Krantenartikel nieuwe hoogwerker Gelderland zuid

Auteur Topic: Krantenartikel nieuwe hoogwerker Gelderland zuid  (gelezen 2069 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

• Gast
Gepost op: 20 juni 2005, 18:55:30
een artitel over de nieuwe hoogwerker van Gelderland zuid uit het Utrechts nieuwsblad.

Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 14-06-2005

Grotere slagkracht voor brandweer

Door Judith Lissenberg

GELDERMALSEN - Na maanden intensief oefenen nemen de brandweerkorpsen van Geldermalsen, Lingewaal, Neerijnen en Zaltbommel in juli een nieuwe hoogwerker in gebruik. Voor mensen zonder hoogtevrees. Na Tiel en Culemborg is het de derde hoogwerker in het Rivierenland.

De brandweermensen die de nieuwe hoogwerker bedienen, hebben allemaal een test moeten doen: steil omhoog in een 25 meter hoge ladder klimmen. ,,En dan maar kijken hoe de mensen dat ervaren,’’ zegt Henk Teeuw. Hoogtevrees kun je in een hoogwerker niet gebruiken.KorfDe hoogwerker kan ruim dertig meter de lucht in. Het bakje bovenin, officieel de korf, wiebelt een beetje. Het kan gebeuren dat je als brandweerman op grote hoogte uit het bakje moet stappen, om plaats te nemen op een uitklapbaar stalen rooster dat eraan hangt. Samen met twee andere instructeurs heeft Teeuw de afgelopen maanden twaalf mensen klaargestoomd voor de bediening van de nieuwe hoogwerker van de brandweerkorpsen Geldermalsen, Lingewaal, Neerijnen en Zaltbommel. Zes van de twaalf kunnen de wagen niet alleen bedienen, maar ook besturen. Het chauffeuren vergt weer een aparte training. ,,Hij zwenkt aan de achterkant 75 centimeter uit. Als je de bocht neemt is het oppassen, anders neem je alle verkeersborden mee en rijt je alle auto's open die in die straat geparkeerd staan.’’ Het apparaat is vanwege de centrale ligging gestationeerd in de kazerne van het korps Neerijnen-West in Waardenburg. Hij heet de 44752. ,,Dat is het voertuignummer,’’ zegt Teeuw. ,,De koosnaam moet nog komen.’’

In de regio Rivierenland staat al een hoogwerker in Tiel en Culemborg. De komst van een derde vergroot de slagkracht van de brandweer volgens Teeuw enorm.Aanrijtijd,,De aanrijtijd wordt veel korter en we kunnen veel gerichter blussen. Het is een uiterst geavanceerde machine met heel veel mogelijkheden. Doordat hij zo hoog is, heb je een enorm bereik, waardoor je niet te dicht bij een brandend object hoeft te komen.’’ Teeuw verwacht dat de nieuwe hoogwerker zo'n honderd keer per jaar zal gaan uitrukken. De afgelopen maanden is er heel intensief geoefend om het nieuwe apparaat onder de knie te krijgen. Een zware klus, want het korps bestaat geheel uit vrijwilligers en het trainen met de hoogwerker komt bovenop de normale brandweeroefeningen.OefeningVoor de bediening zijn twee man nodig. Ditmaal neemt Teeuw de Waardenburgers Arie van Staveren en Janno Mondria voor een oefening mee naar de steenfabriek in Haaften. De hoogwerker wordt tussen enkele gebouwen neergezet. Uit de zijkant van het voertuig komen grote stempels om de hoogwerker te stabiliseren. Daarbij komt het voertuig met alle banden los van de grond. Binnen twee minuten staat alles op- en uitgezet en kan het bakje de lucht in. ,,Dit is prachtig,’’ zegt Teeuw als hij op een hoogte van ruim dertig meter uitkijkt over de uiterwaarden. Mondria: ,,Je kunt de brug bij Hedel zien liggen.’’ Teeuw laat Mondria en Van Staveren, de een in het bakje, de ander vanaf de hoofdbedieningsplaats achterop de wagen, allerlei manoeuvres uitvoeren. De bediening werkt met knoppen en joysticks. Arie van Staveren is gewend op een kraan te rijden, maar dit is volgens hem toch weer heel anders. Het bakje gaat tussen twee gebouwen door, zweeft over een dak en zoeft omhoog naar de schoorsteen van de steenfabriek. Tussen de schoorsteen en een antenne wordt een touw vastgemaakt, vervolgens moet het bakje de lijn van dat touw volgen. Als de korf te dicht bij het touw komt, klinkt er een waarschuwend geluidssignaal. Het lijkt op de oefening waarbij je met een ijzeren oog een spiraal moet volgen zonder die aan te raken. ,,Zo ontwikkel je een goed gevoel voor de machine,’’ zegt Teeuw. De bewoner van de steenfabriek kijkt toe. Voor geen goud gaat hij mee de lucht in. ,,Maar zij zijn er echt uren zoet mee.’’

Robinh

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2005, 19:40:11
stond er geen foto bij ???
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!

maartenh

• Forum gebruiker
    • www.112alarm.com
Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2005, 20:47:50
Hij is mooi maar ik vind hem wel erg groot voor 30 meter. Ken hoogwerkers van 32 meter die zijn stuk compacter.

guus

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2005, 21:20:50
Vraag me overigens af of die wagen een beetje opvalt met die 2 flitsers boven de voorruit, al is het hele voertuig rondom aardig voorzien van dat blauwe flitsspul. Maar dat is allemaal nogal laag bevestigd.

Er was toch ruimte zat voor n paar blauwe doppen zou je zeggen.

groeten,
Guus

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2005, 21:23:23
is dat de oude demo van hoofddorp?
 ???
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Nick

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2005, 21:24:50
Het is de oude demo van HDS / Vema, het ladderpakket is verwijderd, ik weet niet of ie ook in Hoofddorp heeft gereden.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2005, 21:26:32
ja dus, toen de oude op z'n kant was gegaan
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Fire shark

• Ach & Brw
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2005, 21:35:56
Uit ervaring kan ik vertellen dat het heel duidelijk zichtbaar is. De 4 flitsers voorop knipperen lekker snel en vel, overdag zijn ze ook goed waarneembaar, ik denk zelfs soms beter als draailampen op het dak!
ACH & HBT