Ramptoerisme neemt toe door Twitter

Auteur Topic: Ramptoerisme neemt toe door Twitter  (gelezen 7860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 28 februari 2014, 08:51:01
Ramptoerisme neemt toe door Twitter

Door Twitter en andere sociale media neemt het ramptoerisme bij branden en ongelukken toe. Dat stelt de Nederlandse brandweer. De menigte nieuwsgierigen belemmert soms een snelle hulpverlening, meldt het AD.
Dit is niet meer tegen te houden dat men elkaar via twitter op de hoogte brengt van een incident lijkt mij..

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2014, 09:28:55
Och nee en de brandweer en politie doen er ook zelf hard aan mee door tweets te versturen zoals : We zijn nu onderweg naar .... om de brandweer te assisteren......

Het leuke van de oude video's die op dit forum in uit de oude doos is dat je kunt zien dat ramptoerisme er vroeger ook gewoon was. Er zij ook andere zaken tov vroeger veranderd. Ook bevolkingsaantal en mobiliteit is toegenomen. Daarnaast is ook de mentaliteit aan het veranderen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2014, 09:31:52
Citaat van: JJ75 link=msg=1246932 date=1393576135
Och nee en de brandweer en politie doen er ook zelf hard aan mee door tweets te versturen zoals : We zijn nu onderweg naar .... om de brandweer te assisteren......

Nou, zo was mijn insteek ook met mij opmerking. Er zijn regio's die zelf ook tweets de lucht in slingeren, met inderdaad opmerkingen als "we zijn onderweg naar..."
Dus is het dan wel helemaal eerlijk om alleen naar de ramptoeristen te wijzen als regio' s er zelf ook aan mee werken.

Brandweer Groningen ‏@BRWGroningen 16 feb.
We zijn opgeroepen voor een woningbrand aan de Eckhartstraat in Groningen. Wasmachine op de zolder heeft vlam gevat. We zijn onderweg.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2014, 09:51:11
Tja, constateren dat ramptoerisme toeneemt door twitter is volgens mij dezelfde catagorie als constateren dat het licht wordt als de zon opkomt. Oftewel: het is hardstikke waar, maar je doet er niets aan.
CN NRK

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2014, 09:51:55
"Veel korpsen blijven echter twitteren, omdat ze bijvoorbeeld willen waarschuwen voor gevaarlijke situaties."  ;)

EricSeugling

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2014, 10:12:02
Helaas is de nuance een beetje weggevallen in het artikel in het AD. Wij merken dat het ramptoerisme toeneemt en Twitter kan daar een rol in spelen doordat sneller en breder bekend wordt dat er een brand oid is. Er is geen onderzoek dat dit onderbouwt, de constatering is louter gebaseerd op eigen waarnemingen en ervaringen van collega woordvoerders. Ik heb aangegeven dat de brandweer eigenlijk weinig last ondervindt van dat toenemende ramptoerisme, onze collega's van de politie zorgen er voor dat deze ramptoeristen op afstand blijven. Het kan wel zo zijn dat bij opschaling toestromende kijkers de doorgang voor voorrangsvoertuigen lastiger maakt.
Daarnaast hebben social media ook grote voordelen voor ons met name voor communicatie. Wij kunnen sneller een beeld geven aan de samenleving wat de aard en de impact van het incident is, dit in geheel in lijn met zoals crisiscommunicatie vandaan de dag hoort te gaan. Daar hoort ook communicatie over het proces bij, zoals de tweet "medling middelbrand in XXX, wij zijn onderweg".
Wij gebruiken social media ook om vragen rond een incident snel naar boven te krijgen, bv over rookontwikkeling, asbest etc. Daarnaast kunnen we door onze continue scan van social media ook geruchten snel de kop indrukken.

Overigens is de aanleiding voor het artikel in het AD de blog van Hans Coenraads (VR Groningen en woordoverder brandweer) en Roy Johannink (VDMMP), blog is te vinden op http://www.vdmmp.nl/watwebloggen/item/zVEmGZ8eEeOFnSIACiAWJg/meer-online-en-offline-ramptoerisme

Eric Seugling, voorzitter netwerk communicatie brandweer

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2014, 10:16:57
Citaat van: EricSeugling link=msg=1246940 date=1393578722
...
Ik heb het idee dat niet twitter maar whatsapp achtige programma's een oorzaak zou kunnen zijn van een groei.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2014, 14:26:14
Citaat van: JJ75 link=msg=1246942 date=1393579017
Ik heb het idee dat niet twitter maar whatsapp achtige programma's een oorzaak zou kunnen zijn van een groei.

En waarop is dat idee gebaseerd dan?

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2014, 14:32:51
 0098
112Fryslân.nl ‏@112Fryslan  2 u
Oja, en over ramptoerisme gesproken: grote brand bij de V&D in Leeuwarden in 1963 [maker van foto bij ons onbekend]. pic.twitter.com/DzQOxcMiVs

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2014, 14:59:10
Citaat van: Hunter link=msg=1246976 date=1393593974
En waarop is dat idee gebaseerd dan?
Op basis van de inhoud van twitterberichten tijdens grote branden. Ik lees daarin wel ophef maar geen we gaan er naar toe toon. (Als je snapt wat ik bedoel) Daarbij zie ik bij ons weinig getwitter en veel gewhatsapp om info met elkaar uit te wisselen.