Inderdaad: domeindenken van de eerste orde. De EHBO-er die verpleegkundige wilt zijn, de verpleegkundige die arts wilt zijn, de arts die?
?
Ik denk dat het niet zo slecht gesteld is. Ambulanceverpleegkundigen maken deel uit van MMT’s, lucht- dan wel grondgebonden. De samenwerking is over het algemeen goed, maar kan altijd beter.
Daar kan aan gewerkt worden. Binnen onze regio, maar ongetwijfeld zal dat op meer plaatsen in den lande gebeuren, worden inzetten gezamenlijk nabesproken. Zo kunnen we van elkanders expertise leren.
Ik denk dat de media een grote vinger, zo niet hand heeft, in de wijze waarop een en ander in beeld gebracht wordt. Zoals de reportage van NOVA op 18-06 jongstleden. In een interview worden vele dingen gezegd. Maar het is nog altijd de reporter die er een smeuïg verhaal van maakt. Feiten worden op een dusdanige wijze geknipt en geplakt dat er een “lekker”verhaal ontstaat, waar de lezer van kan smullen.
Helaas is dit een soort van stemmingmakerij. Het zorgt ervoor dat het publiek een verkeerd beeld krijgt van de materie. Bovendien drijft dit soort reportages een wig in de goede samenwerking tussen MMT en ambulancepersoneel. Los van het feit dat er altijd intriganten zullen blijven bestaan die niets anders doen dan mopperen op de ander.
Het is een slechte zaak dat een actualiteiten programma als NOVA dit op deze wijze ten toon spreid. Ik heb dan ook een klachten brief naar de redactie geschreven, dat ze beter een reportage kunnen maken dat de samenwerking over het algemeen goed verloopt. Dat geeft een meer realistisch beeld van de situatie dan in het uitgezonden programma.
Er worden opmerkingen gemaakt over “straatervaring”van het MMT. De straatervaring wordt geleverd door het ambulanceteam. Het MMT komt als aanvulling daarop. Zij doen een medische interventie, terwijl het ambulanceteam het werk doet waar zij voor zijn opgeleidt: triëeren, bevrijden(met de brandweer) en ambulancezorg leveren. Verder is het verrekte handig om ze erbij te hebben voor advies, indien er geen medisch ingrijpen noodzakelijk is. Samenwerken, toch?
Wat de inzetbaarheid van het MMT betreft: er zijn afspraken over primaire inzet. De ambulanceverpleegkundige kan de heli afmelden indien geen medische hulp nodig is. De arts die daar moeite mee heeft moet maar eens op cursus gaan: hoe verwerk ik mijn frustraties.