Doel van de AED

Auteur Topic: Doel van de AED  (gelezen 10026 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2005, 16:50:35
Jacques,

Een reanimatiepoging mislukt nooit..!! Je weet nooit van te voren wat de uitkomst is..
En te lezen wat jij gedaan hebt, heb je het meest haalbare er uit gesleept..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 20 juni 2005, 18:56:33
Ik vindt dat eerlijk gezegd ook niet zo belangrijk, je doet gewoon wat voor de patient op dat moment het beste is zolang dat binnen je kennis en kunde valt. Het gaat tenslotte om dood of leven en niet over hoe je het beste een splinter kunt verwijderen.

Ik heb liever iets tegenover het NRK uit te legen als tegenover de familie van een patient die door mijn nalaten met zuurstof te behandelen het niet overleeft danwel een ernstiger vorm van permanente hersenchade overhoudt. Het eerste kan ik uitleggen, het tweede voor mijn gevoel niet.

Dat vind ik ook en ook het NRK geeft je die ruimte.....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 20 juni 2005, 19:06:46
Jacques,

Een reanimatiepoging mislukt nooit..!! Je weet nooit van te voren wat de uitkomst is..
En te lezen wat jij gedaan hebt, heb je het meest haalbare er uit gesleept..

Ach Peter ik kan wel tegen een stootje hoor, mislukt is mislukt en dat hoef je niet anders af te schilderen als dat het is, dat hoort er nu eenmaal bij en zoals de statistieken laten zien mag je eigenlijk niet eens anders verwachten. Ik ervaar het ook niet als een persoonlijk drama en men hoeft dat dus gelukkig ook niet uit mijn hoofd te praten.

Vergelijk het met de hoogspringer die zijn uiterste best doet om over de lat te springen en toch net die verdomde lat er af tikt, ondanks alle goede bedoelingen, training en inzet is dan toch de poging mislukt. Om dan als een soort troost of hart onder de riem tegen zo'n man of vrouw te zeggen dat zijn poging wel geslaagd is .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 21 juni 2005, 00:12:44

Vergelijk het met de hoogspringer die zijn uiterste best doet om over de lat te springen en toch net die verdomde lat er af tikt, ondanks alle goede bedoelingen, training en inzet is dan toch de poging mislukt. Om dan als een soort troost of hart onder de riem tegen zo'n man of vrouw te zeggen dat zijn poging wel geslaagd is .....

Slechte vergelijking.

Het doel van de BLS is het s.o. in een zodanige conditie te houden dat de ambulance nog zinvol de ALS kan toepassen.

In die opdracht ben je geslaagd !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 21 juni 2005, 08:44:36
Slechte vergelijking.

Het doel van de BLS is het s.o. in een zodanige conditie te houden dat de ambulance nog zinvol de ALS kan toepassen.
In die opdracht ben je geslaagd !

Oh ja weet jij meer als ik ?
In dit geval kon de ambu geen zinvolle als meer toepassen.
Bovendien is voor mij persoonlijk het doel van het toepassen van de AED het omzetten van een fibrilatie in een vorm van ritme met output, helaas is dat dus niet gelukt.

Maar wel grappig om te lezen dat anderen voor mij op afstand gaan bepalen of iets geslaagd is of niet terwijl men mijn doelstellingen niet eens kent.  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 21 juni 2005, 19:23:31
Oh ja weet jij meer als ik ?
In dit geval kon de ambu geen zinvolle als meer toepassen.
Bovendien is voor mij persoonlijk het doel van het toepassen van de AED het omzetten van een fibrilatie in een vorm van ritme met output, helaas is dat dus niet gelukt.

Maar wel grappig om te lezen dat anderen voor mij op afstand gaan bepalen of iets geslaagd is of niet terwijl men mijn doelstellingen niet eens kent.  ;D

Ben nu wel benieuwd naar je doelstellingen... ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #26 Gepost op: 21 juni 2005, 22:50:10
Zoals ik ik al vertelde, mijn doelstelling bij een reanimatie van een patient met een VF bij gebruik van een AED is het omzetten van de VF in een ritme wat weer een output tot gevolg heeft.

heb ik geen AED of is het geen Vf dan hoop ik de biologische dood lang genoeg uit te kunnen stellen tot dat anderen weer wel een output kunnen laten genereren.

Ik verwacht echt niet dat de patient opstaat, mij een hand geeft en vervolgens naar huis wandelt, maar je moet de lat ook niet te laag leggen toch ? (om maar bij het hoogspringen te blijven)

De kans dat je je doelstelling niet haalt is dan wat groter, maar dat geeft niet, het gaat tenslotte om het helpen van de patient en niet om het halen van je doelstelling.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2005, 23:19:49
Zoals ik ik al vertelde, mijn doelstelling bij een reanimatie van een patient met een VF bij gebruik van een AED is het omzetten van de VF in een ritme wat weer een output tot gevolg heeft.

heb ik geen AED of is het geen Vf dan hoop ik de biologische dood lang genoeg uit te kunnen stellen tot dat anderen weer wel een output kunnen laten genereren.

Ik verwacht echt niet dat de patient opstaat, mij een hand geeft en vervolgens naar huis wandelt, maar je moet de lat ook niet te laag leggen toch ? (om maar bij het hoogspringen te blijven)

De kans dat je je doelstelling niet haalt is dan wat groter, maar dat geeft niet, het gaat tenslotte om het helpen van de patient en niet om het halen van je doelstelling.

Samenvattend, zie ik als jouw doel het  s.o. zo goed mogelijk in een optimale conditie te brengen / houden dat de ambulance de hulpverlening met kans op succes kan overnemen.

Daar ben je toch ingeslaagd of niet ?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 23 juni 2005, 16:38:42
Samenvattend, zie ik als jouw doel het  s.o. zo goed mogelijk in een optimale conditie te brengen / houden dat de ambulance de hulpverlening met kans op succes kan overnemen.

Daar ben je toch ingeslaagd of niet ?

Volgens mij weet je precies wat ik bedoel :-)

Het was een hele goeie poging waar ik best tevreden over ben, maar het doel "de patient in zodanige conditie brengen of houden dat hij uiteindelijk met hulp van anderen het ziekenhuis weer lopend verlaat" is niet gehaald, immers de toestand van de patient is gedurende de reanimatie te veel achteruit gegaan waardoor er ook door anderen niets meer aan te doen was.. Dat dat niet aan mijn handelen ligt is een heel ander verhaal.

Of om het nog eens anders uit te leggen, jouw doelstelling is inspannings gericht, die van mij is resultaat gericht. Met beiden is niets mis.

Maar ik denk dat iederen het nu wel snapt ...... toch ??
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 23 juni 2005, 20:19:06
Waarom leg je je eigen een veel zwaardere norm op dan binnen de medische wereld gangbaar is.

Artsen hebben een inspanningsverplichting, terecht want daar kunnen ze ook invloed op uitoefenen.