GRIP 1 Zeer grote brand (loods transportbedrijf) Almereweg - Medemblik 01-03-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (loods transportbedrijf) Almereweg - Medemblik 01-03-2014  (gelezen 20882 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Peter71 link=msg=1247380 date=1393773256
Heel zwart wit heb je al die officieren niet nodig. Alleen komt er dan zeer veel werk op de schouders van de bevelvoerders te liggen, en die hebben dan toch al hun handen vol. Dus snijden in de OVD/HOVDlaag zie ik niet snel gebeuren. ;)

Maar dat is op basis van de huidige werkwijzen. Zeker in deze moderne samenleving met veel technologie kan het wellicht anders georganiseerd gaan worden. Nogmaals, ik ben geen inhoudelijk expert maar ik zie wel dingen waarvan ik mij afvraag of dit niet anders of beter kan.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Wat je dus eigenlijk bedoeld is dat mijn constatering toch wel een kern van waarheid bevatte. Maar dat je daar als leek niet over mag oordelen.....want als een leek ziet dat het in de laag van de officieren wellicht ook minder kan dan snap je het allemaal niet.

Je praat je met je laatste opmerking een klein beetje tegen denk ik peter
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1247383 date=1393774215
Wat je dus eigenlijk bedoeld is dat mijn constatering toch wel een kern van waarheid bevatte. Maar dat je daar als leek niet over mag oordelen.....want als een leek ziet dat het in de laag van de officieren wellicht ook minder kan dan snap je het allemaal niet.

Je praat je met je laatste opmerking een klein beetje tegen denk ik peter
Het is maar net hoe je mijn bericht wilt lezen. ::)
Er is duidelijk uitgelegt waarom het een en ander zo is opgebouwd, en met welke reden. Geen enkele officier zal een straalpijp ter hand nemen om te gaan blussen. Maar je hebt die mensen wel broodnodig voor zaken waar je als TS-bemanning en zeker een bevelvoerder geen tijd voor hebt tijdens een incident. Vandaar dat we die mensen hebben. Daar kunnen zaken bij weg worden gezet zodat een bevelvoerder zijn handen vrij heeft voor de daadwerkelijke incidentbestrijding. En nogmaals, we krijgen die brand echt wel uit zonder al die officieren, maar dan blijven belangrijkere zaken zoals misschien wellicht evacuatie van bevolking achter wegen. Krijgen we dat gezeur weer. De brandweer was drukker met de brand dan de bescherming van de bevolking. Ja gek hè.....


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: RemRoof link=msg=1247379 date=1393773052
En toch mag je, in het licht van de bezuinigingen en andere werkwijzen bij de brandweer, ook de opschaling van repressieve leidinggevenden onder de loep nemen. Dat is volgens mij de afgelopen jaren niet gebeurd...

Dat is juist wel gebeurd, want we hadden al geconstateerd dat 15 jaar geleden de 1e OVD alles op z'n schouders kreeg en dat er nu meerdere collega-OVD's hem werk uit handen nemen. Het aantal leidinggevenden bij een groot incident is dus meer geworden de afgelopen jaren, omdat er meer nadruk is komen te liggen op de coördinatie en (eigen) veiligheid. Dat was ook nodig omdat de maatschappij complexer geworden is en we helaas ook ongevallen met eigen personeel gehad hebben met bijhorende evaluatierapporten. De diverse landelijke ontwikkelingen komen bij elkaar in de nieuwe Visie Grootschalig Brandweeroptreden, de opvolger van de Leidraad Brandweercompagnie. Daarnaast hebben we de Wet en het Besluit Veiligheidsregio's gekregen die ook duidelijke eisen stellen.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: HIT link=msg=1247373 date=1393770439
En bij een opschaling van 2 voertuigen naar meer kan bij kazernering van de OVD..........

Dan vergeet je de kosten. In de 4 grote steden zou je misschien de OVD kunnen kazerneren, omdat daar regelmatig inzetten met 2 voertuigen zijn. In de rest van Nederland zijn de inzetten zeldzamer en is het kazerneren van een OVD veel te duur. Sterker nog, daar zijn de meeste brandweermensen geeneens gekazerneerd. We werken niet voor niets met hoofdzakelijk vrijwilligers.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Hier in de regio zijn alle OvD's piketfuncties. Tussen 9 en 5 wordt er gewoon gewerkt op kantoor. Buiten die tijd heeft de OvD de auto gewoon mee naar huis en bestaat de mogelijkheid ingezet te worden. De OvD auto wordt dan dus gewoon gebruikt door de OvD. Op visite, naar de kerk, voor de boodschappen.

Ik denk dat bijna overal de OvD functies zo gaan. Hier en daar zijn nog geheel vrijwillige diensten maar die worden erg zeldzaam. Soms wordt voor de reserve of 2de OvD nog een vrije instroom gebruikt.

Volledig gekazerneerde OvD's ken ik volgens mij alleen in Amsterdam. Maar waarschijnlijk zullen de 2 andere grote steden dat ook wel hebben.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Mag ik dan heel voorzichtig stellen dat de leidinggevende taken en coördinerende taken een beetje aan het doorslaan zijn binnen de brandweer. Niet in de zin dat de taken niet noodzakelijk zouden zijn maar in de zin dat een leidinggevende te specialistisch is geworden (althans op papier) en daardoor in meer of mindere mate enige wildgroei aan leidinggevende personen begint te ontstaan.

Dan lijkt het mij dat de volgende stap weer een leiding gevende over alle aanwezige leidinggevenden moet worden want elke specialist moet vanuit zijn taak iets gaan vinden over een situatie als een brand.

- De AGS die moet vinden of en zo ja welke gevaarlijke stoffen vrij (kunnen) komen
- OvD 1 die iets over de eerste 2 Ts-en moet vinden
- OvD 2 die dat zelfde over de volgende twee Ts-en doet
- HOvD die over de OvD-en en de AGS iets moet vinden maar ook logistiek wat wil zeggen

En ga zo maar verder gelijk aan de opschaling van het incident.
Dan als we een beetje geluk hebben komt er een GRIP en lopen er nog meer lieden die allemaal ergens iets van moeten vinden met als uiteindelijk gevolg dat er zoveel mensen iets ergens van moeten vinden dat er meer mensen iets vinden dan werkelijk bestrijden.

En dat alles kennelijk alleen maar om ons bestuurlijk in te dekken.....waarom vind ik het niet raar dat de kosten uit de klauwen lopen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1247396 date=1393778416
Mag ik dan heel voorzichtig stellen dat de leidinggevende taken en coördinerende taken een beetje aan het doorslaan zijn binnen de brandweer.

Waarop baseer je dat dan? Dat er 15 jaar terug minder liepen? 15 jaar geleden hadden we nog veel minder goeie spullen, minder keuze, dus minder om over te beslissen.

Kan je eigenlijk onderbouwen dat 15 jaar geleden de taken met minder mensen allemaal goed verliepen?

De tijd loopt door, en de maatschappij veranderd. Zaken die nu noodzakelijk zijn waren 15 jaar terug misschien nog niet eens in beeld.
Zeggen dat men met minder kan omdat dat 15 jaar terug ook lukte is appels met peren vergelijken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Je moet stimuleren dat de bevelvoerders steeds meer kunnen en ook mogen.
Tenslotte is bij iedere brand de eerste inzet vaak cruciaal voor de eventuele redding en het verdere verloop van de brand. Van de bevelvoerder van het eerst aankomende voertuig wordt dan ook verwacht dat hij snel de juiste beslissingen kan nemen en ook neemt.
Daartoe moet je die bevelvoerder in alle opzichten het juiste "instrumentarium" geven.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1247396 date=1393778416
Mag ik dan heel voorzichtig stellen dat de leidinggevende taken en coördinerende taken een beetje aan het doorslaan zijn binnen de brandweer. Niet in de zin dat de taken niet noodzakelijk zouden zijn maar in de zin dat een leidinggevende te specialistisch is geworden (althans op papier) en daardoor in meer of mindere mate enige wildgroei aan leidinggevende personen begint te ontstaan.

Dan lijkt het mij dat de volgende stap weer een leiding gevende over alle aanwezige leidinggevenden moet worden want elke specialist moet vanuit zijn taak iets gaan vinden over een situatie als een brand.

- De AGS die moet vinden of en zo ja welke gevaarlijke stoffen vrij (kunnen) komen
- OvD 1 die iets over de eerste 2 Ts-en moet vinden
- OvD 2 die dat zelfde over de volgende twee Ts-en doet
- HOvD die over de OvD-en en de AGS iets moet vinden maar ook logistiek wat wil zeggen

En ga zo maar verder gelijk aan de opschaling van het incident.
Dan als we een beetje geluk hebben komt er een GRIP en lopen er nog meer lieden die allemaal ergens iets van moeten vinden met als uiteindelijk gevolg dat er zoveel mensen iets ergens van moeten vinden dat er meer mensen iets vinden dan werkelijk bestrijden.

En dat alles kennelijk alleen maar om ons bestuurlijk in te dekken.....waarom vind ik het niet raar dat de kosten uit de klauwen lopen

Ik ben het niet met je eens. Bij de brandweer en multi opschalen (inclusief GRIP) is er eigenlijk een heel duidelijke commandostructuur. Daar staat precies in vast wie de verantwoordelijkheden hebben en wat hun taken zijn. Je kan niet zomaar even een paar brandweerauto's naar een incident sturen. Er zal een inzetplan gemaakt moeten worden om het incident zo succesvol mogelijk te bestrijden. Ook zal er een tactiek gekozen moeten worden. Gaan we nog naar binnen of laten we het pand uitbranden en gaan we inzetten om een bepaald pand ernaast te bewaren. De OVD heeft de regierol en is onmisbaar bij een groot incident. Ook moet er worden afgestemd met andere hulpdiensten etc etc. Geloof mij dat zo'n OVD het gierend druk heeft bij een beetje een brand. Vaak heb je ook te maken met lange afstanden bij een brand. Een keuze die dan vaak gemaakt wordt is dat de tweede OVD bijvoorbeeld de achterkant van het pand pakt.
Waar je wel kritisch naar kunt kijken zijn de criteria om GRIP te maken denk ik. In sommige regio's zie je dat er al snel GRIP wordt afgekondigd en ik twijfel of dat echt altijd nodig is.