GRIP 1 Middel hulpverlening (vrachtwagen rijdt gebouw in) Dorpsstraat - Groesbeek 27-02-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (vrachtwagen rijdt gebouw in) Dorpsstraat - Groesbeek 27-02-2014  (gelezen 8654 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vrachtwagen ramt auto’s en gemeentehuis

http://www.politie.nl/nieuws/2014/februari/27/02-groesbeek---vrachtwagen-ramt-auto%E2%80%99s-en-gemeentehuis.html
Laatste update: 27-02-2014 | 15:26

Groesbeek - In Groesbeek ontstond donderdagmorgen 27 februari een grote ravage nadat een onbemande vrachtwagencombinatie tegen diverse auto’s botste en in het VVV-kantoor, gevestigd in het gemeentehuis, tot stilstand kwam. Bij het ongeluk raakten in totaal acht mensen gewond. Drie van hen zijn naar het ziekenhuis vervoerd. Tien auto’s raakten beschadigd.

De vrachtwagenchauffeur reed over de Pannenstraat en stopte rond 10.40 uur voor een rood verkeerslicht op het kruispunt met de Kloosterstraat. In verband met een mogelijk technisch mankement waardoor het de chauffeur niet lukte om weg te rijden bij de verkeerslichten, stapte hij uit de cabine om te proberen het probleem te verhelpen. Vervolgens is de combinatie gaan rollen richting het gemeentehuis.

Traumaheli
De vrachtwagencombinatie botste tegen meerdere auto’s. In totaal zijn acht personen, allen inzittenden van deze auto’s, gewond geraakt. Bij één van de gewonden was sprake van ernstig (hoofd)letsel. Deze man is behandeld door een medisch team wat per traumahelikopter ter plaatse gekomen was en is vervolgens per ambulance naar het ziekenhuis vervoer. In totaal zijn drie gewonden naar het ziekenhuis vervoerd.

Verkeersongevallendienst
Er zijn geen voetgangers gewond geraakt en ook in het gemeentehuis vielen geen gewonden. De chauffeur van de vrachtwagen, een 37-jarige man uit Kessel (L), is meegenomen naar het politiebureau, waar hij is opgevangen en verhoord. Veel medewerkers van het gemeentehuis zijn wel even van hun plek geweest, maar konden even later weer terugkeren. Ontruiming van het gebouw was niet nodig.

De Verkeersongevallendienst van de politie is ter plaatse gekomen om de exacte toedracht van het ongeval te onderzoeken
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vrachtwagen uit gemeentehuis getrokken
Vrachtwagen uit gemeentehuis getrokken
TVGelderland
Gepubliceerd op 27 feb. 2014
Citaat
GROESBEEK - De vrachtwagen die zich donderdagmorgen in het gemeentehuis boorde is rond 16:00 uur uit het pand gehaald. De cabine van de vrachtwagen zat vast in het VVV-kantoor dat in het gemeentehuis gevestigd is. Boven dat gedeelte liggen de werkkamers van burgemeester en wethouders. Die zijn voorlopig onbruikbaar. Naar de stabiliteit van het VVV-kantoor en het daarboven gelegen deel wordt onderzoek gedaan.

Vrachtwagen ramt gemeentehuis Groesbeek
Vrachtwagen ramt gemeentehuis Groesbeek
TVGelderland
Gepubliceerd op 28 feb. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
112Nijmegen - Vrachtwagen ramt gemeentehuis in Groesbeek
112Nijmegen - Vrachtwagen ramt gemeentehuis in Groesbeek
Gepubliceerd op 27 feb. 2014
http://www.112nijmegen.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Wordt een flinke verzekeringskwestie met al die slachtoffers. En komt het op bedrijf neer of chauffeur persoonlijk? Boete voor vergeten handrem...? Toch wel ff een schijnbaar klein foutje (wie vergeet wel eens niet dat ding) met grote gevolgen, hij zal wel aansprakelijk gesteld worden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: piet60 link=msg=1247075 date=1393627765
Boete voor vergeten handrem...?


Via welk wetsartikel kan je een boete krijgen als je je handrem niet gebruikt? Ik gebruik em nooit...
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1247096 date=1393633546

Via welk wetsartikel kan je een boete krijgen als je je handrem niet gebruikt? Ik gebruik em nooit...

Ook niet op een helling ?


De chauffeur, een 37-jarige man uit het Limburgse Kessel, stapte uit om dat te verhelpen, maar vergat de handrem. Daarna ging de combinatie aan de rol van de helling
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2052050/vrachtwagen-ramt-gemeentehuis-groesbeek.htm#.Uw8PaPl5Pw8


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Dit zou eventueel een vervolging kunnen opleveren voor overtreding van artikel 5 of 6 WVW 1994.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Herstel ravage Groesbeek duurt 3 maanden
Herstel ravage Groesbeek duurt 3 maanden
TVGelderland
Citaat
Het herstel van de ravage die een onbemande truck vorige week donderdag aanrichtte in het gemeentehuis van Groesbeek, gaat zeker 3 maanden duren.

Bij het ongeluk waarbij de truck 10 auto's raakte, liepen 8 mensen verwondingen op. Een van hen leek zwaargewond, maar mocht snel het ziekenhuis verlaten.
Samen sterk in de hulpverlening!


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1247096 date=1393633546

Via welk wetsartikel kan je een boete krijgen als je je handrem niet gebruikt? Ik gebruik em nooit...
Ik denk deze:
Citaat
Artikel 5 (kapstok-artk)
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dus de handrem niet aangetrokken  op een helling veroorzaakt gevaar in de zin van gaan rollen. En dat was dus hier het geval.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: piet60 link=msg=1249725 date=1394470623
Ik denk deze: Dus de handrem niet aangetrokken  op een helling veroorzaakt gevaar in de zin van gaan rollen. En dat was dus hier het geval.

Dan krijg je dus een boete voor het in gevaar brengen van mensen, en niet voor een vergeten handrem. Echter gaat Artikel 5 hier helemaal niet op. Het ongeval is daadwerkelijk gebeurd dus spreken we al over een Artikel 6. Daar kan je sowieso geen boete voor krijgen.

Daarnaast, geen idee hoe dat met een vrachtwgaen zit, maar als je auto in de versnelling staat, gaat deze ook niet rollen. Dus breng je niemand in gevaar als je de handrem niet gebruikt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens