Bekeuring voor "wildovergever" - Ede 02-03-2014

Auteur Topic: Bekeuring voor "wildovergever" - Ede 02-03-2014  (gelezen 11232 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #10 Gepost op: 3 maart 2014, 10:41:12
Je drinkt toch niet om daarvan te moeten overgeven? Dat is toch niet het doel?
Braken is een reactie van je lichaam, daar heb je geen controle over. Ik vind het schandalig dat een agent dat "trots" op twitter zet.

Wat nu, een boete als iemand bloedt op straat, dat is dan natuurlijk ook natuurlijk?

Ga dan liever boetes uitschrijven voor minderjarigen die drinken! Dat heeft misschien effect op de samenleving!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #11 Gepost op: 3 maart 2014, 10:57:22
Citaat van: Golly link=msg=1247532 date=1393839672
Je drinkt toch niet om daarvan te moeten overgeven? Dat is toch niet het doel?
Braken is een reactie van je lichaam, daar heb je geen controle over. Ik vind het schandalig dat een agent dat "trots" op twitter zet.

Wat nu, een boete als iemand bloedt op straat, dat is dan natuurlijk ook natuurlijk?

Ga dan liever boetes uitschrijven voor minderjarigen die drinken! Dat heeft misschien effect op de samenleving!

Ik vind dat je je eigen grenzen niet kent als je na een avond stappen over je nek gaat. Dan is er ook nog de buitencategori die de vinger in de keel steekt, om juist nog meer te kunnen drinken.

Het tijdstip zou ook nog eens bepalend kunnen zijn voor het wel of niet beboeten. Midden op de dag, of in het uitgaansgebied, midden in de nacht, bijvoorbeeld.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2014, 11:51:48
Heel benieuwd of de overtreder deze boete gaat aanvechten en wat voor jurisprudentie daar uitkomt.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #13 Gepost op: 3 maart 2014, 11:59:54
Citaat van: Diamondback link=msg=1247546 date=1393843908
Heel benieuwd of de overtreder deze boete gaat aanvechten en wat voor jurisprudentie daar uitkomt.
Daar ben ik ook benieuwd naar. In hoeverre het een "natuurlijke behoefte doen" is en vooral in hoeverre men mag verwachten dat iemand iets dergelijks kan aanvoelen om een geschikte plek daarvoor op te zoeken. Vergelijkbaar met het stoppen langs de (snel)weg om een klein kind te laten plassen, terwijl men bij een volwassene toch echt van mening is dat je dat aan voelt komen en dus een geschikte plek daarvoor op kan zoeken.

Ik vind het idee van de agent geweldig, zo veel zuipen dat je vrolijk op de stoep alles er weer uit gooit mag van mij bestraft worden. Maar hadden ze dan niet veel beter kunnen schrijven voor openbaar dronkenschap? Dat lijkt mij de achterliggende overtreding en is iets waar bewust voor is gekozen (in tegenstelling tot het overgeven, afgezien van de vinger achter in de keel).
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 3 maart 2014, 12:44:55
Rhonus, inderdaad, schrijf dan voor openbare dronkenschap O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 3 maart 2014, 12:49:43
Openbare dronkenschap (oftewel het in kennelijke staat van dronkenschap zijn) is ook wat mij betreft de oplossing.
In ieder horeca-gebied zijn ieder weekend talloze mensen in ''kennelijke staat'' ''openbaar dronken''.
Alleen overgeven of andersinds overlast veroorzaken wordt normaliter beloond met een mini voor dit feit...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #16 Gepost op: 3 maart 2014, 15:05:06
Ben erg benieuwd naar de jurisprudentie als er een bezwaar volgt. Zoals op Geenstijl al staat is een spuug-reflex iets waar je geen controle over hebt, je bepaalt dus niet zelf wanneer (en dus waar) je overgeeft. Ongeacht wat de reden van het overgeven is, dat kunnen wij al helemaal niet bepalen.
Bij urineren is dit wel het geval, dit bouwt op en je hebt ruim de tijd om je blaas te legen op een daarvoor bestemde plaats. Ik zou hem nooit geschreven hebben en zou hem ook zeker aanvechten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #17 Gepost op: 3 maart 2014, 15:09:45
Citaat van: silque link=msg=1247598 date=1393855506
Bij urineren is dit wel het geval, dit bouwt op en je hebt ruim de tijd om je blaas te legen op een daarvoor bestemde plaats. Ik zou hem nooit geschreven hebben en zou hem ook zeker aanvechten.
Ook dit is zeer discutabel. Er zijn een heleboel mensen die als ze MOETEN, ook echt moeten. Iets wat in sommige gevallen ook best aan te vechten zou zijn.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #18 Gepost op: 3 maart 2014, 15:12:56
Citaat van: NikonDirk link=msg=1247602 date=1393855785
Ook dit is zeer discutabel. Er zijn een heleboel mensen die als ze MOETEN, ook echt moeten. Iets wat in sommige gevallen ook best aan te vechten zou zijn.

Ik heb ooit bijna een bon gehad voor wildplassen. Achter een elektriciteitshuisje buiten 't zicht maar wel binnen de kom. Echter na uitleg over mijn gezondheidssituatie en met het bewijs daarvan aan de hand van medische papieren kreeg ik geen bon. De agent bedankte me dat ik uit het zicht was gaan staan en maakte er geen punt van. Ik ben echter nog steeds benieuwd wat de rechter zou zeggen in een dergelijke mijn situatie.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #19 Gepost op: 3 maart 2014, 18:24:35
Een ingezonden reactie van voormalig forumlid 024 als reactie op deze discussie, bedoeld om het een en ander vanaf de medische kant te belichten.

Citaat
Ik zie braken niet als een natuurlijke behoefte doen. Onder het begrip zindelijkheid verstaan we het vermogen van een persoon om de natuurlijke behoefte te beheersen. Braken is niet te beheersen.
 
Ik heb weinig verstand de mogelijkheden voor politiemensen om slecht gedrag te kunnen bekeuren, op basis van reactie o.a. Jerommeke denk ik ook dat openbare dronkenschap of overlast logischer zou zijn en minder discutabel.

Een braakreflex wordt opgewekt door chemische receptoren die het braakcentrum gelegen in de hersenstam activeren. Echter kan je het mechanisme in twee fasen verdelen:
 
1) ontstaan van misselijkheid
2) het daadwerkelijk overgaan tot braken
 
Als het gaat om iemand die zich te buiten gaat aan het nuttigen van overmatig veel alcohol is het mogelijk dat iemand zich misselijk voelt. Een agent kan ook zien dat deze persoon gebukt staat midden op straat en zijn vinger in de strot steekt om weer van dat misselijke gevoel af te komen. In die situatie is er wel sprake van het bewust uitlokken van een braakreflex, de vlieger dat men geen enkele controle hierover heeft gaat dan niet meer op aangezien deze persoon deze handeling ook kan verrichten op het toilet van een horecagelegenheid.
 
Als de persoon niet bewust (vingers in de strot steken) de braakreflex opwekt is het echter onmogelijk het nog te onderdrukken. Als de drempelwaarde in het lichaam bereikt is gaat het lichaam in de zelfsbeschermingsmodus door zoveel mogelijk gifstoffen kwijt te raken.
 
Op zich zit er dan weinig verschil tussen een wildplasser en de wild-braker (met dien verstande dat je als agent weet dat de wildplasser zijn geval uit de broek heeft gehaald om de blaas te ledigen en bij de wildbraker je als agent wel zelf gezien moet hebben dat de wild-braker zijn vingers in de keel gestoken heeft om de maag te ledigen en daarna daadwerkelijk op straat “wild braakt”)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.