GRIP 1 Zeer grote brand (loods transportbedrijf) Almereweg - Medemblik 01-03-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (loods transportbedrijf) Almereweg - Medemblik 01-03-2014  (gelezen 20557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Peter71 link=msg=1247364 date=1393768448
Vanaf middelbrand heb je je OVD nodig, en die kan de klus behappen tot aan zeer grote brand. Dan heeft hij 4 bevelvoerders aan te sturen, komt er daarna nog een peloton bij (4xTS) krijgt hij automatisch een 2e OVD erbij en een HOVD. De HOVD zal de 2 OVDen overkoepelen en taken op zich nemen die de beide OVDen bij hem neerleggen. En dat zal dan oa logistiek zijn. Zijn er gevaarlijke stoffen in het spel krijg je er ook nog eens een AGS bij, veelal komt de AGS standaard vanaf grote of zeer grote brand. En die gaat tussen de OVDen en HOVD zitten met zijn klusje. En bedenkt hij dat er toch wel vreemde goedjes los komen in de rook kan die ook om een meetplanleider vragen en dan gaan zij saampies een meetplan opstarten en de meetploegen aansturen. Kortom, je hebt vrij snel een aantal officieren nodig om een goede inzet te krijgen. Ga je dan ook nog eens een GRIP afgeven dan komen er nog eens wat coordinatoren bij die enkel en alleen maar gaan bedenken hoe er gehandeld gaat worden als het echt uit de klauw gaat lopen.

Veel landelijke verschillen wederom. Hier vanaf binnenbrand een OvD en middelbrand een HOvD erbij..   Overigens terug komend op Firebal. Hier in Zuid-Limburg komt zowel de informatiemaneger evenals plotters ter plaatse bij het incident vanaf grip 1
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Jos v L link=msg=1247366 date=1393769035
Veel landelijke verschillen wederom. Hier vanaf binnenbrand een OvD en middelbrand een HOvD erbij..   Overigens terug komend op Firebal. Hier in Zuid-Limburg komt zowel de informatiemaneger evenals plotters ter plaatse bij het incident vanaf grip 1
Klopt, er zijn ook erg veel verschillen. In Utrecht komt er pas een OVD bij opschaling naar middel brand, of een ongeval met beknelling. Of als een inzetvoorstel er om vraagt voor bv bedrijfsbranden, rieten daken enz.  ;)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Jos v L link=msg=1247366 date=1393769035
Overigens terug komend op Firebal. Hier in Zuid-Limburg komt zowel de informatiemaneger evenals plotters ter plaatse bij het incident vanaf grip 1

Ok, bij ons niet, maar dan bij jullie dus weer een paar extra auto's!  ;D


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Eindelijk een verklaring waar de "leken" iets mee kunnen dat was toch niet zo heel moeilijk.... e050

Gezien de situatie / aard van het bedrijf kan ik een snelle en grote opschaling alleen maar toejuichen of dit in dit geval echt verschil gemaakt heeft.... ik durf het niet te zeggen wel is het feit dat het merendeel van de gealarmeerde voertuigen onverrichter zaken retour kazernes is gegaan. Maar beter zo als dat later blijkt dat je achter de feiten aan loopt.

Door de vele voertuigen die afwachtend langs de weg stonden vielen dus ook de grote aantallen DA / DB's op en dat riep wel de nodige vragen op vooral om dat de verhoudingen zoals gesteld nogal opvallend waren.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1247370 date=1393769452
Eindelijk een verklaring waar de "leken" iets mee kunnen dat was toch niet zo heel moeilijk.... e050

We zullen het maar houden op de toon die de muziek maakt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Ik snap en begrijp ook de inzet van de mensen wel, daar discussieer ik ook niet over.
Ik snap alleen niet dat de brandweer schijnbaar niet kan werken voordat deze er zijn.

En bij een opschaling van 2 voertuigen naar meer kan bij kazernering van de OVD dus de OVD meerijden met een van de voertuigen die toch al gaat. Op die manier is de OVD er dus gelijk en staan zoals ik net lees de voertuigen niet te wachten op inzet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: HIT link=msg=1247373 date=1393770439
En bij een opschaling van 2 voertuigen naar meer kan bij kazernering van de OVD dus de OVD meerijden met een van de voertuigen die toch al gaat. Op die manier is de OVD er dus gelijk en staan zoals ik net lees de voertuigen niet te wachten op inzet.

En moet de OvD dan al z'n spullen in de TS laden of gaan we elke TS bepakken met alle spullen die de OvD meeneemt?

Voertuigen die staan te wachten doen dat omdat de OvD nog geen helder overzicht heeft. Hoe eerder deze er is, hoe eerder 't overzicht er is. Je wilt die OvD dus zo snel mogelijk terplaatse hebben, en niet als  inzittende van een TS.

Als je bedoeld dat de OvD met de 3de TS rijd en dat deze daardoor niet staat te wachten klopt dat niet. Hij zal dan alsnog moeten wachten voordat de OvD de kubus compleet heeft. Dat kan gerust 5 minuten duren, en wanneer 't een lastig incident is nog langer.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ingewikkeld hè, en dan nog roepen dat het wel met wat minder kan.
De eerste 2 TSen zijn zo ingezet. De eerste TS staat al op een locatie, de tweede zal een locatie pakken op aangeven van de eerste bevelvoerder waar die de 2e TS wil hebben. Dan komt ook die OVD in beeld. Vaak hebben de eerste twee bevelvoerders al een taak voor de derde TS daarom schalen zij op naar grote brand, daar hebben zij die OVD helemaal nog niet voor nodig. Het wordt pas leuk als die vierde TS nodig is, vaak is die OVD dan allang terplaatse en heeft hij zich allang bij laten praten door zijn bevelvoerders. En krijgt ook die vierde TS een gerichte taak. Het wordt pas echt spannend als er nog meer voertuigen nodig zijn, die zul je moeten gaan inpassen in het al bestaande inzetplan. Daar zul je ook een taak voor moeten hebben. Laten we daar nu die OVD voor hebben en tevens zijn opkomende collega OVD en HOVD.
En ja dan praat je over een zeer groot incident, wat nog de nodige tijd inbeslag gaat nemen. Dus zullen ze wat aan logistiek moeten gaan doen. En ook voorzichtig eens gaan nadenken over aflossingen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Peter71 link=msg=1247376 date=1393771533
Ingewikkeld hè, en dan nog roepen dat het wel met wat minder kan.
De eerste 2 TSen zijn zo ingezet. De eerste TS staat al op een locatie, de tweede zal een locatie pakken op aangeven van de eerste bevelvoerder waar die de 2e TS wil hebben. Dan komt ook die OVD in beeld. Vaak hebben de eerste twee bevelvoerders al een taak voor de derde TS daarom schalen zij op naar grote brand, daar hebben zij die OVD helemaal nog niet voor nodig. Het wordt pas leuk als die vierde TS nodig is, vaak is die OVD dan allang terplaatse en heeft hij zich allang bij laten praten door zijn bevelvoerders. En krijgt ook die vierde TS een gerichte taak. Het wordt pas echt spannend als er nog meer voertuigen nodig zijn, die zul je moeten gaan inpassen in het al bestaande inzetplan. Daar zul je ook een taak voor moeten hebben. Laten we daar nu die OVD voor hebben en tevens zijn opkomende collega OVD en HOVD.
En ja dan praat je over een zeer groot incident, wat nog de nodige tijd inbeslag gaat nemen. Dus zullen ze wat aan logistiek moeten gaan doen. En ook voorzichtig eens gaan nadenken over aflossingen.

En toch mag je, in het licht van de bezuinigingen en andere werkwijzen bij de brandweer, ook de opschaling van repressieve leidinggevenden onder de loep nemen. Dat is volgens mij de afgelopen jaren niet gebeurd... Wellicht kan dit ook anders, efficiënter en kostenbesparender.

Ik denk alleen dat dit lastig wordt omdat een groot deel van de beleidsmakers ook degene zijn die een repressieve rol hebben. :|

Wellicht een apart topic waard.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: RemRoof link=msg=1247379 date=1393773052
En toch mag je, in het licht van de bezuinigingen en andere werkwijzen bij de brandweer, ook de opschaling van repressieve leidinggevenden onder de loep nemen. Dat is volgens mij de afgelopen jaren niet gebeurd... Wellicht kan dit ook anders, efficiënter en kostenbesparender.

Ik denk alleen dat dit lastig wordt omdat een groot deel van de beleidsmakers ook degene zijn die een repressieve rol hebben. :|

Wellicht een apart topic waard.

RemRoof
Heel zwart wit heb je al die officieren niet nodig. Alleen komt er dan zeer veel werk op de schouders van de bevelvoerders te liggen, en die hebben dan toch al hun handen vol. Dus snijden in de OVD/HOVDlaag zie ik niet snel gebeuren. ;)