GRIP 1 Zeer grote brand (loods transportbedrijf) Almereweg - Medemblik 01-03-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (loods transportbedrijf) Almereweg - Medemblik 01-03-2014  (gelezen 20300 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1247326 date=1393758276
Das handig. Allemaal op elkaar wachten. Allemaal zonder spullen terplaatse, allemaal wachten op die ene die helemaal vanaf de andere kant van de regio moet komen terwijl men terplaatse op de OvD staat te wachten.

En ik welke kazerne wil je ze dan neer zetten? Zo dichtbij mogelijk? Dan scheelt t voor de verkeersveiligheid amper iets, en moet je ook nog eens zorgen dat elke kazerne een dienstbus heeft.

Zoals ik al eens ergens heb aangegeven zie ik best de toevoeging van een OV... alleen zie ik het nut niet van alle overige voertuigen met OGS.
Als de OvD later komt wordt de brand dan niet geblust?  ???
Als de OvD later komt kan men dan niet aan de slag?  ???
Als de OvD later komt is er geen genoeg materiaal?  ???

Als op alle drie de vragen het antwoord ja is dan vraag ik mij af of niet elke Brandweerinzet een OvD op de auto moet hebben. Een OvD zal best extra aan kennis hebben alleen of dit opweegt tegen de inzetkosten op deze manier daar lees ik nergens een onderzoek naar.

Maar dit is niet alleen bij de brandweer, ook bij de politie, ambulance enz... Eigenlijk voor alle voertuigen die niet dringend bij de taak nodig zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1247330 date=1393758644
Nee dat deden we niet maar dat verklaard alleen een AGS. Ook begrijp ik een OvD en een HOvD maar dan hebben we er nog een aantal over ... oke een Voorlichter kan ik ook nog wel iets mee en verzorging (al zouden die in dit geval heel snel gepiept zijn maar het kan) maar dan mis ik nog steeds een verklaring voor de andere helft.
Ik weet er nog wel een, een DB die eventueel met ademlucht pendelt tussen incident en kazerne

maar met je opmerking van 15 jaar gelden maakten we ons niet druk... kan ik verder nog niet veel. Dus nogmaals leg eens wat uit opdat ik mijn ideeën van overdaad kan bijstellen.
Ik denk dat Hunter al een erg mooi lijstje heeft laten zien wat er sowieso al nodig is bij dit soort branden. En ik heb al gezien dat dat lijstje aardig overeenkomt met dat gene wat er gisterenavond in Medemblik is geweest, met ongetwijfeld wat functies extra vanuit de regio Noord-Holland-Noord.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: HIT link=msg=1247334 date=1393759050
Zoals ik al eens ergens heb aangegeven zie ik best de toevoeging van een OV... alleen zie ik het nut niet van alle overige voertuigen met OGS.
Als de OvD later komt wordt de brand dan niet geblust?  ???
Als de OvD later komt kan men dan niet aan de slag?  ???
Als de OvD later komt is er geen genoeg materiaal?  ???

Als op alle drie de vragen het antwoord ja is dan vraag ik mij af of niet elke Brandweerinzet een OvD op de auto moet hebben. Een OvD zal best iets extra aan kennis hebben alleen of dit opweegt tegen de inzetkosten op deze manier daar lees ik nergens een onderzoek naar.

Maar dit is niet alleen bij de brandweer, ook bij de politie, ambulance enz...

De eerste TS zal zeker wel blussen. De 2de ook wel. De eerste BV heeft echter geen tijd om een derde en 4de TS te coordineren. Dus die zullen zichzelf in moeten gaan zetten. Dan krijg je als gevolg dat men bij de hoogste vlammen gaat staan, en niet op de plek waar uitbreiding voorkomen kan worden. Er wordt dus wel geblust, maar waarschijnlijk niet op de juiste plek. Gevolg? Brand brijdt zich onnodig ve ruit.

Men kan dus eigenlijk niet aan de slag voordat de OvD er is.


Voor de duidelijikheid voordat al deze officieren er zouden zijn ben je mogelijk 40 minuten verder. 40 minuten zonder inzet 3de en 4de TS, en zonder verdere opschaling.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1247330 date=1393758644
Nee dat deden we niet maar dat verklaard alleen een AGS. Ook begrijp ik een OvD en een HOvD maar dan hebben we er nog een aantal over ... oke een Voorlichter kan ik ook nog wel iets mee en verzorging (al zouden die in dit geval heel snel gepiept zijn maar het kan) maar dan mis ik nog steeds een verklaring voor de andere helft.
Ik weet er nog wel een, een DB die eventueel met ademlucht pendelt tussen incident en kazerne

maar met je opmerking van 15 jaar gelden maakten we ons niet druk... kan ik verder nog niet veel. Dus nogmaals leg eens wat uit opdat ik mijn ideeën van overdaad kan bijstellen.

Ik snap KLF wel...  

En als we eerlijk zijn herkennen we dat zelf ook wel.
Van 6 naar 4 man op de TS maar wel nieuwe functies' zoals informatiemanager etc bij een grip situatie...  Het is maar een simpel voorbeeld.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Waarom tp vragen als hier ook de kennis aanwezig is, ondanks dat ik e.e.a. vreemd vind zal men niet staan te springen om antwoorden te geven. Dus nogmaals leg eens wat meer uit ik ben vast niet de enige die het opvalt

Overigens heb ik nog wel een gesprek gehad met de blauwe kant over andere zaken (zoals de huidige generatie OGS) en dat was leerzaam en een zeker feest van herkenning (tja wij bepalen niet wij werken er alleen maar mee)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Jos v L link=msg=1247337 date=1393759372
Van 6 naar 4 man op de TS maar wel nieuwe functies' zoals informatiemanager etc bij een grip situatie...  Het is maar een simpel voorbeeld.

De functie informatiemanager is nieuw, maar eigenlijk ook weer niet. 15 jaar geleden hadden we een VC-2 met centralist en plotter. De plotter maakte op een oleaat grofweg dezelfde plaatjes als dat de informatiemanager nu in LCMS doet! :)

Maar ik snap KLF ook wel. De laatste 15 jaar is er meer nadruk komen te liggen op leiding en coördinatie en veiligheid. Daar waar 15 geleden de OVD nog alles zelf regelde, van blussen, waterwinning, logistiek en soms zelfs restdekking, heeft hij nu daar allemaal collega's voor, zodat hij zich alleen maar hoeft te focussen op de inzet met 4 bevelvoerders. De rest wordt nu voor hem geregeld. Maar dat betekent dus wel meer collega's met dienstauto's ter plaatse.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Zo, langzaam komen er gerust wel antwoorden die zaken zichtbaar maken  O0 maar ook andere vragen oproepen, die laatste categorie zal ik maar voor me houden  :-X
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1247336 date=1393759269
Voor de duidelijkheid voordat al deze officieren er zouden zijn ben je mogelijk 40 minuten verder. 40 minuten zonder inzet 3de en 4de TS, en zonder verdere opschaling.

Volgens mij is dat ophemeling van de rol van de officieren. Als het zo belangrijk is dat zij er zijn bij inzet, dan horen zij dus op de auto en er niet achteraan te komen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: HIT link=msg=1247357 date=1393765689
Volgens mij is dat ophemeling van de rol van de officieren. Als het zo belangrijk is dat zij er zijn bij inzet, dan horen zij dus op de auto en er niet achteraan te komen.

Uhm, sure? Coordinator Logistiek bijvoorbeeld mag best iets later komen. OvD Heeft in principe nog geen functie als er niet is opgeschaald. HOvD heeft eigenlijk pas een functie als er gegript wordt. Zonder COH bak kan hij ook nog niet bijster veel. Net als IM Manager ed.

Als jij een keer 4 botsabsorbers nodig hebt om 4 banen af te kruisen, betekend dat dat je dan ook meteen altijd 4 stuks nodig hebt?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: HIT link=msg=1247357 date=1393765689
Volgens mij is dat ophemeling van de rol van de officieren. Als het zo belangrijk is dat zij er zijn bij inzet, dan horen zij dus op de auto en er niet achteraan te komen.
Vanaf middelbrand heb je je OVD nodig, en die kan de klus behappen tot aan zeer grote brand. Dan heeft hij 4 bevelvoerders aan te sturen, komt er daarna nog een peloton bij (4xTS) krijgt hij automatisch een 2e OVD erbij en een HOVD. De HOVD zal de 2 OVDen overkoepelen en taken op zich nemen die de beide OVDen bij hem neerleggen. En dat zal dan oa logistiek zijn. Zijn er gevaarlijke stoffen in het spel krijg je er ook nog eens een AGS bij, veelal komt de AGS standaard vanaf grote of zeer grote brand. En die gaat tussen de OVDen en HOVD zitten met zijn klusje. En bedenkt hij dat er toch wel vreemde goedjes los komen in de rook kan die ook om een meetplanleider vragen en dan gaan zij saampies een meetplan opstarten en de meetploegen aansturen. Kortom, je hebt vrij snel een aantal officieren nodig om een goede inzet te krijgen. Ga je dan ook nog eens een GRIP afgeven dan komen er nog eens wat coordinatoren bij die enkel en alleen maar gaan bedenken hoe er gehandeld gaat worden als het echt uit de klauw gaat lopen.