Discussie rondom fotograferen tijdens Nuclear Security Summit #NSS2014 - 23 t/m 26-03-2014

Auteur Topic: Discussie rondom fotograferen tijdens Nuclear Security Summit #NSS2014 - 23 t/m 26-03-2014  (gelezen 48682 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Highfield link=msg=1249452 date=1394442250
Sorry, maar heb je enig idee waar je het over hebt? Er staat niet een uitspraak in deze paragraaf die ook maar enig hout snijd..
Nee, ik weet niet waar ik het over heb. Ik lees niet de wapenblaadjes, ik kijk geen documentaires en ik heb geen  militaire achtergrond. Sterker nog ik heb geen hersens om 1 + 1 op te tellen.
Oh wacht ff, er is een documentaire van het US leger zelf waar men laat zien dat men met een laser een voertuig aanduid op 3 mijl afstand en een raket lanceert op 75 mijl afstand.... maar dit kan ik niet hebben gezien want ik kijk geen documentaires.

Citaat van: Highfield link=msg=1249452 date=1394442250
De informatie over wegafsluitingen en dergelijke is gewoon publiek bekend hoor en die wijzigt nog wel af en toe ja. Dat er slimmeriken zijn die dat in een digitale kaart weten te stoppen en er een optimale route mee kunnen berekenen is toch niet zo spectaculair?
Nee, alleen dat er onder die kaarten staat dat de kaarten niet dienen te worden gekopieerd en vallen onder de ambtseed maakt het wel een ander verhaal.

Citaat van: SniperEye link=msg=1249454 date=1394442798
Dat hier door mensen uit "het vak" (lees in dienst van de overheid) kritiekloos wordt ingestemd met zeer verstrekkende maatregelen die direct de grondrechten van burgers treffen is buitengewoon zorgelijk, alsof de overheid superieur is aan haar burgers. Volgens mij is dat andersom.

Er is hier dan ook overduidelijk een kloof zichtbaar tussen de mensen uit "het vak" en de mensen die hun eigen vrijheid als het hoogste goed zien.
Welkom in de gekozen dictatuur.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Vanochtend op de radio werd gemeld dat er maar weinig evenementen in een jaar zijn die zoveel regerings/wereldleiders tegelijk op dezelfde plek samenbrengen. Als ik het goed heb normaal maar 1 bij de VN.

Dat er grote maatregelen getroffen worden snap ik dan ook.

Dat fotograven aan banden worden gelegd op bepaalde plaatsen snap ik ook. Men is bij Schiphol bijvoorbeeld bang dat iedere vliegtuigspotter ter wereld wil komen om de kans te krijgen om de regeringsvliegtuigen op de foto te zetten. In een gebied met al verkeersproblemen wil je geen extra problemen door wildparkerende en lopende fanatieke spotters.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: SniperEye link=msg=1249454 date=1394442798
Dat hier door mensen uit "het vak" (lees in dienst van de overheid) kritiekloos wordt ingestemd met zeer verstrekkende maatregelen die direct de grondrechten van burgers treffen is buitengewoon zorgelijk, alsof de overheid superieur is aan haar burgers. Volgens mij is dat andersom.

Er is hier dan ook overduidelijk een kloof zichtbaar tussen de mensen uit "het vak" en de mensen die hun eigen vrijheid als het hoogste goed zien.

Ho wacht even. Je doet nu net alsof ik een dom sponsje ben waar jij je duidelijk boven verheven voelt. Je valt mij, als militair en daarmee overheidsambtenaar, nu persoonlijk aan op basis van een paar forum posts. Kijk uit met wat je roept, want je stoot een hoop mensen behoorlijk tegen het hoofd op deze wijze. Ik heb eigen vrijheid (voor iedereen!) absoluut het allerhoogst zitten, daarom ben ik gaan dienen.

Dat gezegd hebbende, ik denk wel degelijk goed na over wat de overheid doet. En ja, ik kijk met een andere bril. Misschien levert die bril mij kennis en ervaringen op die mij helpen te verklaren waarom bepaalde maatregelen genomen worden en misschien nog wel belangrijker hoe die maatregelen tot stand komen en gecontroleerd worden. Wat jij een kloof noemt, noem ik hooguit een verschil van inzicht.

Er worden voor de gehele NSS geen maatregelen genomen die tegen enig grondrecht indruisen, behoudens als de wet daarin voorziet. Daar mag je wat van vinden, maar spreek dan de politici aan die die wetgeving maken (vooral de Tweede Kamer, die als direct gekozen volksvertegenwoordiging jou belangen moet verdedigen) en niet de ambtenaren die het uitvoeren.
Bijdragen op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: JJ75 link=msg=1249458 date=1394443331
In een gebied met al verkeersproblemen wil je geen extra problemen door wildparkerende en lopende fanatieke spotters.
En dat is dan een onderbouwing waar ik mij helemaal in kan vinden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Highfield link=msg=1249459 date=1394443360
Maar spreek dan de politici aan die die wetgeving maken (vooral de Tweede Kamer, die als direct gekozen volksvertegenwoordiging jou belangen moet verdedigen) en niet de ambtenaren die het uitvoeren.

Hier begeef je je zelf op een hellend vlak, omdat het een wet is en omdat een overheid het zegt wil niet zeggen dat de ambtenaren zelf geen verantwoordelijkheid hebben en deze dienen te gebruiken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: HIT link=msg=1249463 date=1394443909
Hier begeef je je zelf op een hellend vlak, omdat het een wet is en omdat een overheid het zegt wil niet zeggen dat de ambtenaren zelf geen verantwoordelijkheid hebben en deze dienen te gebruiken.

Het zou wat worden als ambtenaren de wetgeving niet volgen en zelf bepalen wat goed is. Dan is het helemaal de vierde macht (en dat is echt super ondemocratisch).

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: HIT link=msg=1249457 date=1394443281
Nee, ik weet niet waar ik het over heb. Ik lees niet de wapenblaadjes, ik kijk geen documentaires en ik heb geen  militaire achtergrond. Sterker nog ik heb geen hersens om 1 + 1 op te tellen.
Oh wacht ff, er is een documentaire van het US leger zelf waar men laat zien dat men met een laser een voertuig aanduid op 3 mijl afstand en een raket lanceert op 75 mijl afstand.... maar dit kan ik niet hebben gezien want ik kijk geen documentaires.

Oh het kan, absoluut. Het kan zelfs op nog veel grotere afstanden, geen punt. Alleen kan Jan Terrorist het niet, omdat hij de infrastructuur niet heeft. Er komt nogal wat bij kijken om een dergelijk targetingproces uit te voeren. Het begint al bij de simpelste vraag: waar ga je staan met die laser om gedurende het hele proces Line-of-sight te hebben op de route? Hoe koppel je de seeker van de raket aan de laser? Kan de raket genoeg manoeuvreren om een hardrijdende colonne te tracken? Dan de raketvlucht zelf: die wordt echt onderkend door de AWACS toestellen, wellicht door de ZPRV voor de kust. Misschien kan de raket niet vernietigd worden, maar onderkend wordt hij zeker. Die colonne wordt ingelicht, en zij nemen maatregelen. Dat zijn allemaal geen staatsgeheimen. Jan Terrorist heeft zelfs in de meest desolate gebieden op deze planeet, waar ze in alle vrijheid hun plannen kunnen voorbereiden en uitvoeren, niet in de verste verte de beschikking over de capaciteiten die jij ze toedeelt. Dat gaat de hier, met al het toezicht van die Grote Boze Staat waar sommige mensen hier zo tegen ageren, zeker niet lukken dan toch?

Ik kan nog wel even doorgaan, en ik heb het nog niet eens gehad over de vraag of terroristen wel toegang hebben tot dergelijk materieel, of ze het het land in kunnen krijgen zonder onderkend te worden en waarom ze het zich zo moeilijk zouden maken. Kortom, met respect, je slaat de plank volledig mis hier.

Citaat
Nee, alleen dat er onder die kaarten staat dat de kaarten niet dienen te worden gekopieerd en vallen onder de ambtseed maakt het wel een ander verhaal.

Klopt, eens. Is wel een belangrijke nuance ;)

Citaat van: HIT link=msg=1249463 date=1394443909
Hier begeef je je zelf op een hellend vlak, omdat het een wet is en omdat een overheid het zegt wil niet zeggen dat de ambtenaren zelf geen verantwoordelijkheid hebben en deze dienen te gebruiken.

Dat klopt ook, ambtenaren hebben zeker een eigen verantwoordelijkheid. Desalniettemin is er nog geen enkele maatregel genomen of aangekondigd waarbij ik persoonlijk mijn twijfels heb over de "juistheid" ervan, los van wat de wet zegt. Bij sommige maatregelen, zoals het cameraverbod in Haarlemmermeer, begrijp ik de doelstelling maar is het middel misschien niet de meest optimale. Dat wil niet zeggen dat ik dan gelijk van mening ben dat er grondrechten geschonden worden. Als ik vervolgens lees dat politie/KMar met redelijkheid om zullen gaan met de gestelde regels, dan heb ik daar vertrouwen in. Die mensen op die posten zijn gewoon hardwerkende, betrokken mensen die wellicht zelfs wel meelezen hier.

Lost van jou posts HIT, waarom is er gelijk al dat wantrouwen en die hele negatieve sfeer bij sommige mensen hier? Die agent gaat echt niet m'n neefje van 14 aanhouden die met z'n mobieltje een foto maakt van een van die toestellen, waar komt toch het idee vandaan bij sommige mensen dat het zijn van een ambtenaar betekent dat je dan ook gelijk een hersenloze uitvoerende robot bent? Ik weet wel dat als dat zo zou zijn, ik geen vijfjarige academische opleiding moet voltooien om leiding te mogen geven binnen die organisatie.
Bijdragen op persoonlijke titel.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Highfield link=msg=1249459 date=1394443360
Ho wacht even. Je doet nu net alsof ik een dom sponsje ben waar jij je duidelijk boven verheven voelt. Je valt mij, als militair en daarmee overheidsambtenaar, nu persoonlijk aan op basis van een paar forum posts. Kijk uit met wat je roept, want je stoot een hoop mensen behoorlijk tegen het hoofd op deze wijze. Ik heb eigen vrijheid (voor iedereen!) absoluut het allerhoogst zitten, daarom ben ik gaan dienen.

Dat gezegd hebbende, ik denk wel degelijk goed na over wat de overheid doet. En ja, ik kijk met een andere bril. Misschien levert die bril mij kennis en ervaringen op die mij helpen te verklaren waarom bepaalde maatregelen genomen worden en misschien nog wel belangrijker hoe die maatregelen tot stand komen en gecontroleerd worden. Wat jij een kloof noemt, noem ik hooguit een verschil van inzicht.

Er worden voor de gehele NSS geen maatregelen genomen die tegen enig grondrecht indruisen, behoudens als de wet daarin voorziet. Daar mag je wat van vinden, maar spreek dan de politici aan die die wetgeving maken (vooral de Tweede Kamer, die als direct gekozen volksvertegenwoordiging jou belangen moet verdedigen) en niet de ambtenaren die het uitvoeren.

Don't take it personal ;) Door te spreken dat we onze politici hierop moeten aanspreken verschuil je je toch hierachter. Is ook enigszins logisch immers dien jij de overheid en inderdaad worden de regels verzonnen door onze politici.

Citaat van: HIT link=msg=1249460 date=1394443426
En dat is dan een onderbouwing waar ik mij helemaal in kan vinden.

Er staan ook jaarlijks mensen in de file voor de TT in Assen of Pinkpop om maar dwarsstraten te noemen ;)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: SniperEye link=msg=1249468 date=1394445175
Don't take it personal ;)


Citaat van: SniperEye link=msg=1249454 date=1394442798
Dat hier door mensen uit "het vak" (lees in dienst van de overheid) kritiekloos wordt ingestemd met zeer verstrekkende maatregelen die direct de grondrechten van burgers treffen is buitengewoon zorgelijk, alsof de overheid superieur is aan haar burgers. Volgens mij is dat andersom.

Er is hier dan ook overduidelijk een kloof zichtbaar tussen de mensen uit "het vak" en de mensen die hun eigen vrijheid als het hoogste goed zien.
Ik moet toch leuk m'n best doen om dat niet persoonlijk op te vatten. Je zegt gewoon dat mensen "uit het vak" hun eigen vrijheid niet als het hoogste goed zien, en dat mensen "uit het vak" kritiekloos instemmen met schendingen van grondrechten. Leg mij nog maar even uit dan wie je dan bedoelt als je niet mij, als deelnemer aan deze discussie en overheidsdienaar, bedoelt? Al die andere mensen die hier mee discussieren? Kom op zeg. Je maakt je er veel en veel te makkelijk vanaf door maar gewoon wat zaken te spuien, alle inhoudelijke discussie uit de weg te gaan en vervolgens met een paar schokkend generaliserende opmerkingen te verwachten je gelijk te krijgen. Kom eens met wat inhoud in plaats van die nietszeggende oneliners?

Citaat
Door te spreken dat we onze politici hierop moeten aanspreken verschuil je je toch hierachter. Is ook enigszins logisch immers dien jij de overheid en inderdaad worden de regels verzonnen door onze politici.

Precies, in deze democratische rechtsstaat werkt het zo ja. De politiek is namens ons allen verantwoordelijk voor het beleid. Als je dat wilt wijzigen omdat je het er niet mee eens bent, dan loopt dat pad ook via die weg. Niet alleen voor ambtenaren, maar voor iedere inwoner van dit land. Ik verschuil me dan helemaal nergens achter.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: SniperEye link=msg=1249436 date=1394435813
En dan ook nog F16's de lucht in sturen. Ik lees hier een overheid die het leger inzet tegen haar burgers
Zou je mij kunnen uitleggen op welke wijze in dit voorbeeld het leger wordt ingezet tegen haar burgers?...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.