Doorzagen van een voorruit nog van deze tijd?

Auteur Topic: Doorzagen van een voorruit nog van deze tijd?  (gelezen 2481 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 6 maart 2014, 21:44:47
Citaat van: Rickvb link=msg=1248392 date=1394122058
Bij ons (mijn geval niet in IJmuiden) wordt er standaard door de veiligheidsman (NR. 3) ademlucht omgehangen voor een THV/verkeersongeval. Als ter plaatse blijkt dat het echt niet nodig zal zijn dan hangt diegene het ook weer af :-).
Heeft het ook niet te maken met het eventueel doorzagen van de vooruit? Daar komen dan hele kleine glassplinters bij vrij. Ik heb al meer gezien dat daarvoor ademlucht wordt omgehangen.




Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2014, 23:14:20
Citaat van: Peter71 link=msg=1248462 date=1394138687
Heeft het ook niet te maken met het eventueel doorzagen van de vooruit? Daar komen dan hele kleine glassplinters bij vrij. Ik heb al meer gezien dat daarvoor ademlucht wordt omgehangen.

Als je al een voorruit door zou willen zagen zou ik zeker gebruik maken van ademlucht. Of je het überhaupt zou willen is het tweede. Een (bekneld) slachtoffer of overige hulpverleners hebben de luxe van ademlucht niet en die zullen dus als snel het risico lopen om glasstof in te ademen wanneer er in glas gezaagd wordt. Helaas ken ik een geval waarbij het dus flink mis was gegaan door het inademen van glasstof, en gelukkig is die persoon er goed vanaf gekomen..


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2014, 17:34:48
Heel officieel moet je inderdaad tegenwoordig ademlucht op geloof ik maar inderdaad zoals rick al aangeeft moet je je afvragen of je wel wilt zagen de dubbelklappen is hierin een stuk veiliger..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2014, 18:31:09
Ik ben het geheel met jullie eens. Hoe vaak gebeurt het nog dat een voorruit door wordt gezaagt bij de bevrijding van een slachtoffer? Wij hebben ook een glaszaag op de TS liggen. Maar ik kan me niet herinneren dat wij hem wel eens hebben gebruikt, behalve bij het oefenen.