Doel van de AED

Auteur Topic: Doel van de AED  (gelezen 10018 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2005, 10:30:43
Maar toch even een vraagje in het kader van de zuurstof discussie, wie is er precies met de kap aan de gang gegaan ?

Niet erg relevant denk ik, maar het ging als volgt:
Ik heb mijn duikongevallenkoffer uit de auto gepakt, een mayotube ingebracht en toen samen met een collega van de sigma beademd, ik heb daarbij het masker op het gezicht van de patient gedrukt (met de 2 handen methode, dat werkt beter en is minder vermoeiend als de 1 hand methode) en mijn collega heeft beademd. 15 l/min op de balon met zuurstofreservoir. Uiteraard werd er ook gecomprimeerd. rimte 15-2

Waren we bij deze hulpverlening maar met zijn tweeen geweest dan was er voor de koffer geen tijd geweest, we hadden gewoon mazzel (wat extra tijd) dat de 2 omstanders snel en deskundig met de reanimatie begonnen waren.

Voor ons was het inderdaad een geslaagde reanimatiepoging, we hebben naar ons idee alles gedaan wat we met de ter beschikking staande middelen konden doen en dat geeft toch een goed gevoel ook al is de afloop dan niet wat je er van hoopt.
De ambu is later op de middag nog even langsgekomen om te evalueren en ook hun conclusie was "uitstekend gewerkt door iedereen, kon niet beter"

Straks even de AED laten uitlezen, eens kijken wat er precies geregistreerd is.

Jacques

PS de duikongevallenkoffer stond in mijn prive auto en is ook prive eigendom. De koffer maakte dus geen deel uit van de RK uitrusting die we op onze EHBO post hadden.

Verder wil ik ook zeker niet promoten dat iedere ehbo'er een zuurstofkoffer moet gaan aanschaffen, het gebruik er van vergt een goede opleiding en regelmatige oefening, zeker als er beademnd moet worden. Ook bij het inbrengen van een mayotube moet je weten wat je doet.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


miv

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2005, 10:53:20
waar koop jij een zuurstof koffer dan? flessen mag je toch alleen nog maar huren? omdat ze eigendomsflessen of niet meer vullen? 2 liter? en waarom heb je gekozen om een eigen ZOkoffer aan te schaffen


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2005, 10:57:52
waar koop jij een zuurstof koffer dan? flessen mag je toch alleen nog maar huren? omdat ze eigendomsflessen of niet meer vullen? 2 liter? en waarom heb je gekozen om een eigen ZOkoffer aan te schaffen

Een zuurstofkoffer kun je overal kopen, duiksportzaken en organisaties (DAN) , bij de groothandel als Vandeputte etc.

Het waarom ? Ik ben ook duikinstructeur en de arowet/het arbobesluit schrijft voor dat er bij duiklessen een zuurstofkoffer gebruiksgereed aanwezig dient te zijn, incl bedieningsinstructies en iemand die hem kan bedienen. Bij bijna alle duikongevallen is zuurstof namelijk EHBO middel nr1.

Duiken doe je soms ook op een boot 15 mijl uit de kust en dan duurt het wel even voordat de ambulance ter plaatse is (overigens hebben we dan meer en grotere flessen zuurstof)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


miv

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2005, 11:06:55
gelukkig had je die koffer in je auto toen er een reanimatie was, helaas voor de patient te laat, maar je hebt wel alles gegeven wat mogelijk was,


helm

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2005, 13:06:52
Het waarom ? Ik ben ook duikinstructeur en de arowet/het arbobesluit schrijft voor dat er bij duiklessen een zuurstofkoffer gebruiksgereed aanwezig dient te zijn, incl bedieningsinstructies en iemand die hem kan bedienen.

Goede reanimatie actie Jacques! Chapeau!
Zo zie je maar weer dat een initiële overleving door adequate BLS de mensen in het ziekenhuis de kans geeft om verdere diagnostiek te doen en dan weloverwogen te beslissen of verdere therapie al dan niet zinvol is gedurende de reanimatie.
Hoe meer mensen een reanimatie initieel overleven, hoe groter de kans is dat de meerjaarsoverleving stijgt!

Waar staat dat in de Arbo-wet/-besluit over die zuurstofkoffer?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2005, 14:05:48
Waar staat dat in de Arbo-wet/-besluit over die zuurstofkoffer?
Onderstaand artikel geeft aan dat er een adequate eerstehulpvoorziening aanwezig moet zijn:

Arbobesluit Artikel 6.15 Veiligheidsmaatregelen
1. Indien duikarbeid, caissonarbeid en overige arbeid onder overdruk worden verricht, is met inachtneming van de stand van de techniek en rekening houdende met de specifiek te verrichten arbeid:
a. nabij de plaats waar de arbeid wordt verricht een deugdelijke schriftelijke werkinstructie aanwezig die ten minste de door de werknemers te treffen veiligheidsvoorzieningen alsmede de noodprocedures bevat;
b. aan de werknemers deugdelijk materieel dat in goede staat verkeert en voldoende ademgas van goede kwaliteit ter beschikking gesteld;
c. nabij de plaats waar de arbeid wordt verricht een daartoe opgeleid persoon aanwezig die de werknemers adequaat medisch begeleiden kan;
d. nabij de plaats waar de arbeid wordt verricht een adequate eerste-hulpuitrusting aanwezig.
2. De in het eerste lid, onder c, bedoelde persoon kan terstond in contact treden met een arts, bekwaam in het behandelen van acute gevolgen voor de gezondheid als gevolg van het verrichten van duikarbeid, caissonarbeid en overige arbeid onder overdruk.


In onderstaand artikel wordt de term adequaat nader ingevuld.


Beleidsregel artikel 6.15 lid 5:
5. De eerste-hulpuitrusting is adequaat als bedoeld in artikel 6.15, eerste lid, onder d, indien:
a. deze wordt vastgesteld in overeenstemming met de arts bedoeld in artikel 6.15, tweede lid, en een door deze arts op schrift gestelde verklaring van de vastgestelde inhoud is bij gevoegd
b. een zuurstofkoffer daarvan deel uitmaakt.


Deze regels gelden voor beroepsduikactiviteiten.
Voor sportduikers gelden er minder strenge eisen, maar de zuurstof koffer blijft wel verplicht:

Arbobesluit artikel 6.13 lid 3

3. Op duikarbeid met Self-Contained Underwater Breathing Apparatus (SCUBA), bestaande uit de instructie van sportduikers tot een duikdiepte van maximaal 50 meter, met een decompressietijd van ten hoogste 20 minuten en met een partiële zuurstofdruk in het ademgas van maximaal 1,4.105 Pa, zijn uitsluitend de artikelen 6.14 en 6.15, eerste lid, onder a en b en d, van toepassing.


Voldoende info Rene ?
Wellicht een "Business Opportunity" ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2005, 15:27:50
Voldoende info Rene ?
Jazeker, bedankt.

Wellicht een "Business Opportunity" ?
Wie weet.  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2005, 21:15:55
Jacques,

Allereerst sluit ik me aan bij de opmerkingen van rene.

Tevens benadrukt dit verhaal dat O2 in de handen van kundige EHBO'ers een zinnig hulpmiddel is.

Het feit dat je een prive koffer gebruikt maakt niet zoveel uit als je dat doet vanuit een RK hulpverlening.
En dit hoort duidelijk niet tot het standaardpakket.

Je bent daarmee buiten de regelementaire kaders gegaan. In de handreiking verantwoorde EHBO heeft het Rode Kruis ook in deze situatie voorzien.

Het komt er op neer dat ze het niet verbieden, maar ze stellen dat jij zelf in deze situatie moet kunnen onderbouwen dat het om een verantwoorde hulpverlening ging. Het Rode Kruis kan en wil in deze op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor de eventuele gevolgen van jouw handelen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2005, 22:09:31
Gek, he, dat het Rode Kruis wel juist bij Congres on Downing een fervent voorstander van zuurstof eerste hulp was..
En dat nu twee jaar later er nog steeds niets in die organisatie op dit gebied is gebeurd..,

goede actie, trouwens Jacques


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2005, 22:47:35
Het Rode Kruis kan en wil in deze op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor de eventuele gevolgen van jouw handelen.

Ik vindt dat eerlijk gezegd ook niet zo belangrijk, je doet gewoon wat voor de patient op dat moment het beste is zolang dat binnen je kennis en kunde valt. Het gaat tenslotte om dood of leven en niet over hoe je het beste een splinter kunt verwijderen.

Ik heb liever iets tegenover het NRK uit te legen als tegenover de familie van een patient die door mijn nalaten met zuurstof te behandelen het niet overleeft danwel een ernstiger vorm van permanente hersenchade overhoudt. Het eerste kan ik uitleggen, het tweede voor mijn gevoel niet.

Maar we hebben niets anders als complimenten gekregen, zowel van de familie, de NRK collega's en het ambu personnel.

Maar ik heb vandaag het hele geval aan de hand van de gegevens van de alarmcentrale en de logging op de AED gereconstrueerd en het blijkt dat de eerste schok pas  12...13 minuten na de eerste 112 melding is toegediend, schijnbaar zijn we toch later gewaarschuwd als dat de omstanders in eerste instantie dachten.  Normaal schatten mensen de wachttijd veel langer is als inw erkelijkheid, in dit geval werkte het blijkbaar omgekeerd.

Misschien ook een gedeeltelijke verklaring voor het mislukken van deze reanimatie.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources