In mijn ogen is er wel voldoende capaciteit maar brandweren willen niet meer controleren maar meer aan brandveilig leven doen. Gemeenten hebben meestal te weinig know how en prioriteit voor woongebouwen. Inspecties door commerciële bedrijven lijkt mij geen goed idee. Ik wordt verdrietig van alle Rapporten van Onderhoud, testrapporten en veiligheidsplannen die ik alleen al deze week onder ogen heb gekregen van dat soort bedrijven.
De brandweer wil meer aan brandveilig leven doen. Als algemeen bekend is dat in een groot deel van o.a. de studentenkamers, pensions, hotels en hotelletjes brandvrij leven onmogelijk is dan moet de brandweer maatregelen (laten) nemen om dat brandvrij wel mogelijk te maken.
Dus als jij en mogelijk je collega s ook verdrietig bent van de rapporten van onderhoud, testrapporten en veiligheidsplannen dan zijn de instructies aan de experts en lijsten voor de experts kennelijk ondermaats en zal daar zo spoedige mogelijk verandering in moeten worden gebracht.
Inspecties door particuliere bedrijven werken in de scheepvaart goed. Geen uitvoerige rapporten maar gewoon concrete lijsten die door de benoemde en goed geinstrueerde experts puntsgewijs moeten worden ingevuld aan de hand van de door de bevoegde autoriteiten opgestelde lijsten. Het kan dus allemaal wel goed zoals de inspecties en beoordelingen in de scheepvaart in de loop der tijd hebben uitgewezen.
Controles en inspecties moeten er niet zijn voor de burgers/bewoners/gebruikers maar ook voor de veiligheid van het eigen brandweerpersoneel.
De brandweer wil meer aan brandveilig leven doen, hoe wil men dat gaan doen ? Met van die vrijblijvende geschriften, vaak dure producties, nietszeggend, vol met algemeenheden en zonder controles op het naleven door verhuurders en huurders, eigenaren, etc.