Helaas is de nuance een beetje weggevallen in het artikel in het AD. Wij merken dat het ramptoerisme toeneemt en Twitter kan daar een rol in spelen doordat sneller en breder bekend wordt dat er een brand oid is. Er is geen onderzoek dat dit onderbouwt, de constatering is louter gebaseerd op eigen waarnemingen en ervaringen van collega woordvoerders. Ik heb aangegeven dat de brandweer eigenlijk weinig last ondervindt van dat toenemende ramptoerisme, onze collega's van de politie zorgen er voor dat deze ramptoeristen op afstand blijven. Het kan wel zo zijn dat bij opschaling toestromende kijkers de doorgang voor voorrangsvoertuigen lastiger maakt.
Daarnaast hebben social media ook grote voordelen voor ons met name voor communicatie. Wij kunnen sneller een beeld geven aan de samenleving wat de aard en de impact van het incident is, dit in geheel in lijn met zoals crisiscommunicatie vandaan de dag hoort te gaan. Daar hoort ook communicatie over het proces bij, zoals de tweet "medling middelbrand in XXX, wij zijn onderweg".
Wij gebruiken social media ook om vragen rond een incident snel naar boven te krijgen, bv over rookontwikkeling, asbest etc. Daarnaast kunnen we door onze continue scan van social media ook geruchten snel de kop indrukken.
Overigens is de aanleiding voor het artikel in het AD de blog van Hans Coenraads (VR Groningen en woordoverder brandweer) en Roy Johannink (VDMMP), blog is te vinden op
http://www.vdmmp.nl/watwebloggen/item/zVEmGZ8eEeOFnSIACiAWJg/meer-online-en-offline-ramptoerismeEric Seugling, voorzitter netwerk communicatie brandweer