Maar toch even een vraagje in het kader van de zuurstof discussie, wie is er precies met de kap aan de gang gegaan ?
Niet erg relevant denk ik, maar het ging als volgt:
Ik heb mijn duikongevallenkoffer uit de auto gepakt, een mayotube ingebracht en toen samen met een collega van de sigma beademd, ik heb daarbij het masker op het gezicht van de patient gedrukt (met de 2 handen methode, dat werkt beter en is minder vermoeiend als de 1 hand methode) en mijn collega heeft beademd. 15 l/min op de balon met zuurstofreservoir. Uiteraard werd er ook gecomprimeerd. rimte 15-2
Waren we bij deze hulpverlening maar met zijn tweeen geweest dan was er voor de koffer geen tijd geweest, we hadden gewoon mazzel (wat extra tijd) dat de 2 omstanders snel en deskundig met de reanimatie begonnen waren.
Voor ons was het inderdaad een geslaagde reanimatiepoging, we hebben naar ons idee alles gedaan wat we met de ter beschikking staande middelen konden doen en dat geeft toch een goed gevoel ook al is de afloop dan niet wat je er van hoopt.
De ambu is later op de middag nog even langsgekomen om te evalueren en ook hun conclusie was "uitstekend gewerkt door iedereen, kon niet beter"
Straks even de AED laten uitlezen, eens kijken wat er precies geregistreerd is.
Jacques
PS de duikongevallenkoffer stond in mijn prive auto en is ook prive eigendom. De koffer maakte dus geen deel uit van de RK uitrusting die we op onze EHBO post hadden.
Verder wil ik ook zeker niet promoten dat iedere ehbo'er een zuurstofkoffer moet gaan aanschaffen, het gebruik er van vergt een goede opleiding en regelmatige oefening, zeker als er beademnd moet worden. Ook bij het inbrengen van een mayotube moet je weten wat je doet.