Gebouw vol rook: Geen brand maar mistgenerator n.a.v. inbraakalarm

Auteur Topic: Gebouw vol rook: Geen brand maar mistgenerator n.a.v. inbraakalarm  (gelezen 13041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2014, 15:14:50
Mmm op voorhand sowieso niet en dit is witte rook zonder hitte, ter plaatsen duidelijk te herkennen als de voor ons gebruikelijke oefenrook.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2014, 19:53:37
Citaat van: Breathe link=msg=1248993 date=1394288090
Mmm op voorhand sowieso niet en dit is witte rook zonder hitte, ter plaatsen duidelijk te herkennen als de voor ons gebruikelijke oefenrook.

Makkelijk praten vanaf de zijlijn...

Het is wel ff anders als je bij een automaatje komt waar ineens rook uit stampt. Heb een aantal automaten meegemaakt die daadwerkelijk brand waren, dus als je rook ziet tuimel je er wel ff in hoor, als dat "oefenrook" blijkt..

Kan me goed inleven in Firechief P..

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2014, 21:09:50
Inderdaad makkelijk praten. Normaal gesproken: waar rook is, is vuur. Is het dan echt zo vreemd dat er is opgeschaald?

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2014, 21:15:04
Lijkt mij ook niet, en een supermarkt heeft wel heel veel factoren waardoor je een 2e spuit wil...

guest12562

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2014, 22:02:54
Wss ervaring dat je wat makkelijker praat, schrijf er niet voor niks bij dat ik het al een aantal keren heb meegemaakt. Op voorhand opschalen is in theorie mss wel handig voor het halen van je examen maar in de praktijk werkt het toch anders.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2014, 22:16:32
Citaat van: Breathe link=msg=1249098 date=1394312574
Wss ervaring dat je wat makkelijker praat, schrijf er niet voor niks bij dat ik het al een aantal keren heb meegemaakt. Op voorhand opschalen is in theorie mss wel handig voor het halen van je examen maar in de praktijk werkt het toch anders.

Volgens mij gaat het om de praktijk, het was immers geen oefening. Wat is het probleem? De betreffende bevelvoerder van dienst zag blijkbaar reden om wel op te schalen. Wil je hem soms onbekendheid met dergelijke rooksystemen verwijten? Als er daadwerkelijk brand was geweest maar er werd te laat opgeschaald dan was het ook niet goed geweest....

guest12562

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2014, 22:24:31
Ow ik mag geen kritische vragen stellen?
Is prima laat ik het hierbij.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2014, 22:31:07
Citaat van: Breathe link=msg=1249098 date=1394312574
Zoals ik al eerder melde hebben wij ook al eens een inzet gehad dankzij zo'n inbraakalarm, en die is toen ook opgeschaald naar middelbrand. Reden, kelder en lange afstand waterwinning. Ik denk zeker dat het goed is om op te schalen op het moment dat je te maken hebt met een groot pand, en je plaatje niet compleet kunt krijgen. Hakken in vakken.
Ik ken het korps Woudenberg erg goed, en zij schalen niet zo maar even op. Daar zit dan wel een goede reden achter, de reden heeft Firechief P ook al redelijk verwoordt. En laten we wel wezen, wat zegt witte rook en geen hitte. Daar was bij De Punt ook sprake van. Witte rook, goed zicht maar geen hitte. We kennen allemaal de afloop. ;)

guest12562

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2014, 22:38:32
Tuurlijk nu halen we de Punt erbij.
Dat was echt een hele andere situatie.

Ik hou het gewoon op onbekendheid met het systeem, systeem is echter al jaren in gebruik stukje voorlichting zou denk ik wonderen doen. Goed dat het hier terecht is gekomen, leermomentje.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 8 maart 2014, 22:47:11
Citaat van: Breathe link=msg=1249106 date=1394314712
Ik hou het gewoon op onbekendheid met het systeem, systeem is echter al jaren in gebruik stukje voorlichting zou denk ik wonderen doen. Goed dat het hier terecht is gekomen, leermomentje.
En nu heb je een heel goed punt. Onbekendheid met het systeem. Je rukt uit naar een pand wat geheel gevuld staat met dichte rook, je kunt nergens uit op maken wat er aan de hand is, en waar die rook vandaan komt. Ga het maar uitzoeken. Dus de keuze opschaling is dan heel erg snel gemaakt. Voor jou is het vanzelfsprekend omdat je het al een paar maal bij de hand hebt gehad, verplaats je je eens in de eerst aankomende bevelvoerder van gisterenavond. Voor hem was het blijkbaar niet zo vanzelfsprekend

Als eerste is het inderdaad goed om dit soort systemen goed bekend te maken bij de korpsen in den lande. Ik vermoed dat er voor veel korpsen een wereld open gaat. Ten tweede. Zo ongeveer iedereen heeft tegenwoordig wel MDT op de TS, laat dit soort zaken vastleggen. We kunnen van alles vastleggen over een pand, locatie sleutelbuizen, waterwinning, rieten dak ja of nee enz enz. Waarom worden dit soort zaken niet meteen meegenomen.
Bij een uitruk naar zo'n pand kun je dan direct zien dat er zo'n rookmachine staat, die wellicht weleens heel braaf zijn werk heeft gedaan. Ik denk dan zeker dat je met een ander plan naar zo'n pand rijd en dan eerst eens rustig gaat kijken wat er nu echt aan de hand is. ;)