Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257290 keer)

0 gebruikers (en 46 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #1420 Gepost op: 7 mei 2014, 09:11:16
Dan moeten jullie hem een persoonlijk bericht sturen en vragen of hij wil reageren. Ligt de discussie nu stil omdat we wachten of er misschien wel, misschien niet een MMT-lid gaat reageren?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1421 Gepost op: 7 mei 2014, 12:12:29
Citaat van: Kanarie link=msg=1265470 date=1399446676
Dan moeten jullie hem een persoonlijk bericht sturen en vragen of hij wil reageren. Ligt de discussie nu stil omdat we wachten of er misschien wel, misschien niet een MMT-lid gaat reageren?
Ik denk het niet. Maar aangezien dit topic al 72 pagina's bevat zal het meeste al wel gezegd zijn. Gok ik


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1422 Gepost op: 11 augustus 2014, 16:23:21
Ik kan me herinneren dat 024 hetgeen gesteld wordt in het volgende bericht bestreed; helaas is 024 geen lid meer:

Cardioloog Gorgels: Na reanimatie kans op gezond leven


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1423 Gepost op: 13 augustus 2014, 21:37:04
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1264433 date=1399145290
MMT kan fibrinolyse al prehospitaal starten bij verdenking ruiterembolie, of dat ook (vaak) gedaan wordt als eer een indicatie voor is weet ik niet.
Collega heeft het laatst samen met MMT gedaan volgens mij, ik zal eens vragen.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1424 Gepost op: 14 augustus 2014, 08:50:40
Citaat van: jvo link=msg=1289258 date=1407958624
Collega heeft het laatst samen met MMT gedaan volgens mij, ik zal eens vragen.

Waar ik wel benieuwd naar ben ik het middel en toedieningswijze. Ik ben alteplase gewend, 10 mg in 10 minuten + 80 mg in 2 uur, maar daarvoor heb je een perfusor nodig.
Ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is prehospitaal (mn rondom transport)? Of wordt er een ander medicament als bolusinjectie gegeven?
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1425 Gepost op: 14 augustus 2014, 09:10:59
Citaat van: Delta link=msg=1289343 date=1407999040
Waar ik wel benieuwd naar ben ik het middel en toedieningswijze. Ik ben alteplase gewend, 10 mg in 10 minuten + 80 mg in 2 uur, maar daarvoor heb je een perfusor nodig.
Ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is prehospitaal (mn rondom transport)? Of wordt er een ander medicament als bolusinjectie gegeven?
Veel ambulances hebben beschikking over tenminste 1 perfusor, en met LUCAS reanimatie apparaat kan er daarna gerust 2 uur lang gereanimeerd worden...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1426 Gepost op: 15 augustus 2014, 13:42:54
Citaat van: SniperEye link=msg=1288786 date=1407767001
Ik kan me herinneren dat 024 hetgeen gesteld wordt in het volgende bericht bestreed; helaas is 024 geen lid meer:

Cardioloog Gorgels: Na reanimatie kans op gezond leven
Een ingezonden antwoord namens 024:

Beste SniperEye,
 
Ik ben het niet eens met de uitspraken van de cardioloog. De beroepsverenigingen van ouderengeneeskundigen (Verenso), de huisartsen (NVH) en van verpleegkundigen/verzorgenden (V&VN) noemen ook andere cijfers.
http://www.verenso.nl/wat-doen-wij/vakinhoudelijke-producten/richtlijnen/anticiperende-besluitvorming-over-reanimatie-bij-kwetsbare-ouderen/
 
De uitkomst bij ouderen van reanimatie na circulatiestilstand buiten het ziekenhuis (OHCA) is als volgt:
a) circa 2,4 - 14% van de 70-plussers verlaat levend het ziekenhuis, van de 80-plussers verlaat 3,3 - 9,4% levend het ziekenhuis;
b. circa 1,2 - 5,7% van de gereanimeerde 70-plussers houdt geen tot milde neurologische schade over (CPC </=2). Dat is ongeveer de helft van het aantal overlevenden. De andere helft van de overlevenden heeft blijvende ernstige neurologische schade.
 
Gemiddeld overleven 8 van de 100 mensen die 70 jaar zijn of ouder een reanimatie buiten het ziekenhuis. 4 daarvan hebben geen of lichte restschade. De andere 4 hebben ernstige blijvende schade.
 
Bron: Richtlijn deel 1, pagina 10 http://www.verenso.nl/assets/Uploads/Downloads/VER-003-25Richtlijnreanimatiedeel1DEF.pdf
 
Het staat iedereen vrij om de wetenschappelijke onderbouwingen beschreven in de hierbovengenoemde richtlijnen terzijde te schuiven en een uitspraak van een individuele cardioloog (tevens o.a. reanimatie-instructeur, voorzitter Raad van Toezicht Reanimatie Estafette Limburg) zonder enige wetenschappelijke onderbouwing een zwaarder gewicht toe te kennen.
 
Groet,
 
024
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1427 Gepost op: 18 augustus 2014, 15:50:31
Dank @024. Maakt een hoop duidelijk. Blijkt dat er dus nog veel discussie is rondom reanimatie en gevolgen bij succesvol gereanimeerd patiënten.