Het is leuk om te zien dat er in verschillende regio's, verschillend mee om gegaan wordt. (Of dat men denkt dat er verschillend mee omgegaan wordt).
Voor een deel is natuurlijk vastgelegd wat er gezonden wordt naar een bepaalde brand. En het lijkt mij logisch dat je naar een gebouwbrand in een dorpje, iets anders stuurt dan naar een gebouw brand in een stad met veel hoogbouw. (Ik weet dat ik daarmee afwijk van wat de hoge heren en dames denken, maar dit is ook mijn persoonlijke mening).
Als centralist hou ik me voor het grootste deel aan de inzet voorstellen die ik krijg van het systeem. Maar ik blijf een mens en ik blijf na denken. En als ik vind dat ik moet afwijken van een inzetvoorstel dan zal ik dat doen. Dat zal ik niet zomaar doen, dat doe ik als ik daar redenen voor heb, die ik kan onderbouwen. Dat zie ik namelijk als één van de dingen die ik moet doen op mijn werk, nadenken, dat is de toegevoegde waarde van een mens ten opzichte van een systeem.
Soms wijk ik af door mijn lokale bekendheid, soms wijk ik af door het verhaal van de melder, maar ik wijk nooit af zonder reden.
En soms hebben leidingengevenden na afloop vragen waarom ik iets gedaan heb. Dan wordt dat besproken, daar leer je van.
Ook een bevelvoerder/ officier van dienst kan afwijken van een inzetvoorstel door te vragen om een extra voertuig of juist niet.
(bijv: nader bericht: grote brand, maar stuur maar geen GWT, want we hebben een extra TS nodig voor het zoeken)
(ander voorbeeld: kleine brand, met gebruik van een redvoertuig)
(Grote brand: maar de COH bak hoeft neit ter plaatse te komen)
Dat is naar mijn mening maatwerk leveren, en dat is beter dan alles in standaard inzetvoorstellen vastleggen.
En over voertuigen die wel uitrukken terwijl ze niet gealarmeerd zijn....volgens mij zijn daar afspraken over binnen brandweer Nederland.