verslikken in water

Auteur Topic: verslikken in water  (gelezen 25512 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2005, 17:58:27
Klopt precies; over het algemeen is heimlich alleen effectief als er een druk opgebouwd kan worden (dus bij een volledige blokkade), wat dus niet het geval is wanneer er nog gehoest kan worden, want er is dan nog een doorgang.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2005, 18:30:19
Het is toch duidelijk te zien of iemand en slok water of een slok pinda's neemt ;-)

Na een verslikking zal het slachtoffer hoesten.
Als eerste aktie bij een verslikking dient het slachtoffer dan ook gestimuleerd te worden om te hoesten. Je kan hier ook lezen: even afwachten, laat de natuur zijn gang gaan. Het hoestreflex is nog steeds de meest effectieve manier om iets uit de luchtpijp te verwijderen.

Pas als dat de natuur faalt kunnen meer aggressieve middelen worden toegepast, te beginnen met slagen tussen de schouderbladen.

Ik denk dat je het met een redelijke zekerheid kunt weten, maar er niet zonder meer van uit mag gaan.

Maar dat is ook niet relevant omdat je in de rest van je verhaal van zelf er achter komt dat iets anders dan het water zou kunnen zijn


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2005, 23:37:05
Als het er echt niet uitkomt, kun je het altijd proberen, maar nee, niet direct nee. De kans dat de brok met een heimlich eruit komt lijkt me kleiner dan bij een volledige blokkade omdat de lucht langs het object kan ontsnappen. Als het slachtoffer nog kan ademen en rustig, of als het zelfs met een heimlich niet lukt: naar de SEH om het er b.v. met een tang uit te laten vissen.
Arts  www.alphalog.nl


Trophy

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2005, 02:49:29
Als het er echt niet uitkomt, kun je het altijd proberen, maar nee, niet direct nee. De kans dat de brok met een heimlich eruit komt lijkt me kleiner dan bij een volledige blokkade omdat de lucht langs het object kan ontsnappen. Als het slachtoffer nog kan ademen en rustig, of als het zelfs met een heimlich niet lukt: naar de SEH om het er b.v. met een tang uit te laten vissen.

Ik weet niet hoelang de reistijd naar de SEH duurt, maar het lijkt mij lastig om je aandacht bij de weg te houden als er een panisch iemand bij je in de auto zit. En reken maar dat iemand panisch is als hij niet genoeg lucht binnen krijgt. Misschien is het de overweging waard om de ambulance te waarschuwen. Deze heeft het juiste materiaal om de blokkade op te heffen.
Of, als je in the middle of nowhere woont, misschien toch de huisarts.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2005, 11:42:28
Ik heb het over iemand die 'gewoon' de brok nog in de keel heeft (verder geen ademhalingsproblemen), maar de huisarts is ook zeker een optie, dat klopt.
Arts  www.alphalog.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2005, 18:53:05
Ik heb het over iemand die 'gewoon' de brok nog in de keel heeft (verder geen ademhalingsproblemen), maar de huisarts is ook zeker een optie, dat klopt.

Zolang die brok er nog zit zal het lichaam reageren d.m.v. de hoestreflex.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2005, 14:03:49
Zolang die brok er nog zit zal het lichaam reageren d.m.v. de hoestreflex.

Echter niet als de spijsbrok halverwege vast in de slokdarm zit, hier wordt in praktijk idd 112 voor gebeld  ;) vaak proberen we eerst de Heimlich manouvre een paar keer en bij geen resultaat wordt de patient veelal naar de wachtkamer in de SEH gebracht  :D  tja....je zal t maar hebben he...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2005, 15:33:30
Echter niet als de spijsbrok halverwege vast in de slokdarm zit, hier wordt in praktijk idd 112 voor gebeld  ;) vaak proberen we eerst de Heimlich manouvre een paar keer en bij geen resultaat wordt de patient veelal naar de wachtkamer in de SEH gebracht  :D  tja....je zal t maar hebben he...

Wie wat bewaart... ;D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2005, 16:55:34
Hebben ze daar in die SIGMA koffer niet zo'n leuke tang voor?  ;)
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2005, 17:54:23
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources