Ik moet eerlijk zeggen dat 80% vd collega's bij ons geen KK gebruiken, simpelweg omdat ze niet eens weten dat het kan. Zelf gebruik ik het overdag altijd, je valt veel sneller op en dit merk je goed door de reacties van andere weggebruikers.
's-Nachts vind ik het een heel ander verhaal, blauw valt helemaal weg en je wordt idd snel als aso rijder gezien ipv voorrangsvoertuig. Bovendien biedt ons blauw in het donker meer dan genoeg attentiewaarde.
Toch is het niet ideaal... met name op de snelle ritten zie je dat men niet snel genoeg blauw ziet naderen van achteren. Waardoor je steeds flink terug moet in snelheid.
Een of 2x seinen met groot licht werkt dan vaak meteen.
Maar KK snachts is verder niet wenselijk, het mag ook niet.
Dat komt puur door de kneuterigheid van NL overheid, die bepaalde dat KK in Nederland alleen maar tegelijk knipperend mag.
Met als gevolg een enorme bak licht dat verblind.
Overal in de wereld zie je al tientallen jaren wigwag. En dat werkt heel goed...verblind veel minder want maar 1 lamp tegelijk en kortere lichtstoot, en heeft hierdoor veel meer attentiewaarde...
maar juist hier mag het ineens niet...