Begrepen.
1.Hoe gaat de marine vwb calamiteitenbestrijding etc. om met de verminderende bemanningen aan boord van marinevaartuigen.
Ik neem aan dat je doelt op de meest recente patrouilleschepen? In het kort: Automatiseren van brandbestrijding. Iedere ruimte heeft meerdere typen melders: co2, vlam en temperatuur. 1/3 triggers geeft scheepsbreed alarm inclusief een computerstem die het compartimentnummer en de naam doorgeeft. Bij 2/3 triggers wordt automatisch watermist geactiveerd in het betreffende compartiment. Het doel van dit systeem is het beheersen van de brand binnen het compartiment waardoor de bemanning tijd wint om zich te kleden en het offensief in te zetten. Daarnaast zijn er ook handactivatieknoppen voor watermist. Het houd wel sneller op, op een gegeven moment zijn de inzetbare poppetjes gewoon op en dan moeten er keuzes gemaakt worden.
2.Welke opleidingsfaciliteiten heeft de marine zelf en waar en hoe wordt gebruik gemaakt van die van derden.
Voor NBCD-opleidingen is een groot oefencentrum op de Nieuwe Haven. Voor zover ik weet worden hier alle scheepsgerelateerde brand- en damagecontrol opleidingen gegeven. Voor "nautische" oefeningen, zoals het verlaten van een schip door middel van vlotten, word het zwembad van Den Helder gebruikt, wat ook deels eigendom van de gemeente is. Er is, voorzover ik weet, geen rol voor derden.
3.Waarin onderscheidt de marine opleiding zich, in grote lijnen, van de burger opleiding mbt de aanpak van calamiteiten.
Geen idee, ik ben niet bekend met de koopvaardijopleidingen. Bij de KM, op zee, gaat de zeewaardigheid en de inzet van het schip voor alles; inclusief tot op zekere hoogte het personeel. Bij de koopvaardij zal wellicht eerder de keuze gemaakt worden om het schip te verlaten, ook omdat men vaak significant minder mensen op een significant groter schip heeft.
4.Hoe vaak komen meer of minder ernstige calamiteiten aan boord van marinevaartuigen voor en hoe is de feedback vwb opleidingen en oefeningen.
Geen idee, dat is afhankelijk van zoveel factoren. Zoals overal waar gewerkt wordt zijn er incidenten, een marineschip is wat dat betreft een heel druk, gecompliceerd gevaarte met een niet risicoloos takenpakket. Omdat iedereen een behoorlijke achtergrond heeft in fire fighting en damage control zijn de gevolgen hiervan vaak zeer beperkt en zijn incidenten vaak al opgelost voordat er goed en wel alarm is gemaakt. De rode draad van het optreden met een marineschip is oefenen, oefenen en nog meer oefenen. FF/DC is hierbij denk ik nummer 1: van een prullenbakbrandje in een hut tot een crash aan dek van een bewapende en afgetankte helikopter, alles komt voorbij.