draaiboek OV

Auteur Topic: draaiboek OV  (gelezen 4889 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

E.Vermandel

• Gast
Gepost op: 9 april 2003, 23:31:22
Welke Rode Kruis afdeling heeft een goed, algemeen bruikbaar draaiboek, dat van toepassing is op de taken die een afdeling heeft als zij opgeroepen wordt voor opvang en verzorging?

Adriën van de Griendt

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 13 april 2003, 12:41:39
Hoi met Adriën

Ik heb wel de opleiding gedaan via het rode kruis van opvang en verzorging.
Ik wil desnoods met jullie samen wel een draaiboek maken.
Groetjes Adriën

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2003, 01:41:12
Hallo E. Vermandel,

Van welke afdeling ben je ? Wij draaien in september een grote O&V oefening in Vlissingen . . . . . . . .

Groeten van Michel

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2003, 17:08:42
Ik hoorde pas van een O&V oefening die beschamend was verlopen. Er waren diverse gewonden. Na een hele tijd kwamen er 2 Rode Kruis mensen die telkens 2 slachtoffers meenamen en inschreven en een bakje koffie gaven en klaar!
Hoort er bij de O&V geen gewondenbehandeling?
De klacht van de LOTUS was dat het een flut oefening was.

Christian

PS. Dit heb ik gehoord van een LOTUS, zelf lid bij het Rode Kruis, dus het zal wel waar zijn...
Wellicht dat andere afdelingen daar iets aan hebben!

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2003, 18:36:32
Christian,

Bij gewonden komt geen O&V team, omdat bij calamiteiten of rampen hiervoor het SIGMA is opgericht.

Het Rode Kruis doet bij dat soort inzetten alleen opvang van niet-gewonden. Natuurlijk zijn er in het O&V team een EHBO'er, een verpleegkundige en een huisarts, dit voor de kleine gevallen die zich terplaatse uiten in het opvangcentrum.

Hoe diegene de oefening heeft gedaan weet ik niet, maar zal vast niet conform het gemeentelijk rampenplan zijn gehouden.  :-[   Inschrijven doet het RIS, tegenwoordig ook een appart opgeleid team van het Rode Kruis.

Groeten van Michel   ;)

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2003, 19:22:14
Ik heb eens een echte inzet megemaakt van het O&V team, alleen was er 3 uur te laat gealarmeerd, maar goed. :-\
Een O&V team zal misschien best wel eens meer tijd hebben dande hulpverleners bij een incident, dus dan kunne T3 en misschien enkele T2 slachtoffers wat mij betreft wel naar hun toe.

Christian

Rolf

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2003, 20:48:01
T3 of te wel "lopende gewonden" worden richting O&V gestuurd om de toestroom naar de SEH te ontzien.
Grof gezegt die gebroken arm is morgen ook nog gebroken.
Maar een bedrijgde ABC die is morgen niet meer bedrijgt maar het so is dan opeens T4.
De SIGMA tent is niet bedoeld om pleisteres te plakken en mitella's aan te leggen maar om de ALS te ondersteunen.
Binnen de O&V zijn er veel taken zo ook een hoop EHBO werk maar ook met de koffie en broodjes rondgaan zo is er voor ieder wat te doen binnen de O&V ook voor de mensen die niet met een brancaard kunnen leuren.

bkluivingh

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2003, 15:50:28
Christian,

Bij gewonden komt geen O&V team, omdat bij calamiteiten of rampen hiervoor het SIGMA is opgericht.

Het Rode Kruis doet bij dat soort inzetten alleen opvang van niet-gewonden. Natuurlijk zijn er in het O&V team een EHBO'er, een verpleegkundige en een huisarts, dit voor de kleine gevallen die zich terplaatse uiten in het opvangcentrum.

Hoe diegene de oefening heeft gedaan weet ik niet, maar zal vast niet conform het gemeentelijk rampenplan zijn gehouden.  :-[   Inschrijven doet het RIS, tegenwoordig ook een appart opgeleid team van het Rode Kruis.

Groeten van Michel   ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 11 september 2003, 23:36:09
In de praktijk is het nooit zwart/wit. dus zal werk van de O&V gedaan worden door de SIGMA (Bijvoorbeeld de ontruiming van een kerkdorp n.a.v. grote brand in Boxtel. Ze waren al terplaatse gestuurd maar hadden geen SIGMA taken omdat geen slachtoffers (te verwachten) waren>

Wel was er de dreiging van een gaswolk over dat dorp.

Zo zullen ook lichtere gewonden in de O&V terechtkomen.

Ook hiervoor geldt; doe datgene waarbij je als groep de beste hulp kunt verlenen.

Shadow

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 12 september 2003, 01:54:20
Er worden binnenkort twee grote O&V oefening gehouden in Heerlen en Voerendaal (Zuid-Limburg); georganiseerd door de gemeente. Ben benieuwd hoe ze alles gaan opzetten.

Leuk detail: de oefening zal starten rond de middag en eindigen voor 16:00 uur; de ambtenaren wensten niet later te werken !!! Maar wij als vrijwilligers moeten wel vrijaf vragen om te komen oefenen.  >:(  >:(  >:(

Ciao,
Peter