Brandweeropleiding Koninklijke Marine

Auteur Topic: Brandweeropleiding Koninklijke Marine  (gelezen 20936 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 21 maart 2014, 16:08:38
Citaat van: Highfield link=msg=1252645 date=1395382184
We hebben op enkele schepen halon ja, maar co2 komt ook voor. Halon heeft als voordeel dat het niet zuurstofverdringend is, en het dus gebruikt kan worden als er nog mensen (gewonden) in de ruimte zijn. .
Laat je alsjeblieft niks wijs maken, ik heb voor het gemak maar een wiki erbij gepakt

Halonblussers vonden meestal hun toepassing bij de brandbeveiliging van computerruimten of andere elektrische apparaten. De reden hiervan was dat halon als een 'schone blusstof' werd beschouwd, die geen schade aan apparatuur zou veroorzaken. Bovendien blust halon door als een negatieve katalysator op de verbrandingsreactie in te grijpen, en niet door verdringing van zuurstof. Hierdoor is veel minder blusmiddel nodig, en is het risico van verstikking van personeel in de ruimte minder groot. Halon produceert echter wel broomzuur, dat corrosie kan veroorzaken en slecht is voor de gezondheid, zodat bij blussing de ruimte wel zo snel mogelijk geëvacueerd moet worden.
Kortom, Halon is lang beschouwt als een veilige en schone blusstof, ten onrechte dus.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #21 Gepost op: 21 maart 2014, 16:16:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1252727 date=1395414518
Kortom, Halon is lang beschouwt als een veilige en schone blusstof, ten onrechte dus.

Daarom zeg ik, enkele schepen hebben het nog. Andere schepen gebruiken CO2, weer andere schepen watermist. Dat het ongezond is, allicht. Als het alternatief het verlaten van het schip is, dan weet ik wel waar mijn voorkeur ligt. Daarnaast is doelstelling 1 het leveren van gevechtskracht en het behouden van het schip. Waar een koopvaarder zal zeggen ja later, ik ga er vandoor (met 15 man op een heel containerschip bereik je die grens al snel), is het bij ons een kwestie van blijven aanvallen. Dat schip en de missie gaan voor. In de haven is dat anders; dan gaan de mensen voor. Er is vaak een beperkt wachtsvolk aanwezig, die moeten in staat zijn om heel wat calamiteiten aan te kunnen, maar de prio ligt dan in principe bij het redden van slachtoffers en het voorkomen van meer menselijk leed.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2014, 16:27:20
Citaat van: Peter71 link=msg=1252727 date=1395414518
Laat je alsjeblieft niks wijs maken, ik heb voor het gemak maar een wiki erbij gepakt
Kortom, Halon is lang beschouwt als een veilige en schone blusstof, ten onrechte dus.

In de beginjaren van Halon, ruim veertig jaar geleden meen ik, demonstreerden de verkopers de veiligheid van Halon door in een afgesloten ruimte te gaan verblijven en die ruimte te laten volstromen met Halon, zo veilig was Halon.
Dat was echter snel afgelopen.
Wereldwijd wordt in de commerciele scheepvaart Co2 in samenwerking met goed afsluitbare kanalen het meest toegepast.
En als je bij brand alles doet wat is voorgeschreven om te doen werkt het in de regel goed.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2014, 17:45:40
Citaat van: Thor link=msg=1252734 date=1395415640
In de beginjaren van Halon, ruim veertig jaar geleden meen ik, demonstreerden de verkopers de veiligheid van Halon door in een afgesloten ruimte te gaan verblijven en die ruimte te laten volstromen met Halon, zo veilig was Halon.
Dat was echter snel afgelopen.
Wereldwijd wordt in de commerciele scheepvaart Co2 in samenwerking met goed afsluitbare kanalen het meest toegepast.
En als je bij brand alles doet wat is voorgeschreven om te doen werkt het in de regel goed.

Maar de marine is geen koopvaardij. Hoewel we wel proberen toe te werken naar een organisatie zich zoveel als mogelijk aan civiele eisen conformeert, is dit geen verplichting. Het gebruik van bepaalde ruimtevullende blusmiddelen is hier een voorbeeld van.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 6 april 2014, 18:59:18
Een mooie nieuwe reality serie waarin de  brandbestrijding onderwater regelmatig voorkomt:

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/nieuws/2014/04/04/realityserie-over-onderzeedienst-van-start

 O0


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #25 Gepost op: 14 april 2014, 21:14:30
Nou de opleiding is vandaag begonnen met op hoofdlijnen de volgende thema's met wat steekwoorden in willekeurige volgorde:

- Brand- en averijorganisatie van de hoogste tot de laagste gereedheidsgraad: gevechtswacht, oorlogswacht, manoeuvreerrol, zeewacht, reewacht buitenland en reewacht binnenland. In personeel gaat dat van de volledige bemanning op post bij gevechtswacht terug naar 9 personen bij reewacht binnenland.

- Plotten: hoe moet ik bijhouden waar de calamiteiten aan boord zijn, wat de status van deuren, dekken en compartimenten is, waar mijn personeel is ingezet etc etc

- Introductie ademluchtsets (MSA)

- Introductie groot materieel blusmiddelen (ja, halon is er nog steeds en nee dat gaat waarschijnlijk niet verdwijnen van bestaande schepen)

- herhaling handbrandblusmiddelen, 1e en 2e aanvalsploeg en deur/luikprocedures.

- brandtheorie (5-hoek), flashover & backdraft



Morgen praktijkoefeningen met plotten, geblindeerde "koude" navigatieoefening met ademlucht. Woensdag introductie volledig hittewerend & een ritje in de flashovercontainer.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #26 Gepost op: 14 april 2014, 21:22:48
Toevoeging: ik zal (als het de moeite waard is) iedere dag even een dergelijk lijstje plaatsen, en ik hoop dat geïnteresseerden hun vragen hier gewoon stellen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #27 Gepost op: 15 april 2014, 18:18:30
Vandaag in blauw werkpak + ademlucht & antiflash met handbrandblusmiddelen wat brandjes geblust in een "moot"(stapel containers met deuren, luiken, trappen en obstakels).  Het is vantevoren onbekend waar de brand(en) is(zijn). 's ochtends een kennismakingsronde met ademlucht en een blinddoek gemaakt door hiervoor ontworpen "moot" (zonder vuur/rook). Alle oefeningen in tweetallen. Morgenochtend flashover.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #28 Gepost op: 22 april 2014, 19:35:50
Vandaag in volledig hittewerend oliebranden geblust. Een aanvalsploeg bestaat uit 4 personen: leider aanvalsploeg, slangvoerder, slangengeleider en schuimpijpbediener/slangengeleider. Rookgaskoeling, deur- en luikprocedures en afblussen wordt allemaal beoefend in meerdere runs. Met name het van boven betreden van een ruimte waar een bak olie in brand staat is een warme en donkere ervaring. Een TIC is onmisbaar.

Vooralsnog geen vragen?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #29 Gepost op: 22 april 2014, 19:41:13
Voor de volledigheid: alle procedures worden eerst "koud" stapsgewijs en uitvoerig beoefend voordat we een brand in gaan. De meeste dagen bestaan uit een dagdeel praktijk en een dagdeel theorie. Die theorie sluit niet noodzakerlijkerwijs aan bij het praktijkdeel van die dag,  maar de theorie die benodigd is voor een praktijkoefening is altijd vooraf behandeld.

Naast brandbestrijding doen we ook averijbestrijding, ZHKH en CBRN (level 1) theorie en oefeningen. Morgen lekker de hele dag met chemische oorlogvoering (gesimuleerd door CS) en bijbehorende beschermingsmiddelen in de weer.
Bijdragen op persoonlijke titel.