Op grote schaal bedoel ik alle auto's in 3 aan elkaar grenzende regio's. De toegevoegde waarde van TXA is beperkt, denk ik. Als wij middenin een aanslag zitten ga ik niet rustig een nald zetten en TXA 10 minuten in laten lopen. Zie het meer als een checklist van een manager zodat ze achteraf kunnen zeggen dat we goed voorbereid waren. De tourniquets, daarentegen, kunnen wel goed van pas komen..
Dan zijn we het met elkaar eens, als een ambulanceverpleegkundige geen andere optie meer heeft dan tourniquet aan te leggen om de bloeding te stoppen is het zaak om zo snel mogelijk met de patient naar een traumacentrum te gaan.
Als ik het goed heb begrepen moet de NLse ambu vpk TXA ook nog eens toedienen op de pomp ipv 10 ml/5-10 min met spuit. Het is dan kostbaar tijdsverlies.
Ik denk zelfs dat dit soort "save your ass medicine" nadelig is voor de patient door de delay. Ik denk dat TXA preshospitaal positief effect kan hebben als het gecombineerd wordt met prehospitale bloedtransfusie.
Een traumapakket met tourniquet, traumaverband en hemostatisch verband zou in iedere ambulance horen te liggen. Alle ambulancemedewerkers horen minstens 1 of 2 tourniquets op zak te hebben. Een mens heeft vier ledematen, het is niet ondenkbeeldig na een bomaanslag dat één slachtoffer beide benen (bijna) kwijt is.