Bij deze dan
Ik zie zowel marinemedewerkers op het schip in bluskleding en ademlucht lopen en medewerkers in een marinewerkpak en ademlucht.
Heeft dit te maken met verschillende rollen, interventiesnelheid, eerste aanval of ...
In principe zal een brandmelding gelijk onderzocht worden door iemand die toevallig het dichtste bij is. In het geval van ontdekking door personeel is dit natuurlijk gelijk al het geval. Deze mensen zijn gewoon met dagelijkse werkzaamheden bezig en hebben dus 0 zelfbeschermingsmiddelen. Het standaard blauwe pak is overigens wel vlamvertragend. Bij een brandmelding is actie nummer 1 van iedereen aan boord blauwe pak aan, mouwtjes naar beneden en broekspijpen in de sokken. Bij sport of middagrust in de zon of iets dergelijks heeft iedereen dus altijd een tas met blauw pak binnen handbereik bij zich.
De ontdekker/onderzoeker zal beoordelen of hij iets kan uitrichten met handbrandblusmiddelen (waar je ongeveer over struikelt aan boord), en dat zo mogelijk gelijk doen. De brand is dan in ieder geval onderkend, en dit wordt hoe dan ook teruggemeld naar (vaak) de technische centrale. Zij maken vervolgens alarm. Op dat moment gaan er een aantal zaken tegelijk spelen. Iedereen aan boord heeft een zogenoemde rollenkaart, waar bij allerlei verschillende procedures je taken op staan. Bij brand is er dus een vaste aanvalsploeg 1: zij gaan zsm richting brand, zonder zelfbeschermingsmiddelen en met handbrandblusmiddelen, en lossen de ontdekkers af. Tegelijkertijd gaat de vaste aanvalsploeg 2 zich voorzien van ademlucht, antiflash en handbrandblusmiddelen om deze AP1 af te lossen. Simultaan begint AP3 en verder zich te kleden in volledig hittewerend met groot blusmaterieel. Zodra zij gereed zijn lossen ze AP2 af.
Het heeft dus te maken met zeer snelle eerste reactie en aanval, en dan zo snel mogelijk de beschermingsgraad van het personeel ophogen. Als de eerste of tweede aanval gelijk afdoende is en de brand geblust is, mooi, maar (een van de) standaard reacties bij een brandmelding is dat al die aanvalsploegen zich toch gewoon gaan kleden voor het geval dat. Andere standaardreacties zijn bijvoorbeeld het gereedmaken van een gewondennest en het (crash)stoppen van ventilatie.
Verder nog een vraag. De opleidingen die jullie krijgen voor brandbestrijding zijn deze ook gekoppeld aan civiele cerificaten/diploma's. Net zoals bij het 4-tonner rijbewijs, deze om te zetten in een C.
RemRoof
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik verwacht dat het ook civiel gecertificeerde opleidingen zijn met wellicht wat extra componenten in verband met de hogere risico's aan boord van marineschepen. Ik neem aan dat ze me dat gaan vertellen