Doodsbedreiging in geschrift

Auteur Topic: Doodsbedreiging in geschrift  (gelezen 2053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

StefanM

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 3 maart 2014, 15:23:23
Beste leden,
Ik heb een brandende vraag over het bedreigen met de ''dood'' in geschrift.

Ikzelf ben vorig jaar middels whatssapp bedreigd met de dood. nog geen 15 minuten later kreeg ik een telefoontje van de ex van deze persoon met het bericht dat hij onderweg zou zijn met een keukenmes. Dit is niet gebeurd overigens.

Hierop heb ik 112 gebeld en alles uitgelegd. de politie heeft mij niet ondersteund daarin en is niet komen opdagen. Maar dat terzijde.

Ik heb uiteindelijk aangifte gedaan en het proces verbaal? ligt bij het gerechtshof.

Ik ben eens gaan uitzoeken wat hiervoor de straffen zijn.

Maximaal 4 jaar celstraf of een geldboete van de 4e categorie : € 19.000 euro.

Zijn er gelijke gevallen bekend met straffen? Mijn vraag is eigenlijk. Wat zou zijn straf kunnen worden?
Aan wie word deze boete betaald?

Groeten




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2014, 15:34:58
Een antwoord geven op de te verwachten straf is niet mogelijk. Dat is afhankelijk van meerdere variabelen (soort bedreiging, aantal bedreigingen, antecedenten van verdachte etc.) waar we op basis van dit verhaal geen antwoord op kunnen geven. De straffen kunnen uiteenlopen van een (voorwaardelijke) geldboete, een (voorwaardelijke) taakstraf tot gevangenisstraf. De geldboete wordt betaald aan justitie en gaat daarmee terug naar de staat. een eventuele schadevergoeding, het zogenaamde voegen ter zitting, staat daar los van. Op het moment dat de zaak voorkomt krijg de aangever de kans om een schadebedrag te claimen. De rechter doet hier dan uitspraak in.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


StefanM

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2014, 18:13:34
Dank je voor je duidelijke reactie.

Groetjes Stefan