Ja, het is daar echt niet normaal, hun doen daar soms ritten van 20 minuten! In Amsterdam ik denk ongeveer evengroot als Brussel ongeveer hebben ze kleine 70 ambulances daar is denkik een rit voor een ambulance niet langer dan 10 minuten want de rest van de stad wordt verzorgt door GGD Amsterdam en de ene door de VZA dus die komen wel optijd. In Brussel rijden ze gewoon eerst 5 minuten naar een andere standplaats en dan rijden ze nog eens met prio1 20 minuten naar de andere kant van de stad. Ze hebben in Brussel toch ook wel wat ambulances? Dan ga je ze toch niet naar de andere kant van de stad sturen, er is er heus wel 1 vrij. Ook de tijd dat ze wegrijden is erg traag. Ik heb heel vaak gezien dat ze die auto heel slecht inparkeren en dan vinden ze het gek dat ze er moeilijk uitkomen en 3 minuten over doen. Ook heb ik wel eens eer rit gezien wat wel grappig was met hele harde muziek! Maar dan denk ik bij me eigen, dan kan je je toch niet concentreren? Ik denk dat Jeroen (Jerommekeaalsmeer) die link met die film van die harde muziek in de wagen heeft.
Dat klopt niet helemaal.
Bijna al die brussel filmpjes die online staan zijn van prive diensten en niet van de 100.
De 100 in Brussel wordt volledig verzorgd door de brandweer, en die hebben uiteraard genoeg standplaatsen en wagens om ruim op tijd (vaak binnen 8 minuten) ter plaatse te zijn.
Die filmpjes die online staan zijn van prive diensten die dan voornamelijk voor overbrengingen (al dan niet eens echt dringend) worden opgeroepen.
Ik doe ook wel vaker ritten van, naar en door Brussel, en er wordt inderdaad vrij veel prioritair gereden daar, mede ook omdat 't zo'n chaotische stad is dat je anders soms uren stil staat.
Daarom rijd de 100 in Brussel ook met elke patient dringend naar 't ziekenhuis, zelfs als deze (na 'n klein ongeval) bijvoorbeeld alleen een gebroken vinger heeft.
Doen ze dat niet dan kunnen ze die ambulance soms wel voor uren kwijt zijn, vandaar dat er dringend gereden wordt.
En verder zijn er in Brussel best veel privediensten, waarbij ook nogal eens dringend wordt gereden terwijl 't eigenlijk helemaal niet dringend is.
En die diensten leggen inderdaad wel vaker langere afstanden af, vandaar dat je van die lange filmpjes krijgt.
In belgie rijd de ambulance al met zwaailampen als hij een patient aan boord heeft, alleen als hij de sirene aandoet heeft hij spoed.
Elke rit komende van 'n hulpcentrum 100 voor een 100 dienst is altijd dringend, dus met licht + geluid.
Vaak is de terugrit ook dringend, tenzij de bemanning zelf anders bepaald.
Verder mag volgens de wet elke ambulance die een opdracht uitvoerd altijd de blauwe lampen voeren, en er zijn dus inderdaad ook (niet 100) diensten die dat doen.
Maar lang niet alle diensten doen dat, en zeker de 100 diensten zijn niet blij met die regeling.
Wat er gebeurd is namelijk dat een prive dienst een niet dringende rit (een b-ritje dus) krijgt, de patient inlaadt, blauwe lampen aanzet, en gaat rijden.
Maar dan wel rustig rijden en gewoon wachten voor de stoplichten.
Echter de automoblisten zien een ambulance met blauw aankomen, en gaan bij de stoplichten enzo opzij, alleen blijft die ambulance dan gewoon staan wachten.
Als er dan even later een 100 ambulance aankomt die echt een dringende rit heeft en dus met blauw (en geluid) rijdt heeft die automobilist zoiets van "bekijk 't maar, als ze toch blijven staan ga ik ook niet meer opzij", wat dus erg frustrerend is als wij 'n echte dringende rit hebben met de 100.