Ik denk dat iedereen het voorlichtingsfilmpje over de campagne inmiddels wel gezien heeft.
Aandacht op de weg: KatBron: RTV Drenthe
Vandaag een ritje vanuit Emmen naar Hoofddorp en Leiden.
Al vroeg zie ik op de A28 een klein autootje rijden met een dame die nogal slingerend over de weg zwalkt.
Gezien het tijdstip ga ik er niet vanuit dat het jonge meisje dronken achter het stuur zit.
Mijn vermoeden werd bevestigd toen ik haar naderde. Haar hoofd buigde meer richting haar schoot dan het kijken naar de weg waarop zij reed.
Aangezien ook de snelheid steeds lager werd besloten om in te halen en omdat ik wat hoger zat (bestelbusje) zag ik de dame druk aan het sms'n. Zonder blikken of blozen haalde ik haar in en had niet verwacht dat ze even later mij weer in zou halen.
Natuurlijk nog even druk bezig met haar telefoontje. Vriendelijk lachend en toch nog even snel oogcontact gehad waarop ik met mijn duim het sms-gedrag na deed. Het zou haar aan het denken gezet moeten hebben maar nee hoor. De telefoon was toch belangrijker dan het verkeer waarin zij zich begaf.
Als je op zit te letten wat je inhaalt en waardoor je zelf ingehaald wordt dan valt je pas echt goed op hoeveel mensen met hun mobieltje allemaal onder het rijden doen.
Een zakenman met een dikke mercedes, nog jong (aan zijn uiterlijk te zien), netjes in het pak waar nog geen smetje of bloedvlekje op zit. Zijn ene hand aan het stuur en zijn andere hand het mobieltje voor zijn neus. Met de cruisecontrol op 130 en de rechterbaan. Had helaas niet op tijd door dat er ineens een vrachtwagen voor hem opdoende en moest flink in de hangijzers.
Ach, ik kan zo nog uren door schrijven, maar het heeft geen zin.
Al deze mooie acties, promotiefilmpjes en waarschuwingen helpen niet.
Controle hierop is er toch al onvoldoende. Waar is die tijd dat je op de snelweg reed en om de haverklap een politiewagen zag.
Van mij mag die tijd heel gauw weer terugkomen zodat het ECHT weer veiliger op de weg wordt.