Ingezonden stukje in De Telegraaf

Auteur Topic: Ingezonden stukje in De Telegraaf  (gelezen 8751 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Gepost op: 17 juni 2005, 23:29:51
Onderstaande tekst heb ik gevonden in De Telegraaf:
Citaat
Brandweeracties

De beroepsbrandweermensen staken voor hun FLO (met 55 jaar) en voor meer loon. Voor hun acties gebruiken ze brandweervoertuigen en materiaal van de gemeente.

Hun argumentatie: het is zwaar werk. Ze maken werktijden - volgens hun CAO - van ongeveer 8 uur per dag, dus 40 uur per week in 5 dagen. Er zijn echter véél meer vrijwillige brandweermensen in dit land en die zijn 24 uur per dag beschikbaar, dus dag en nacht in gróte en kleine steden! Waar ze ook zijn, als de pieper gaat, rukken ze uit voor een brand, ongeval of hulpverlening. Nadat de klus is geklaard en het materiaal weer 'op uitruk' gereed is gebracht, gaat eenieder weer naar zijn werk of gaat weer slapen en de andere dag weer gewoon aan het werk. In de avonduren wordt er geoefend en voor het materiaal gezorgd. Als ze de leeftijd hebben bereikt van 55 jaar gaan ze met FLO en gaan met hun 'gewone' werk weer verder tot hun 65e jaar of iets jonger.

Voor al dat werk ontvangen ze een vergoeding, dus géén salaris. Hoezo FLO met 55 jaar!!

Castricum, A.F. Settels,
(Oud "vrijwillige" brandweercommandant)

Ik vind dit echt van de zotte als je als oud brandweercommandant je zo te kijk zet. Ten eerste klopt het hele verhaal niet met betrekking tot de te maken uren.

Daarnaast vind ik het helemaal absurt als je een brandweerkorps als Castricum gaat vergelijken met een beroepskorps met 24-uursbezetting. Niets ten nadele aan de huidige vrijwilligers van dit korps maar de persoonlijke mening van dhr. Settels ontstemt mij erg als een "oud vrijwillige" brandweercollega zo over de beroeps denkt en dit en publiek ten tonele brengt. Mijn bloed begint dan eerlijk gezegd een beetje te koken  >:( >:(

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2005, 23:35:32
Onderstaande tekst heb ik gevonden in De Telegraaf:
Ik vind dit echt van de zotte als je als oud brandweercommandant je zo te kijk zet. Ten eerste klopt het hele verhaal niet met betrekking tot de te maken uren.

Daarnaast vind ik het helemaal absurt als je een brandweerkorps als Castricum gaat vergelijken met een beroepskorps met 24-uursbezetting. Niets ten nadele aan de huidige vrijwilligers van dit korps maar de persoonlijke mening van dhr. Settels ontstemt mij erg als een "oud vrijwillige" brandweercollega zo over de beroeps denkt en dit en publiek ten tonele brengt. Mijn bloed begint dan eerlijk gezegd een beetje te koken  >:( >:(
Mijn vraag aan jou,waarom zet die oud brandweercommandant zich eigen te kijk?

En ik vrees dat hij niet de brandweer Castricum vergelijkt met een 24 uursdienst uit een grote plaats,maar de vrijwillige brandweerman in het algemeen.
En dan vrees ik dat hij toch wel wat gelijk heeft

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2005, 23:48:09
Peter het is niet echt sollidair om op dit moment te gaan roepen over de belasting van de brandweervrijwilliger terwijl de beroeps, en ik meen me te herinneren dat jij je ook tot de beroeps rekent, hiervoor juist de FLO proberen te behouden. Dat is punt 1.

Punt 2, als jij vind dat de belasting van een brandweervrijwilliger groter is dan die van een beroeps dan weet ik niet in welk beroepskorps jij werkt maar ik kan me niet voorstellen dat je een belasting van gemiddeld 4 of 5 uitrukken per dienst zwaarder vindt wegen dan de belasting van een vrijwilliger, die tegenwoordig in de grotere vrijwillige korpsen ook nog eens volgens dienstroosters werken met een onderscheid tussen bijvoorbeeld 1e of 2e uitruk?

Komt er daarnaast ook nog eens bij dat in de zomerperiode gewerkt wordt volgens een op/af systeem dus 24 uur op en 24 uur af gedurende negen weken om zodoende iedereen op vakantie te kunnen laten gaan.

Met een beetje pech ben je dus zo heel de nacht aan het rijden voor weet ik veel wat. Je hoort niemand hierover klagen, dus laat de FLO met rust. Maar ga dan niet als "oud vrijwillig brandweercommandant" van castricum (met volgens hun website 160 uitrukken per jaar) roepen dat je het zwaar heb.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2005, 23:58:13
Ik ben het met je eens dat die beste man wel een heel ongelukkig tijdstip heeft uitgekozen om zijn mening neer te knallen.

Maar deden beroeps en vrijwilligers niet allemaal hetzelfde werk? Ik ken legio vrijwilligerskorpsen die ook wel eens de pech hebben dat ze een hele nacht op pad zijn,maar diezelfde vrijwilliger staat dan ook nog om 8:00 uur weer bij zijn andere baas  :-X

Ik ondervindt het ook aan den lijve.Ik heb het 1x meegemaakt dat ik een 24 uursdienst draaide (pooldienst) met 3 uitrukken in de nachturen,om half 9 thuis kwam.En meteen op de uitruk kon bij mijn eigen korps.En daarna ook nog even bij mijn eigen baas moest gaan werken tot 5 uur.

En ik ben het er mee eens die FLO moet gewoon blijven,maar als een oud brandweercommandant een stukkie schrijft wat zijn mening is.Dan wordt hij op de nationale baggersite (brandweerpagina.prikbord) afgebrandt tot op het bot.
Nogmaals ik sta vierkant achter die FLO,maar we moeten wel elkaars mening respecteren.Ookal ben ik het er ook niet met hem eens  ;)

fireman77

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2005, 10:22:24
We moeten eens met zijn allen zowel vrijwilliger als beroeps één lijn gaan trekken met betrekking tot de FLO.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2005, 18:59:55
Beroeps en vrijwillig doen misschien dan wel hetzelfde werk, maar dan zit er naar mijn mening nog degelijk verschil in de belasting.

Ongetwijffeld zullen er legio voorbeelden zijn waarbij een vrijwilliger ook een hele nacht heeft gewerkt bij bijvoorbeeld een grote brand en daarna om acht uur weer bij zijn baas moet verschijnen.

Maar dat zijn geen dagelijks terugkerende incidenten terwijl die buitenbrand en die liftopsluiting wel elke nacht terugkomen en je daarvoor ook je bed uit moet.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2005, 20:56:26
ik denk dat er 1 belangrijk verschil is,als je op de kazerne slaapt.Dan slaap je toch met het idee,dat elk ogenblik het alarm kan gaan kortom je slaapt veel lichter en je bent bij het minste en geringste wakker.Althans zo ervaar ik het

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2005, 10:38:42
Het stuk wat die oud (volgens mij antieke) commandant schrijft in de telegraaf is gewoonweg zielig want het gaat hem helemaal niet over de vrijwilligers maar kan niet snappen waarom beroeps aan het staken zijn voor een betere CAO en de daarbijbehorende FLO.

En ja misschien hebben ze in castricum wel iemand op kantoor zitten (preventist)  die daar door een of andere wazige regel wel met zijn 55ste met flo kan. Deze persoon zal dan inderdaad 5 dagen van 8 uur maken.
Wij maken er gemiddeld 54 per week! Vakantie periode
zelfs 84 uur per week. De periode waarin iedereen het liefste vrij is etc etcetc. Ja die kantoorbaan van 8 tot 5 heeft gewoon vrij met de feestdagen hij heeft vandaag waarschijnlijk vaderdag. (als er al iemand met hem getrouwd wil zijn :-X) etc etc.

de leeftijd van 55 is ook nog medisch! het ademen door een ademluchtmasker is niet goed voor je.

Het slapen zoals zo mooi gezegd word is niet erg maar ook hier is aangetoond dat het niet goed voor een mens is om vanuit slaap vol er tegen aan te moeten zonder eerst even fatsoenlijk wakker te kunnen worden.

Wil die betreffende commandant ook wel uitnodigen om hier een dienst mee te draaien en hem als hij lekker aan het slapen is binnen 2 minuten in een duikpak te hijsen en binnen 10 minuten na alarm in de vies kanaal naar een persoon/kind te zoeken waar je geen hand voor ogen ziet.

En peter je moet je eens afvragen of je wel slim bezig bent om na een 24 uurs dienst weer bij je eigen baas te gaan werken. Er is ook nog zoiets van arbeidstijdenbesluit.
Dit is ook de reden waarom wij niet alle uren 100% betaald krijgen.
Voor de nachturen krijgen we maar 25% van ons salaris uitbetaald. Ja ook als we uitrukken!

Maar ondanks alles is het nog steeds een mooi beroep maar kan er niet tegen dat er zulke mensen zijn die zulke dingen kunnen schrijven!

En, ja dan noem ik ze inderdaad broodrovers, die met 55 met flo gaan en koste wat kost langer door willen gaan als vrijwilliger. Is dit dan solidair naar de collega beroeps toe? Hiermee krijg je bij beide partijen geen respect voor elkaar en zal ieder voor zich blijven strijden.

Ik zal het hier maar bijhouden anders denk ik dat er meer mensen zich persoonlijk aangevallen gaan voelen wat niet de bedoeling is maar die antieke brandweercommandant mag wat mij betrefd het dak op na een flinke woningbrand en waarmee hij met een redvoertijg dat door beroeps bemand word midden in de nacht van het dak gehaald zou moeten worden. Ofwel laat hem maar gaarkoken.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2005, 13:14:04
Tja,als je vrijwillig bij de brandweer bent kun je niet leven van je vergoeding.Dus als je S'nachts in touw bent geweest zul je de volgende ochtend doodmoe naar je baas moeten gaan.Om daar je salaris te gaan verdienen,terwijl de beroepsmensen lekker thuis in bed liggen  ::) ::)

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2005, 13:28:03
ja en als je op bed ligt kun je weer niets met vrouw en of kinderen doen. zijn al 2 dagen op rij. vinden ze niet prettig. Dus ook hier is sociaal contact een van de redenen om met 55 jaar naar huis te gaan. Met maar 80% van je salaris.

Over de werktijden zul je dan toch een overweging moeten maken. Hierbij geld wel dat repressieve uren (die je als vrijwilliger) maakt niet mee tellen. Oefenuren hierbij al weer wel. Wachtdiensten tellen ook mee.
En zoals het in nederland werkt gebeurt er niets met je zal de arbeidsinspectie niet komen en geen onderzoek doen. maar gebeurt er wel iets ja dan is het zoals dat zo mooi klinkt eigen schuld dikke bult.