GRIP 1 Zeer grote brand (garagebedrijf) Muldersplein - Rottevalle 05-03-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (garagebedrijf) Muldersplein - Rottevalle 05-03-2014  (gelezen 12155 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pompbediende link=msg=1248259 date=1394054448
Klopt, de eerste inzet is zo te zien op afscherming/behouden overige panden, een goede keuze denk ik.  Om de tijd van LD opbouw te overbruggen is er denk ik een eerste inzet gedaan met HD, een goede keuze denk ik.

Dat er een beetje water op de pannen komt en het daarna er weer afloopt zal vast niet zo bedoeld zijn, beetje flauw om dat er zo bij te zetten Peter.  Ik denk dat er hard en goed is gewerkt bij deze inzet  O0

Klopt, er is hard gewerkt. Maar ik zet het zinnetje over die dakpannen er niet zomaar neer. We kunnen allemaal zien wat er gebeurt. Je hebt een branduitbreiding, en die vindt letterlijk plaats onder je handen. Wat heeft het voor zin om stralen buiten op het dak te plaatsen, als je ze beter voor binnen in kan zetten. Dan doel ik nog geen eens op een binnenaanval, maar pak de zaak wel aan bij de bron. Het is zo jammer dat die klik er nog niet is. ;)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
De bedekking op de voorste loods, bestond uit metaalplaten, die op dakpannen lijken. Ze deden perfect waar ze er voor op waren aangebracht: water afvoeren. Die dingen spuit je er ook niet even af. De coating brandde er wel af, maar loslaten deden ze pas nadat de balken aan de binnenkant, waar ze aan bevestigd waren, door het vuur verzwakt waren.
Je hebt er dus niet zo maar een gat in.

De enige plek om water binnen te krijgen was door de ramen aan de voorkant. Verder geen "gaten" in het dak.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Peter71 link=msg=1248262 date=1394054698
Klopt, er is hard gewerkt. Maar ik zet het zinnetje over die dakpannen er niet zomaar neer. We kunnen allemaal zien wat er gebeurt. Je hebt een branduitbreiding, en die vindt letterlijk plaats onder je handen. Wat heeft het voor zin om stralen buiten op het dak te plaatsen, als je ze beter voor binnen in kan zetten. Dan doel ik nog geen eens op een binnenaanval, maar pak de zaak wel aan bij de bron. Het is zo jammer dat die klik er nog niet is. ;)
Dat klopt, als er niemand meer binnen is heb je hier ook binnen niks meer te zoeken ( inschatting op de foto's en brandweer doctrine ) afschermen naast gelegen panden en een defensieve buiten inzet zijn hier zo te zien ook keurig ingezet

kwadrantenmodel
http://www.youtube.com/watch?v=7giQayqIYro#t=129
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Mooi voorbeeld van de afscherming:


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Veel schade aan voormalig garagebedrijf na grote brand

http://www.brandweer.nl/fryslan/actueel/nieuws-fryslan/@38495/schade-voormalig/

Een grote brand in Rottevalle heeft woensdagmiddag een voormalig garagebedrijf in Rottevalle in de as gelegd. Een naastgelegen woonhuis kon dankzij de inzet van de brandweer worden gespaard. Bij de brand vielen geen slachtoffers.

De Meldkamer Noord-Nederland werd woensdagmiddag rond 14.20 uur gealarmeerd dat er brand zou zijn uitgebroken in een pand aan het Muldersplein in Rottevalle. Vanwege de melding, in combinatie met het bedrijf en de lokatie, werd snel opgeschaald naar een zogenaamde grote brand. Blusgroepen uit de omgeving werden ingezet om de brand te bestrijden. Daarbij werd ingezet om het direct naastgelegen woonhuis te behouden. Al snel werd duidelijk dat er geen persoonlijke slachtoffers waren.

De rook die was ontstaan tijdens de brand was in de wijde omtrek te zien. Ook werden in de directe omgeving enkele knallen gehoord. Vanwege deze constateringen werden enkele straten in Rottevalle afgesloten en werd onder meer via Twitter en NL-Alert gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten. De afzetting was bovendien nodig om een veilige werkplek te maken voor de aanwezige hulpdiensten. Naast de inzet van brandweer, was er ook inzet van politie, geneeskundige diensten en de gemeente Smallingerland.  

Rond 16.00 uur was de brand onder controle en werd het sein 'brand meester' gegeven. Toen was al duidelijk dat er geen asbest bij de brand was vrijgekomen. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: bart007 link=msg=1248172 date=1394038012
Jelle Witteveen‏@jellegabe·20 min.
Brand blussen in Rottevalle nu nablussen. pic.twitter.com/mbX1EemAEU



Jelle Witteveen ‏@jellegabe
Weer thuis van de brandklus nu douchen
8:26 PM - 5 Mar 2014



Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende

Pieter Lodder ‏@PieterLodder
Topwerk door #brwsurhuisterveen en collega's van omliggende posten van @BrandweerFrl: geen gewonden en woonhuis behouden!

 Retweeted by Jelle Witteveen
7:46 PM - 5 Mar 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote brand verwoest garage Rottevalle
Grote brand verwoest garage Rottevalle
GraafTex
Gepubliceerd op 5 mrt. 2014
Citaat
ROTTEVALLE - Een garage in het centrum van Rottevalle werd woensdagmiddag omstreeks half drie verwoest door brand.

De brandweer van Surhuisterveen kreeg bij het blussen van de brand assistentie van de korpsen van Drachten en Burgum. Bluswater werd opgepompt uit de haven en met een grootwatertransport naar de brand getransporteerd. Er raakte niemand gewond maar de schade is groot.
Samen sterk in de hulpverlening!