Tourniquet in ambulance?

Auteur Topic: Tourniquet in ambulance?  (gelezen 36713 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 27 juli 2016, 08:14:18
Omtrent sepsis: afgelopen jaar is de PHANTASi-trial afgerond.
Naast het onderzoek zelf, was bewustwording een belangrijk doel.

https://www.phantasitrial.com

De uitkomsten volgen nog.
Never underestimate the power of stupid people

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 27 juli 2016, 12:14:25
Moet ik nu een tourniquet aan leggen bij een sepsis?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 27 juli 2016, 12:22:31
Citaat van: Expert link=msg=1438967 date=1469614465

Een anesthesist heeft mij ooit gezegd aan de telefoon dat ik een gigolo moest bellen i.p.v. een anesthesist. Een anesthesioloog moet namelijk helemaal niets.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 28 juli 2016, 02:04:09
Citaat van: oma link=msg=1438925 date=1469593636
+ wereldwijd veel broeders en zusters bij ambulancediensten die het gevoel van urgentie missen bij sepsis.

https://www.nice.org.uk/news/article/sepsis-is-just-as-urgent-as-heart-attack-says-nice

http://www.youtube.com/watch?v=Dv77xT7yN58

Toen ik een jaar of 8 geleden op een SEH aankondigde dat ik een patient binnen bracht met een sepsis wilde de dokter en vpk-en het eerst niet geloven.... als prehospitale werkdiagnose was het toen nog niet eens gangbaar, maar kwam toen ook al zeker wel behoorlijk vaak voor.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 28 juli 2016, 08:41:04
Citaat van: Expert link=msg=1438967 date=1469614465

Ik zie je publicatie al voor me:

The role of extremity tourniquet application in the treatment of Streptococcus pyogenes infection. A randomized trial. Expert et.al., (2016) the Netherlands.

::) ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 28 juli 2016, 08:44:02
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1439104 date=1469664249
Toen ik een jaar of 8 geleden op een SEH aankondigde dat ik een patient binnen bracht met een sepsis wilde de dokter en vpk-en het eerst niet geloven.... als prehospitale werkdiagnose was het toen nog niet eens gangbaar, maar kwam toen ook al zeker wel behoorlijk vaak voor.

Natuurlijk kwam het veel voor. Wij zagen het alleen niet. Ik steek hand in eigen boezem, ik ben pas recent alerter geworden. Ook door Phantasi, BTW. Misschien is dat dan ook de grootste opbrengst van de trial, blijvende aandacht voor het probleem.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 28 juli 2016, 11:07:05
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1438901 date=1469568277
 tja er zijn nog zat zusters en broeders in en buiten ziekenhuis die venflons prikken op d ehand, uiterst onaangenaam en onhandig voor de patient, deze venflons ontsteken sneller, doen pijn bij inbrnegen en zijn onhandig bij verplaatsten van patient/blijven hangen achter lakens etc waardoor venflon er uit tjoept..
Helaas zijn er ook veel ambulance broeders en zusters die de venflon prikken in de elleboog.
Vervelend voor de patiënt die de arm niet goed meer kan buigen( beweging beperking), vervelend voor de afdeling continu pompen die op alarm slaan !!!!!!!

Daarbij nog maar niet te praten over de collega's die dunne vleugelnaadjes in de elleboog plooi prikken !!!!!!
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #47 Gepost op: 28 juli 2016, 12:35:55
Citaat van: ambukampen link=msg=1439163 date=1469696825
Helaas zijn er ook veel ambulance broeders en zusters die de venflon prikken in de elleboog.
Vervelend voor de patiënt die de arm niet goed meer kan buigen( beweging beperking), vervelend voor de afdeling continu pompen die op alarm slaan !!!!!!!

Daarbij nog maar niet te praten over de collega's die dunne vleugelnaadjes in de elleboog plooi prikken !!!!!!

Persoonlijk ben ik al lang blij als het geprikte infuus ook daadwerkelijk in een bloedvat zit.. ::)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 28 juli 2016, 17:36:18

Tegen de tijd dat er een infuus geprikt gaat worden is datgene wel het minst vervelende voor de patiënt..... ::)

en daarbij...een infuus in de elleboog scheelt weer extra puncties in het vervolgtraject...(zoals bloedafname en AB-toediening...zeker bij sepsisprotocol)

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 28 juli 2016, 21:18:21

Als er geen ander goed vat snel te zien en te prikken is dan is die elleboog vene (er zijn er 3) geen enkel probleem om aan te prikken voor volume suppletie en medicatie toedienign. Dat een SEH en IC dan niet zelf nog een extra venflon willen prikken en er perfusoren of pompen alarmeren dat is dan erg jammer.   Bij een kind dat pijnstilling en/of  volume toediening nodig heeft en di eook nog eens bang is voor een (mogelijk mislukte/pijnlijke prik) is het vaak handiger de elleboog vene te prikken omdat die vaak goed te vinden is en misprikken bijna onmogelijk is, je zo dus snel een toegang hebt zonder veel (extra) pijn. kindje blij, ouders blij en ambu team blij  ;)

Vleugelnaaldjes zijn leuk voor bloedafname bij kinderen en volwassenen met kleine vaten, hiermee gaan prikken in elleboog vene is niet slim, dan heeft de broeder/zuster in kwestie t allemaal niet zo goed begrepen denk ik...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod