Inzet verpleegkundigen en artsen door Rode Kruis

Auteur Topic: Inzet verpleegkundigen en artsen door Rode Kruis  (gelezen 10716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2014, 22:26:33
Citaat van: auditor link=msg=1246410 date=1393359082
Maar ik geloof dat er genoeg verpleegkundige en artsen die ook bij een rode kruis afdeling actief zijn of waren die hier mee lezen.

Dan hoop ik dat deze eens hun mening geven hoe hun afdeling hier mee om gaat  ;)
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2014, 22:28:38
Citaat van: remung link=msg=1246429 date=1393363593
Dan hoop ik dat deze eens hun mening geven hoe hun afdeling hier mee om gaat  ;)

niet alleen hun afdeling maar ook zei zelf.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2014, 23:07:51
Citaat van: remung link=msg=1246364 date=1393351441
Heb het ook maar gelezen, net even een actueel GHOR veiligheidsplan erbij gepakt, onder ALS+ staat de OVD-G genoemd.

Klok en klepel

Als iemand ALS+ verleent (als dat al bestaat) dan zou je aan het MMT moeten denken.
De ovd-g heeft daar helemaal niet mee te maken. Dat is een GHOR-functionaris die een coördinerende functie heeft.
Daar is hij/zij voor opgeleid en niet voor ALS+ wat dat ook moge zijn.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2014, 23:31:54
Citaat van: RAdeR link=msg=1246444 date=1393366071
Klok en klepel

Als iemand ALS+ verleent (als dat al bestaat) dan zou je aan het MMT moeten denken.
De ovd-g heeft daar helemaal niet mee te maken. Dat is een GHOR-functionaris die een coördinerende functie heeft.
Daar is hij/zij voor opgeleid en niet voor ALS+ wat dat ook moge zijn.

Laten we on topic blijven, het termpje ALS+ is inmiddels al tot de grond afgebrand, maar daar ging het topic net eens over ;-)


zwollie

  • EHBO NRK, medicus
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2014, 10:03:42
Ik ben actief binnen onze rode kruis afdeling als EHBO'er en daarnaast in het dagelijks leven arts. Zelf vind ik dat het een hobby moet blijven en draai ik geen ALS diensten. Als er meer dan BLS nodig is, maken wij afspraken met de ambulancedienst of laten dit (gedeelte) over aan een andere commerciële partij. Wij krijgen genoeg aanvragen voor alleen BLS-diensten om onze handen mee vol te hebben.

Het blijkt lastig om van het verenigingskantoor in Den Haag te horen hoe de afdelingen hiermee om moeten gaan. Onze coördinator evenementenhulp is hier al meerdere keren achteraan gegaan, maar krijgt geen definitieve antwoorden.

Daarnaast is het nog zo dat het zijn van een arts nog niet voldoende is. Je zult ook de scholingen moeten volgen op het gebied van ALS/ATLS/enz. en het liefst werkzaam zijn binnen de spoedeisende zorg. Hierin moeten dus ook regels worden opgesteld door het rode kruis over opleiding en kunde. De oogarts binnen onze afdeling zal ook nooit als arts worden ingezet bijvoorbeeld.

Zelf ben ik er ook geen voorstander van om ALS aan te gaan bieden in een organisatie die daarop niet is ingesteld. Wil je dit goed aanpakken dan zal dit landelijk opgepakt moeten worden, bijvoorbeeld met een pool van ALS personeel welke wordt voorzien van het extra materiaal en die landelijk geschoold wordt in goede hulpverlening. Als afdeling blijf je hierin erg kwetsbaar.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2014, 11:25:45
Citaat van: zwollie link=msg=1246495 date=1393405422
Ik ben actief binnen onze rode kruis afdeling als EHBO'er en daarnaast in het dagelijks leven arts. Zelf vind ik dat het een hobby moet blijven en draai ik geen ALS diensten. Als er meer dan BLS nodig is, maken wij afspraken met de ambulancedienst of laten dit (gedeelte) over aan een andere commerciële partij. Wij krijgen genoeg aanvragen voor alleen BLS-diensten om onze handen mee vol te hebben.

Het blijkt lastig om van het verenigingskantoor in Den Haag te horen hoe de afdelingen hiermee om moeten gaan. Onze coördinator evenementenhulp is hier al meerdere keren achteraan gegaan, maar krijgt geen definitieve antwoorden.

Daarnaast is het nog zo dat het zijn van een arts nog niet voldoende is. Je zult ook de scholingen moeten volgen op het gebied van ALS/ATLS/enz. en het liefst werkzaam zijn binnen de spoedeisende zorg. Hierin moeten dus ook regels worden opgesteld door het rode kruis over opleiding en kunde. De oogarts binnen onze afdeling zal ook nooit als arts worden ingezet bijvoorbeeld.

Zelf ben ik er ook geen voorstander van om ALS aan te gaan bieden in een organisatie die daarop niet is ingesteld. Wil je dit goed aanpakken dan zal dit landelijk opgepakt moeten worden, bijvoorbeeld met een pool van ALS personeel welke wordt voorzien van het extra materiaal en die landelijk geschoold wordt in goede hulpverlening. Als afdeling blijf je hierin erg kwetsbaar.

Wat ik me eigenlijk afvraag, volg je als arts ook "gewoon" je herhalingslessen in de BLS bij het RK of is het "arts zijn" genoeg om geen of compensatie te krijgen voor je EHBO diploma.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2014, 12:05:36
Citaat van: zwollie link=msg=1246495 date=1393405422
Ik ben actief binnen onze rode kruis afdeling als EHBO'er en daarnaast in het dagelijks leven arts. Zelf vind ik dat het een hobby moet blijven en draai ik geen ALS diensten. Als er meer dan BLS nodig is, maken wij afspraken met de ambulancedienst of laten dit (gedeelte) over aan een andere commerciële partij. Wij krijgen genoeg aanvragen voor alleen BLS-diensten om onze handen mee vol te hebben.

Het blijkt lastig om van het verenigingskantoor in Den Haag te horen hoe de afdelingen hiermee om moeten gaan. Onze coördinator evenementenhulp is hier al meerdere keren achteraan gegaan, maar krijgt geen definitieve antwoorden.

Daarnaast is het nog zo dat het zijn van een arts nog niet voldoende is. Je zult ook de scholingen moeten volgen op het gebied van ALS/ATLS/enz. en het liefst werkzaam zijn binnen de spoedeisende zorg. Hierin moeten dus ook regels worden opgesteld door het rode kruis over opleiding en kunde. De oogarts binnen onze afdeling zal ook nooit als arts worden ingezet bijvoorbeeld.

Zelf ben ik er ook geen voorstander van om ALS aan te gaan bieden in een organisatie die daarop niet is ingesteld. Wil je dit goed aanpakken dan zal dit landelijk opgepakt moeten worden, bijvoorbeeld met een pool van ALS personeel welke wordt voorzien van het extra materiaal en die landelijk geschoold wordt in goede hulpverlening. Als afdeling blijf je hierin erg kwetsbaar.

Dit zijn precies de redenen, en daar kun je wat van vinden, waarom het rode kruis primair BLS-zorg levert. Er zijn genoeg voorbeelden bekend op dit forum dat een commerciële partij ALS-zorg heeft geleverd en dat dit eigenlijk niet zo blijkt te zijn.

De enige grote uitzondering op landelijk niveau is, voor zover mij bekend, de 4daagse van Nijmegen. Hier wordt ALS-zorg gegeven op start & finish.

Verder is er in het verleden wel gesproken over samenwerking met andere partijen over te leveren ALS-zorg (bijv. MAI). Verder is er ook gesproken over een landelijke pool. Ben alleen bang dat dit bij praten is gebleven :|

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2014, 12:55:04
Citaat van: zwollie link=msg=1246495 date=1393405422
Het blijkt lastig om van het verenigingskantoor in Den Haag te horen hoe de afdelingen hiermee om moeten gaan. Onze coördinator evenementenhulp is hier al meerdere keren achteraan gegaan, maar krijgt geen definitieve antwoorden.

En dit is dus precies te reden dat ik eens wil weten hoe andere afdelingen hier mee omgaan  O0
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2014, 13:13:27
Belangrijk om ook de opmerking van Zwollie niet te negeren, dat een arts / verpleegkundige niet automatisch ALS zorg betekent. (in feite zal zelfs slechts de minderheid van de artsen/verpleegkundige dat kunnen/doen)


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2014, 13:39:07
In Amsterdam hebben we een samenwerking met een commerciële ALS organisatie. Hierdoor kunnen we ook evenementen aannemen waar ALS zorg volgens de vergunning noodzakelijk is.

Deze ALS hulpverleners werken dan binnen de Rode Kruis organisatiestructuur maar medisch gezien werken ze volgens hun eigen protocol etc.

Soms werken we ook in combinatie met ALS zorg door de Geneeskundige Combinatie. Of beiden.

Bij de Amsterdam Marathon hadden we bijvoorbeeld EHBO (BLS) posten langs de route. In het Olympisch Stadion hadden we een EHBO post versterkt met ALS zorg door de externe partnerorganisatie (Arts en VP). Buiten het Olympisch Stadion stond een EHBO post (BLS) met daarnaast de Geneeskundige Combinatie (SIGMA en Ambu Team, zonder MMT). In deze EHBO post stond een extra Triage Verpleegkundige (ik denk vanuit de GHOR/Ambulance Amsterdam) om te triëren tussen EHBO post en Geneeskundige Combinatie.

De Rode Kruis meldkamer stuurde alle posten (behalve SIGMA tent) aan. De Ambulance Meldkamer de evenement gebonden ambulances in samenspraak met de OVD-G-Evenement die ter plaatse was en ook aanspreekpunt was voor de GNK.
Rode Kruis meldkamer en OVD-G hadden regelmatig afstemming en tevens rechtstreeks contact met de MKA.

Artsen en verpleegkundigen mogen bij ons wel evenementenhulpverlener zijn maar dienen zich te beperken tot de handelingen van een eerste hulpverlener. Uiteraard brengen ze wel meer kennis mee, maar dus niet hun medicijnkoffer, stethoscoop, of scalpel. Ook artsen, verpleegkundigen en instructeurs moeten bij ons de competentieavonden volgen. Dat heeft er met name mee te maken dat we dan niet alleen de EHBO vaardigheden bekijken maar ook andere competenties als samenwerking, portofooncommunicatie etc.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !