Opvang betrokkenen bij ongeval

Auteur Topic: Opvang betrokkenen bij ongeval  (gelezen 2029 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

miv

  • Gast
Gepost op: 19 juni 2005, 13:08:47
jongens, ik ben bezig met het schrijven van een soort van artikel hoe je de omgeving van een slachtoffer( mensen die er naast staan, familie, vrienden, buren, of andere) die in paniek zijn hoe je die te woord moet staan, er zijn vele manieren om de paniek uit mensen te halen, maar hoe kun je dit op een verantwoorde manier doen, dit niet alleem bij de omgeving maar ook bij het slachtoffer zelf, soort SO/omgevings psygologie,

jullie mening hierover zou ik graag willen hebben, dit mogen ook ervaringen zijn,




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2005, 13:37:53
Geef omstanders een taak. BV het op afstand houden van anderen. Melding laten maken. Geruststellen van omstanders.
Ze hebben het idee dat ze daadwerkelijk helpen, zelf heb je er een paar taken minder bij zodat je meer aandacht aan het SO kunt besteden.  8)


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2005, 15:40:19
Als hulpverlener moet je zelf natuurlijk ook rust uitstralen en duidelijk en cordaat zijn. Iedereen kijkt naar je en neemt ook je houding over als die paniekerig is. Je kan "ik wil met spoed een ambu" op een hoop verschillende manieren zeggen, die ook allemaal een verschillende uitwerking hebben op het publiek.

Maar ik denk ook wel eens vaker over dit soort dingen na, ik ben erg benieuwd wat voor artikel je er van gaat maken. Waar is het voor? Misschien zou je het gewoon wel hier kunnen posten, ik vind de psychologie een onderschat deel van de hulpverlening.


miv

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2005, 16:58:38
ik wil het verhaal (niet 100 woordjes hoor  ;D ::) ) aller liefst hier plaatsen, alleen duurt wel een weekje, moet het tussen tentamens door doen (naja 3 toetjes van elk 20 minuutjes, haha) het richt zich vooral op de psygologie , wat voor effect het kan hebben op mensen, hoe je koelbloedig KAN reageren, tips hierop etc, Met nadruk op KAN, omdat er altijd tegenstanders zullen zijn die zeggen van dat werkt niet of ik doe dat zo, daarom zou ik ook graag ervaringen of iets dergelijks willen hebben van gullie, zodat ik die kan verwerken er in en in een soepel lopend verhaal  ::)

(ps, die laatste zin klopt niet helemaal kwa grammatica ;D)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2005, 20:04:52
Ik vrees dat er geen instant oplossingen voor zijn en het vooral neerkomt op het "invoelend" vermogen van de hulpverlener. Dat neemt niet weg dat er een aantal standaard technieken zijn waaruit je een keuze kunt maken.


miv

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2005, 20:32:27
Hou zou het het invoelend vermogen van een gemiddelde eerste hulpverlener omschrijven? meer paniekerig, is hier misschien ook dat de iedereen een ehver kan worden, zonder veel problemen, dat juist misschien daar de problemen in zitten


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2005, 21:21:22
Ik denk beter dan het gemiddelde omdat er een soort natuurlijke selectie bestaat omdat meeste mensen er vanuit de optiek "mensen te willen helpen" er voor kiezen om de opleiding te gaan volgen.
Zolang meeleven niet omslaat in meelijden, zullen deze mensen vanuit hun gevoel ver kunnen komen.

Natuurlijk zijn cursussen noodzakelijk om de natuurlijke talenten optimaal te kunnen benutten.


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2005, 14:17:04
Ik zou het wel leuk vinden als die cursussen er wat meer zouden zijn... als uitbreiding van je EHBO en zo.