouden dient te worden.
Natuurlijk is er wel een mogelijkheid gecreëerd voor de hulp diensten om vlak over de grens te draaien en keren door een constructie in de vangrail, maar gezien de verkeersdrukte kan dat niet altijd.

Kortom, zeker in de grensstreek is het niet vreemd om BE of NL politie te zien rijden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #2061 Gepost op: 4 april 2016, 13:34:35
Citaat van: silque link=msg=1417307 date=1459757335
Er zijn vaak geen alternatieven.
Het filmpje laat een alternatief zien  O0

Natuurlijk moet ook in de grensstreek gesurveilleerd worden, maar is het aan de marechaussees die bezig zijn met een georganiseerde verkeerscontrole om die taak uit te voeren?


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #2062 Gepost op: 4 april 2016, 14:09:18
Citaat van: silque link=msg=1417307 date=1459757335
Kortom, zeker in de grensstreek is het niet vreemd om BE of NL politie te zien rijden.

Alle diensten (politie, KMAR, strooidiensten, weginspecteurs,...) rijden hier gewoon de grens over. Stukje tussen de rotonde bij Roosteren en de rotonde bij Maaseik wordt 's winters dubbel gepekeld en het hele jaar door dubbel gecontroleerd...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2063 Gepost op: 4 april 2016, 15:46:42
Citaat van: LSPD link=msg=1417340 date=1459769675
Het filmpje laat een alternatief zien  O0

Natuurlijk moet ook in de grensstreek gesurveilleerd worden, maar is het aan de marechaussees die bezig zijn met een georganiseerde verkeerscontrole om die taak uit te voeren?

Wel als het over grensverkeer gaat. Dan gaat het over het grensoverschrijdend verkeer. En het is een taak van de KMar om de grenzen bewaken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2064 Gepost op: 5 april 2016, 19:23:03
Citaat van: LSPD link=msg=1417340 date=1459769675
Het filmpje laat een alternatief zien  O0

Natuurlijk moet ook in de grensstreek gesurveilleerd worden, maar is het aan de marechaussees die bezig zijn met een georganiseerde verkeerscontrole om die taak uit te voeren?

Daar gaat het niet om, ik duid alleen dat je zonder recht van overpad stukken gaat krijgen waar geen handhaving is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #2065 Gepost op: 5 april 2016, 21:14:39
Citaat van: silque link=msg=1417613 date=1459876983
Daar gaat het niet om, ik duid alleen dat je zonder recht van overpad stukken gaat krijgen waar geen handhaving is.
Gaat het bij mij wel om, dus we hebben het duidelijk over twee andere dingen :P

Ik heb het alleen over wat op het filmpje te zien is. Dus wat vind jij, als je marechaussee zou zijn voor iedere auto die je aan de kant België weer in, of terug rijden over afgekuiste rijbaan?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2066 Gepost op: 5 april 2016, 21:20:40
Via België, sowieso.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #2067 Gepost op: 5 april 2016, 22:03:46
Citaat van: silque link=msg=1417634 date=1459884040
Via België, sowieso.
En waarom? Verkeersveiligheid, een soort surveillance of..? Leg uit.

Ik ben namelijk nog niet overtuigd dat men een dusdanig groot gevaar veroorzaakt dat de aanzienlijke tijdswinst daar niet tegenop weegt.

Het zal leiden tot meer 'blauw' in de grensstreken, maar ik geloof niet dat de marechaussees tijdens het terug rijden echt een volledige surveillancetaak op zich zullen nemen. Men is nou eenmaal bezig met een verkeerscontrole waarvoor veel mensen ingezet zijn die staan te wachten tot jij een voertuig bij ze overlevert.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2068 Gepost op: 5 april 2016, 23:33:55
Citaat van: LSPD link=msg=1417641 date=1459886626
En waarom? Verkeersveiligheid, een soort surveillance of..? Leg uit.

Ik ben namelijk nog niet overtuigd dat men een dusdanig groot gevaar veroorzaakt dat de aanzienlijke tijdswinst daar niet tegenop weegt.

Het zal leiden tot meer 'blauw' in de grensstreken, maar ik geloof niet dat de marechaussees tijdens het terug rijden echt een volledige surveillancetaak op zich zullen nemen. Men is nou eenmaal bezig met een verkeerscontrole waarvoor veel mensen ingezet zijn die staan te wachten tot jij een voertuig bij ze overlevert.
Kijk naar alle incidenten met auto's, vrachtwagen, wegwerkers en RWS wagens die worden aangereden op de vluchtstrook en kijk eens naar het topic over het negeren van rode kruizen. Als je dan een beetje een GBV hebt dan weet je gewoon dat dit cowboy gedrag van de bovenste plank is, een soort russisch roulette die je vroeg of laat gaat verliezen. En ja, het levert dan wellicht een paar minuten tijdwinst op, maar een dag lang op de begrafenis van je collega kost meer tijd. Met een touran zou ik dit truucje al niet durven, een motor is echt gekkenwerk.

Je kan altijd ervoor kiezen om een stuk eerder op de snelweg je controle plaats in te richten waar wel mooie keer mogelijkheden zijn, of wellicht moet je hiervoor meerdere wegen controleren. Het zijn allemaal opties. Dit is er, in mijn bescheiden burger mening, niet één.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #2069 Gepost op: 6 april 2016, 07:59:05
Citaat van: kaasje link=msg=1417647 date=1459892035
Kijk naar alle incidenten met auto's, vrachtwagen, wegwerkers en RWS wagens die worden aangereden op de vluchtstrook en kijk eens naar het topic over het negeren van rode kruizen. Als je dan een beetje een GBV hebt dan weet je gewoon dat dit cowboy gedrag van de bovenste plank is, een soort russisch roulette die je vroeg of laat gaat verliezen. En ja, het levert dan wellicht een paar minuten tijdwinst op, maar een dag lang op de begrafenis van je collega kost meer tijd. Met een touran zou ik dit truucje al niet durven, een motor is echt gekkenwerk.

Je kan altijd ervoor kiezen om een stuk eerder op de snelweg je controle plaats in te richten waar wel mooie keer mogelijkheden zijn, of wellicht moet je hiervoor meerdere wegen controleren. Het zijn allemaal opties. Dit is er, in mijn bescheiden burger mening, niet één.

Een afgekruiste rijstrook die is afgezet met pylonnen en waar ook nog eens een snelheidsbeperking geldt. Volgens mij zijn de resterende risico's door deze ingrepen gelijk aan die op een 80 of 100 weg.
Het enige wat verwarring bij bestuurders kan opleveren is de spiegeling van het verkeer (plaats in dezen op de weg is links in plaats van rechts).

Daarnaast zullen de bestuurders reeds opletten, het grootste gevaar zit hem m.i. in het naderen van de afwijkende situatie (hier gebeuren dan ook de meeste ongevallen waar jij over spreekt).

Uiteindelijk denk ik overigens dat de betreffende marechaussees over voldoende capaciteiten te beschikken om de inschatting zelf te maken.