Tourniquet in ambulance?

Auteur Topic: Tourniquet in ambulance?  (gelezen 36343 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #110 Gepost op: 11 november 2016, 14:57:09
Citaat van: René van der Helm link=msg=1460859 date=1478872383
Waarom is er bij verpleegkundigen altijd de onbedwingbare behoefte om liever te knutselen in plaats van normaal goed materiaal te kopen?

Ik geloof niet dat Azijnzeikerd een ambulanceverpleegkundige is. De ambulanceverpleegkundigen op dit forum delen volgens mij ook de mening van deze Nederlandse ambulanceprofessional niet. De ambulanceverpleegkundigen op dit forum schrijven regelmatig dat ze tourniquets en hemostatische verbanden in het ambulancevoertuig willen hebben of gewoon op de man.

Verpleegkundigen hebben geen behoefte om te willen knutselen, ze worden gedwongen om te gaan knutselen omdat managers het goede materiaal niet willen kopen.

In Nederland is het normaal dat mensen die niets kunnen en niets weten de leiding geven aan mensen die wel iets kunnen en weten.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #111 Gepost op: 11 november 2016, 16:35:47
Citaat van: oma link=msg=1460832 date=1478864218
Het is niet vergelijkbaar. Ik zou bereid zijn om meedere keren de brandweer, politie of kMar het belang van tourniquets (op de man) te willen uitleggen.

Ik weiger het om een ambulancedirectie uit te gaan leggen.

Daar heeft u wel een punt ja..


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #112 Gepost op: 11 november 2016, 16:44:59
Citaat van: oma link=msg=1460860 date=1478872629
In Nederland is het normaal dat mensen die niets kunnen en niets weten de leiding geven aan mensen die wel iets kunnen en weten.

Het lijkt me dat Azijnzeikerd eerder bij deze groep hoort dan onder de "ambulanceprofessionals" valt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #113 Gepost op: 11 november 2016, 18:55:16
Citaat van: René van der Helm link=msg=1460838 date=1478866308
Als het mis gaat is het niet je baas die erachter komt maar de nabestaanden van je leeggelopen patiënt.
(geen verwijt naar jou maar wel naar je management)

Inderdaad, de obligate GHOR woordvoerder mag het dan allemaal gaan uitleggen, als ie tenminste aan bod komt in de woordvoerdersstoet die meestal door polite en brandweer wordt anagevoerd...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #114 Gepost op: 11 november 2016, 18:59:53
Citaat van: oma link=msg=1460860 date=1478872629
Ik geloof niet dat Azijnzeikerd een ambulanceverpleegkundige is. De ambulanceverpleegkundigen op dit forum delen volgens mij ook de mening van deze Nederlandse ambulanceprofessional niet. De ambulanceverpleegkundigen op dit forum schrijven regelmatig dat ze tourniquets en hemostatische verbanden in het ambulancevoertuig willen hebben of gewoon op de man.

Verpleegkundigen hebben geen behoefte om te willen knutselen, ze worden gedwongen om te gaan knutselen omdat managers het goede materiaal niet willen kopen.

In Nederland is het normaal dat mensen die niets kunnen en niets weten de leiding geven aan mensen die wel iets kunnen en weten.

Inderdaad, we gaan toch ook geen houtje-touwtje defibrillator in elkaar knutselen met een accu en een condensator om VF op te heffen bij een patient...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #115 Gepost op: 11 november 2016, 22:08:36
Volgens mij is het niet de vraag: Komt er in Nederland een aanslag? Maar eerder: Wanneer...?

We hebben een landelijk protocol: LPA, met wat regionale verschillen.
Toch blijf het vreemd vinden, dat de ene RAV 1 of 2 tourniquets per ambulance heeft, en de andere RAV geen.
Aan het geld zou het niet moeten liggen, ze kosten niet veel en hebben geen expiredate.
Never underestimate the power of stupid people


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #116 Gepost op: 12 november 2016, 00:16:41
Citaat van: oma link=msg=1460858 date=1478872007
Je had me op dit forum een tijd geleden wijs gemaakt dat je geen leek bent maar een ambulanceprofessional. Ik weet nu dat je geen gewone ambulanceprofessional bent maar een hele slechte ambulanceprofessional.

Ach Oma, je hebt helemaal gelijk. Ik liet mij even gaan. Ooit, in een andere carrière en een ander leven heb ik geleerd om daar waar nodig en daar waar regels of materialen niet voorzien, mijn gezonde boerenverstand te gebruiken en "out of the box" te denken en te handelen.  

Dat is anno 2017 natuurlijk not done. We doen nu alles uit een boekje en als het boekje ergens niet in voorziet, dan is het probleem niet langer oplosbaar. En dan krijgen we eindeloze theoretische discussies op dit forum, waarbij Quatar steeds de maatstaf voor alles is en elke manager binnen de sector volslagen d*b**l.

Ik ga mijn geitjes voeren, ga jij nog maar lekker effe eindeloos tekeer op dit forum  98uiye


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #117 Gepost op: 12 november 2016, 07:42:14
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1461011 date=1478906201
Ach Oma, je hebt helemaal gelijk. Ik liet mij even gaan. Ooit, in een andere carrière en een ander leven heb ik geleerd om daar waar nodig en daar waar regels of materialen niet voorzien, mijn gezonde boerenverstand te gebruiken en "out of the box" te denken en te handelen.  

Dat is anno 2017 natuurlijk not done. We doen nu alles uit een boekje en als het boekje ergens niet in voorziet, dan is het probleem niet langer oplosbaar. En dan krijgen we eindeloze theoretische discussies op dit forum, waarbij Quatar steeds de maatstaf voor alles is en elke manager binnen de sector volslagen d*b**l.

Ik ga mijn geitjes voeren, ga jij nog maar lekker effe eindeloos tekeer op dit forum  98uiye

Het is het denkwerk van iemand die onvoldoende op de hoogte is van de internationale ontwikkelingen binnen de ambulancezorg, onvoldoende op de hoogte is van relevante wetenschappelijke publicaties en weigert te beseffen dat buurlanden zoals Frankrijk, Belgie en Duitsland na een terreuraanslag ineens aan de bak gaan met tactical EMS en tourniquets invoeren.

Het zijn arrogante bureaucraten die hun eigen onnozelheid, laksheid en luiheid 'out of the box' denken noemen.

Het toepassen van tourniquets bij catastrofaal bloedverlies en het optreden na een terreuraanslag is allesbehalve een theoretische discussie. Een bomaanslag op Nederlands grondgebied is voor bureaucraten iets theoretisch; de kans op een aanslag is verwaarloosbaar klein op papier.

Ik gebruik Qatar niet als maatstaf. Als je mijn reacties goed leest ontdek je snel dat ik het Verenigd Koninkrijk als maatstaf gebruik. Nederland is net als het Verenigd Koninkrijk een rijk, welvarend, ontwikkeld land. Qatar is een ontwikkelingsland (p.s. Weet je wat ze met geitjes doen in Qatar?). Als een ontwikkelingsland de ambulancezorg beter heeft geregeld dan Nederland mag dat gezegd worden.


helm

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 12 november 2016, 08:13:27
Citaat van: oma link=msg=1461036 date=1478932934
Het toepassen van tourniquets bij catastrofaal bloedverlies en het optreden na een terreuraanslag is allesbehalve een theoretische discussie. Een bomaanslag op Nederlands grondgebied is voor bureaucraten iets theoretisch; de kans op een aanslag is verwaarloosbaar klein op papier.

Behalve bij terreur, heeft de tourniquet een plaats tijdens de dagelijkse hulpverlening. Hand in machine, open fracturen, arm door het glas dat soort dingen. Het was, dacht ik, Expert die ooit vertelde dat er bijna wekelijks gevlogen wordt voor een letsel waar een tourniquet toegepast had moeten worden.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #119 Gepost op: 12 november 2016, 09:07:36
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1461011 date=1478906201
Ach Oma, je hebt helemaal gelijk. Ik liet mij even gaan. Ooit, in een andere carrière en een ander leven heb ik geleerd om daar waar nodig en daar waar regels of materialen niet voorzien, mijn gezonde boerenverstand te gebruiken en "out of the box" te denken en te handelen.  

Dat is anno 2017 natuurlijk not done. We doen nu alles uit een boekje en als het boekje ergens niet in voorziet, dan is het probleem niet langer oplosbaar. En dan krijgen we eindeloze theoretische discussies op dit forum, waarbij Quatar steeds de maatstaf voor alles is en elke manager binnen de sector volslagen d*b**l.

Ik ga mijn geitjes voeren, ga jij nog maar lekker effe eindeloos tekeer op dit forum  98uiye


Daar waar de meeste mensen een inhoudelijke discussie proberen te voeren komt u met, laten we eerlijk zijn, argumenten en oplossingen uit de middeleeuwen en probeert u met een bijzonder nare sarcastische ondertoon andere meningen en argumenten belachelijk te maken.

U doet uw forumnaam eer aan.