Ambulancediensten weer afgefakkeld door heli-mmt...

Auteur Topic: Ambulancediensten weer afgefakkeld door heli-mmt...  (gelezen 9804 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 22 juni 2005, 21:39:10
Nee, daar kun je het niet mee afdoen. Je kraakt bovendien niemand af als je vraagt om meer de richtlijnen te hanteren.

Het kan niet zo zijn dat de ambupleeg de arts volledig kan vervangen, de arts heeft meerwaarde, ook de leiding van de ambulancehulpverlening erkent dat want er zijn met hen inzetcriteria afgesproken waarop een traumaheli noodzakelijk wordt.  Als er (ik heb het filmpje nu pas gezien maar mijn eerdere veronderstelling bleek juist) sommige regio's zijn waarbij de traumaheli statistisch gezien veel minder ingezet wordt dan elders, roept dat vraagtekens op en moet onderzocht worden wat daar de oorzaak van is.  Dan hoop ik van ganser harte dat daar niet uitkomt dat het beleid in deze regio uitgaat van een ambupleeg die het "alleen wel af kan, want wat zij kunnen kunnen wij ook".

Want dan zou ik zeggen, leer je beperkingen erkennen, iedereen heeft ze.

Zelfs ambuplegen...

Henk


Ambuman

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 22 juni 2005, 22:17:31
Logisch dat er in omliggende regio's minder aanvragen zijn.
Ten eerste de vliegtijd is een stuk langer, dus het nut ervan neemt af. Als je sneller in een ziekenhuis bent door Scoop & run dan te wachten op de heli, dan heeft het geen zin om ze te vragen.
Ten tweede worden in de "eigen" regio's van de heli's, de MMT's veelvuldig primair ingezet.
Er hoeft maar een idee te zijn dat de heli nodig zou kunnen zijn en hij wordt primair meegestuurd in de regio van stalling.
Laatst nog was er een kindje gevallen. Melding was niet goed uitgevraagd, heli meegestuurd, veel publiek, veel spektakel en bij aankomst zat het kind gewoon zonder traan bij moeders op schoot met een gekneusde pols.
Dat soort dingen gebeuren bij andere regio's gewoon niet zo snel. Dan gaan eerst de ambulanceteams kijken en die vragen indien noodzakelijk het MMT.
Uiteraard wordt er wel gekeken naar de melding en of die echt aan de inzetcriteria voldoen.
Maar om nou een heli in te zetten als "2e wagen" assistentie reanimatie, dat gaat mij toch wat te ver.
De heli wordt daar nog liever voor ingezet, dan dat een omliggende regio voor assistentie gevraagd wordt.
Maar daar krijg ik natuurlijk weer genoeg commentaar op.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 22 juni 2005, 22:22:23
het staat niet vast dat het verderweg gelegen regio's zijn, de regio's worden niet genoemd.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 22 juni 2005, 22:26:21
Logisch dat er in omliggende regio's minder aanvragen zijn.
Ten eerste de vliegtijd is een stuk langer, dus het nut ervan neemt af. Als je sneller in een ziekenhuis bent door Scoop & run dan te wachten op de heli, dan heeft het geen zin om ze te vragen.
Ten tweede worden in de "eigen" regio's van de heli's, de MMT's veelvuldig primair ingezet.
Er hoeft maar een idee te zijn dat de heli nodig zou kunnen zijn en hij wordt primair meegestuurd in de regio van stalling.
Laatst nog was er een kindje gevallen. Melding was niet goed uitgevraagd, heli meegestuurd, veel publiek, veel spektakel en bij aankomst zat het kind gewoon zonder traan bij moeders op schoot met een gekneusde pols.
Dat soort dingen gebeuren bij andere regio's gewoon niet zo snel. Dan gaan eerst de ambulanceteams kijken en die vragen indien noodzakelijk het MMT.
Uiteraard wordt er wel gekeken naar de melding en of die echt aan de inzetcriteria voldoen.
Maar om nou een heli in te zetten als "2e wagen" assistentie reanimatie, dat gaat mij toch wat te ver.
De heli wordt daar nog liever voor ingezet, dan dat een omliggende regio voor assistentie gevraagd wordt.
Maar daar krijg ik natuurlijk weer genoeg commentaar op.
Dus als je in een andere regio als Amsterdam of Nijmegen woont,dan moet je maar pech hebben en moet die heli maar thuis blijven.vreemde stelling  :-X :-X

dan als hier bij de melding al naar voren komt dat die heli wel eens van levens belang kon zijn,dan vliegt de heli al.2 jaar geleden zelf nog bij een ongeval geweest,waar de heli tesamen met de ambu was geallarmeert.En zo kan ik wel even doorgaan voor de regio Utrecht,dus wat jij hier schets klopt niet


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 22 juni 2005, 23:42:44
Dus als je in een andere regio als Amsterdam of Nijmegen woont,dan moet je maar pech hebben en moet die heli maar thuis blijven.vreemde stelling  :-X :-X

dan als hier bij de melding al naar voren komt dat die heli wel eens van levens belang kon zijn,dan vliegt de heli al.2 jaar geleden zelf nog bij een ongeval geweest,waar de heli tesamen met de ambu was geallarmeert.En zo kan ik wel even doorgaan voor de regio Utrecht,dus wat jij hier schets klopt niet

Juist, mee eens (kan wel voor een keer  ;D). Hier in onze regio wordt zeker druk gebruik gemaakt van de heli. Met 200 km per uur in een rechte lijn is afstand in Nederland ook maar relatief.


Voor een heli...

Henk


Ambuman

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 23 juni 2005, 14:41:41
Ik durf te stellen dat de heli's in "eigen" regio veel vaker
"primair" worden ingezet dan de andere regio's.

Wat ik dus niet zeg is dat MMT hulp voor patienten in andere regio's ontzegd wordt.

Tja, als je naast een ambulancepost woont heb je nou eenmaal ook sneller een ambulance voor je deur als het meezit.
Het gaat voornamelijk om primaire inzetten.....
En om Scoop & go ritten waar je niet kan gaan wachten op een heli die wel 200 km per uur haalt, maar 1 km verder moet landen en opgehaald worden door een politiebusje.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #36 Gepost op: 23 juni 2005, 22:00:45
Ik heb ff zitten denken of ik überhaupt zou reageren op de gehele NOVA reportage. Maar ondertussen is alweer gebleken dat de heren en dames in de gele vlinder uitsluitend hun werk kunnen doen als ze zijn uitgeslapen. Zelfs op de kortste nacht, 21 op 22 juni, zijn ze niet bereid enigszins vroeger te beginnen. Noem het milieu regelgeving, maar ondanks de kostbare aanschaf van de Mercedes Vito's kunnen ze niet eens een team samenstellen, 's morgens om 06.15 uur. Zelfs niet in combinatie met de twee Amsterdamse trauma centra gesamelijk. Waar heb je het dan over.

Maar net als in de reportage van NOVA, wel de ambulancedienst checken of zij wel de juiste beslissing nemen ter plaatse en de heli cancellen. Alsof de ambulance diensten niet kundig genoeg zijn om een trauma patiënt de juiste hulp te geven als zij naast de patiënt staan.

Oke bepaalde handelingen zijn voorbehouden en in een enkele keer zijn juist die handelingen van toepassing bij een bepaald trauma. De afgelopen jaren is dat in mijn regio en tijdens mijn ritten twee keer voorgekomen. Maar de andere drie keer dat zij juist deze handelingen konden uitvoeren, waren ze er helemaal niet, zelfs niet oproepbaar. Telkens in de "donkere" uren van de dag. Volgens het MMT zal net als zij dan wel iedereen slapen en gebeurt er helemaal niks.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 24 juni 2005, 00:23:37
Ach ja in sommige ambulanceregio's vliegt de heli inderdaad bijna af en aan, het lijkt bijna wel of de heli dan al met de neus standaard een bepaalde richting in is gemanoevreerd...  ;)

Dat komt soms door (relatieve) onervarenheid van de desbetreffende ambu vpk in bepaalde cases, soms door beginnende ambu vpk die ook eens heel erg graag die gele koffiemolen ter plaatse wil laten en zien komen landen cq. een ambu vpk die niet graag zn vingers wil branden aan een moeilijke casus tot een ambu vpk die gewoon erg graag en snel medische assistentie wil bij een casus waar dat ook inderdaad bij gerechtvaardigd is. Een scala aan omstandigheden dus die een rol kunnen spelen.

Maar natuurlijk ook een CPA- centralist die elke A1 melding als een potentiele MMT inzet ziet, en daar een MMT op af wil sturen, tja dat is dus niet de bedoeling. Voor een gewone reanimatie is echt geen heli nodig als 2e wagenfunctie (uitzonderingen in plattelandsgebieden/ uitgestrekte gebieden en gebrek aan 2e ambu daargelaten)

Als ik sommige alarmerende, soms beetje ''over the top'' meldingen door gestresste melders in combinatie met slecht uitvragende centralisten denk ik wel eens; ''als daar de heli voor ingezet moet worden(en dat gebeurt dan ook vaak) dan zijn er echt te weinig heli's en geld te veel!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 24 juni 2005, 08:24:39
Oke, dat is een standpunt. De MMT zegt te weinig ingezet te worden, en jij zegt dat ie nog te veel ingezet wordt door onzekere, onervaren beginnende ambu vkg.

Dus als je assistentie van een heli aanvraagt kan het zijn dat je dat doet uit onervarenheid, omdat je het zelf niet aankan. En je kan dat best alleen natuurlijk. Je wilt toch niet onervaren lijken!


Henk


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #39 Gepost op: 24 juni 2005, 16:01:29
Oke, dat is een standpunt. De MMT zegt te weinig ingezet te worden, en jij zegt dat ie nog te veel ingezet wordt door onzekere, onervaren beginnende ambu vkg.

Dus als je assistentie van een heli aanvraagt kan het zijn dat je dat doet uit onervarenheid, omdat je het zelf niet aankan. En je kan dat best alleen natuurlijk. Je wilt toch niet onervaren lijken!


Henk

Nee dan moe tje beter lezen Henk, ik schrijf namelijk dat een onervaren ambu vpk soms bepaalde handelingen (nog) niet goed zelf durft cq. wil uit te voeren bij bijvoorbeeld een kind (kinderreanimatie of ongeval met kind; infuus plaatsen bij een gewond kind kind kan dan al behoorlijk traumatisch voor vpk zelf zijn/lijken) en dat kan duis reden voor die vpk zijn om wel om een MMT te vragen terwijl een ervaren ambu vpk daar dus geen reden toe ziet omdat ie zichzelf competent genoeg acht om die standaardzorg te bieden. Verder is ook nog van belang dat een ervaren ambu vpk sneller een diagnose kan stellen en dus ook sneller in de gaten heeft dat hij/zij zelf de benodigde zorg kan leveren, en dan dus snel tot conclusie komt dat een MMT inzet niet nodig is.

Het gaat dus niet om zgn. veronderstelde ''eigenwijzigheid'' van de ambu vpk maar om competenties !!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod