Beste medeforummers en speciaal die uit Hollands Midden,
Wat vinden jullie er van dat na de invoering van de nieuwe standaard uitrukvoorstellen bij elke gebouwbrand een redvoertuig (in geval van HM een autoladder) wordt mee gealarmeerd? Terwijl dit voor die tijd door de centralist kon worden aan(en uit-)gevinkt kon worden?
Ik vind het zelf raar dat de centralist deze keuze niet kan maken bij een gebouwbrand. Nu zie je bij bijvoorbeeld een fietsenhok in de brand, een keukenbrand op de begane grond of zoals gisteren een brand in een parkeergarage een redvoertuig doelloos uitrukken en ter plaatse zijn. Natuurlijk zijn er incidenten, ook bij bovenstaande voorbeelden, dat een redvoertuig nodig kan zijn maar dat zijn uitzonderingen.
Ik vind het een onnodige belasting omdat zo een voertuig minder inzetbaar, soms andere voertuigen niet meer inzetbaar (bij de beroepskazernes), onnodige voertuigbewegingen (zowel van vrijwilligers naar kazerne als voertuig dat uitruk) waar bij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en de meerkosten van personeel dat opkomt naar kazerne (zowel de 2 personen die uitrukken als de rest die een uurtje krijgt voor het (te laat) opkomen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.