...Als alleen naar de lange termijn overleving gekeken wordt dan blijkt de uitkomst minder positief te zijn...
Rene, dat is dus precies wat ik ook aangeef, volgens mij zijn we het helemaal eens !
Nogmaals ik neem niemand iets kwalijk en zet niemand in een kwaad daglicht, ik geef alleen aan wie welke cijfers gebruikt. Als je goed leest zie je dat ik ook zeg:
"
Ik geloof overigens niet dat de onderzoeken naar het succes van reanimaties gemanipuleerd worden t.b.v. de ehbo'er,"Vergelijk het met het EU referendum de voorstanders zeggen dat een grote minderheid , slechts 36% van de kiesgerechtigden, heeft tegengestemd (60 % van de stemmen bij 60% opkomst)
De tegenstanders zeggen dat er ruim 50% meer tegenstemmers als voorstemmers waren.
Beiden hebben gelijk !
Trouwens over de duivel gesproken, ik had vanmiddag een reanimatie op een terras hier in Vlissingen, 53 jarige man valt plotseling voorover met zijn hoofd op tafel.
Omstanders beginnen na ongeveer 1 minuut met reanimeren, wij zijn ook snel ter plaatse (we stonden om de hoek voor een muziekfestival)
AED aangesloten 2 x succesvol gedefibrileerd, mond op mond beademing van de omstander overgenomen op de kap (100% zuurstof, mayotube ingebracht)
Omdat er geen circulatie was doorgegaan met beademen en thoraxcompressie tot de ambulance er was. Op de monitor van de ambu bleek de patient een idioventriculair ritme te hebben zonder waarneembare output (gecontroleerd aan de a. carotis en m.b.v. de stethoscoop boven het hart)
patient is al reanimerend naar het ziekehuis gebracht (2 minuten rijden), daar aangekomen werd m.b.v een echo vastgesteld dat de patient inderdaad een EMD had (wel electrische activiteit van het hart, ventriculair ritme, maar geen pompfunctie) De patient is kort daarna helaas overleden.
Jammer, alle omstandig heden voor een succesvolle reanimatie waren aanwezig, de AED heeft zijn werk goed gedaan, maar helaas heeft dat deze keer niet tot het gewenste resultaat geleid.
Maar ik raak hier niet van gefrustreerd, het is dan wel niet het resultaat waar ik op hoopte, het is wel resultaat wat ik verwachte.
Volgende keer gaan we er gewoon weer keihard tegenaan.
Jacques