In de omgeving zijn meerdere vrw. posten die redelijk snel in de stad kunnen komen (Maarssen, de Bilt, Nieuwegein Nrd., Groenekan) maar juist daar worden ook TS'n weggehaald (in de plannen)
Volgens mij heb je dan de plannen niet helemaal goed gelezen. Op al deze posten blijven gewoon de huidige hoeveelheid TS'en staan, dus restdekking van buiten Utrecht is nog steeds goed mogelijk. De tweede TS'en stonden nu op Vleuten, De Meern en Zuilen en dienden daar voornamelijk als reservevoertuig en in (zeer) zeldzame gevallen als voertuig dat buiten de piketploeg om voor herbezetting kon worden ingezet.
2e TS ook de reserve TS bij uitval / onderhoud ber. TS'n.
Daarvoor zijn de 'bedrijfsvoering-TS'en'; die vervangen een TS die voor onderhoud of oefening weg is.
Uitrukfrequentie wisselt wel per vrw. post maar zit toch wel boven de 80-100 x p.j.
Ach, ik zit (ook) bij een post die op jaarbasis gemiddeld 250 keer uitrukt. Met één TS komen we een heel eind en gelijktijdige incidenten zijn redelijk zeldzaam. Voor de posten in Utrecht is er snel achtervang (zelf 7x TS inzetbaar en buurposten met meerdere TS'en).
Natuurbrandbestrijding idem. Wordt ook fors op geknepen wat betreft de 4x4 TS'n en dus minder mogelijkheid als peloton voor bijstand te worden ingezet. Kun je niet meer leveren aan de buren? Moet je ook geen hulp meer vragen aan de buren!
Naar deze uitspraak ben ik wel heel benieuwd. Waar heb je gelezen dat er 4x4 TS'en worden weggehaald? Ik wil echt niet zeggen dat Veiligheidszorg op Maat heilig is, want natuurlijk zijn er punten waar ik ernstige vraagtekens bij zet, maar als je de documenten niet hebt gelezen is het wel heel makkelijk om in het wilde weg onzin te roepen. Aantal 'TS NBB' (zoals in VoM wordt genoemd) dat verdwijnt: 0
In totaal gaan er volgens de plannen 12 TS'en 'buiten dienst', waarvan er momenteel al vier zelden of niet inzetbaar staan (2x Leidsche Rijn, Vianen en Amerongen). De 'Utrechtse posten' verliezen volgens het plan dus ook geen inzetbare tankautospuiten; zou me niets verbazen als de bedrijfsvoering TS'en gewoon op de vrijwillige posten blijven staan als reservevoertuig.
Tot zover enige nuance. Utrecht heeft een grote bezuinigingsopdracht en één van de mogelijke oplossingen is het samenvoegen van twee posten (Schepenbuurt/Voordorp). Dat gaat natuurlijk ten koste van werkplekken, maar levert wel veel geld op en volgens VoM een minimale teruggang in dekking. Nu is het natuurlijk de vraag of het handig is om nog maar één TS te hebben staan voor heel Overvecht e.o., qua 'flatbrandgevaar' toch redelijk tricky. Tweede TS zal dan van Tolsteeg of Maarssen (of Groenekan?) moeten komen tijdens werktijd....
Zelf eens goed inlezen?
http://www.vru.nl/ab-20-januari