Discussie rondom fotograferen tijdens Nuclear Security Summit #NSS2014 - 23 t/m 26-03-2014

Auteur Topic: Discussie rondom fotograferen tijdens Nuclear Security Summit #NSS2014 - 23 t/m 26-03-2014  (gelezen 48679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: arjenhva link=msg=1245124 date=1392756643
De getallen ken ik, maar wat voor een voorstelling moet ik me daar bij maken, een agent per 25 meter langs het afgesloten gebied? ;)

Het is redelijk vlak, open terrein dus dat zal wel meevallen. Een paar 4x4 voertuigen en goede waarneming doen een hoop.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article27010641.ece/Verbod-op-cameras-moet-spotters-Schiphol-bij-NSS-weren?lref=vpll
Citaat
SCHIPHOL - Vliegtuigspotters kunnen hun hobby tijdens de komende nuclaire top NSS even niet uitoefenen rond Schiphol. Voor de hele gemeente Haarlemmermeer is een verbod ingesteld op camera's en telelenzen.

,,Vliegtuigspotten is een mooie hobby, maar tijdens de top is dat even niet mogelijk. Het gebied rond de Polderbaan waar de toestellen van de delegaties worden geparkeerd is sowieso afgesloten, maar we willen elders ook geen overlast en verkeersonveilige situaties met spotters'', licht burgemeester Theo Weterings het besluit toe.

Voor de hele gemeente Haarlemmermeer geldt een noodverordening die zaterdagavond 22 maart vanaf 18 uur al van kracht is tot woensdag 26 maart om 18 uur. Tijdens deze vier dagen is het in de hele gemeente verboden om een camera, telelens, wapen of spandoek bij zich te hebben. Ook mag men zich niet onherkenbaar maken door het gezicht af te dekken met een bivakmuts, helm, masker of shawl.

Ik neem aan dat dit besluit genomen is in de APV. De regelgeving in de APV kan niet de wetgeving 'overrulen'. Waar is dat verbod op het bezit van een camera/telelens dan op gebaseerd? Vrije nieuwsgaring en de beelden die hierbij horen zijn toch (grond)wettelijk beschermd? Of geeft de noodverordening hier meer mogelijkheden?


ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geïnteresseerd
Citaat van: Dion link=msg=1248623 date=1394197215

Ik neem aan dat dit besluit genomen is in de APV. De regelgeving in de APV kan niet de wetgeving 'overrulen'. Waar is dat verbod op het bezit van een camera/telelens dan op gebaseerd? Vrije nieuwsgaring en de beelden die hierbij horen zijn toch (grond)wettelijk beschermd? Of geeft de noodverordening hier meer mogelijkheden?
Daarnaast lijkt het mij ook niet veilig motor/brommer rijden zonder helm.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Dion link=msg=1248623 date=1394197215
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article27010641.ece/Verbod-op-cameras-moet-spotters-Schiphol-bij-NSS-weren?lref=vpll
Ik neem aan dat dit besluit genomen is in de APV. De regelgeving in de APV kan niet de wetgeving 'overrulen'. Waar is dat verbod op het bezit van een camera/telelens dan op gebaseerd? Vrije nieuwsgaring en de beelden die hierbij horen zijn toch (grond)wettelijk beschermd? Of geeft de noodverordening hier meer mogelijkheden?

Dat kan hij doen op basis van de gemeentewet. Hij mag alle maatregelen nemen die hij nodig acht, alle wetsbepalingen opheffen behalve grondwettelijke rechten. Je mag ook nog steeds foto's maken met je telefoon ofzo, maar niet met een fototoestel en/of telelens. Die beperking mag hij gewoon stellen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Dion link=msg=1248623 date=1394197215
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article27010641.ece/Verbod-op-cameras-moet-spotters-Schiphol-bij-NSS-weren?lref=vpll
Ik neem aan dat dit besluit genomen is in de APV. De regelgeving in de APV kan niet de wetgeving 'overrulen'. Waar is dat verbod op het bezit van een camera/telelens dan op gebaseerd? Vrije nieuwsgaring en de beelden die hierbij horen zijn toch (grond)wettelijk beschermd? Of geeft de noodverordening hier meer mogelijkheden?

Nu ben ik niet iemand die bij veiligheids maatregelen gelijk roept dat ze belachelijk zijn, ook als die bepaalde vrijheden tijdelijk aan banden leggen.
Maar dit vind ik toch erg ver gaan, omdat het een burgemeester hiermee op voorhand vrije nieuwsgaring stevig inperkt voor de hele gemeente!! Echt belachelijk.....

Ben erg benieuwd naar de exacte tekst van deze verordening.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: zwelgje link=msg=1248655 date=1394202554
Nu ben ik niet iemand die bij veiligheids maatregelen gelijk roept dat ze belachelijk zijn, ook als die bepaalde vrijheden tijdelijk aan banden leggen.
Maar dit vind ik toch erg ver gaan, omdat het een burgemeester hiermee op voorhand vrije nieuwsgaring stevig inperkt voor de hele gemeente!! Echt belachelijk.....

Ben erg benieuwd naar de exacte tekst van deze verordening.....

Hoe legt hij vrije nieuwsgaring aan banden? Er is geen verbod op fotograferen toch? Hij wil gewoon niet een hele schare aan grote toeters op dat toestel gericht hebben, een beetje telelens is groot genoeg om een behoorlijk wapen in te verbergen. Dat is, lijkt me, de achtergrond.

Je mag nog steeds alle kiekjes maken die je wil, alleen heb je een beperking qua apparatuur. Het lijkt me ook heel sterk dat hij handhavend gaat optreden tegen dagjesmensen met pocket-formaat camera's. Vervelend voor de fotografen mèt telelenzen, maar een inperking op de vrije nieuwsgaring is absoluut niet aan de orde.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: Highfield link=msg=1248703 date=1394207019
Hoe legt hij vrije nieuwsgaring aan banden? Er is geen verbod op fotograferen toch? Hij wil gewoon niet een hele schare aan grote toeters op dat toestel gericht hebben, een beetje telelens is groot genoeg om een behoorlijk wapen in te verbergen. Dat is, lijkt me, de achtergrond.

Je mag nog steeds alle kiekjes maken die je wil, alleen heb je een beperking qua apparatuur. Het lijkt me ook heel sterk dat hij handhavend gaat optreden tegen dagjesmensen met pocket-formaat camera's. Vervelend voor de fotografen mèt telelenzen, maar een inperking op de vrije nieuwsgaring is absoluut niet aan de orde.
Een telefoon heeft ook een camera, is dus ook verboden.
Wordt in het artikel ook expliciet genoemd dat er geen foto's gemaakt mogen worden:
Citaat
Spotters mogen vooralsnog wel naar de spottersplaats bij de Buitenveldertbaan en het Panoramadek van Schiphol, maar foto's maken is dus niet toegestaan.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article27010641.ece/Verbod-op-cameras-moet-spotters-Schiphol-bij-NSS-weren?lref=vpll


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Highfield link=msg=1248703 date=1394207019
Hoe legt hij vrije nieuwsgaring aan banden? Er is geen verbod op fotograferen toch?
Hij wil gewoon niet een hele schare aan grote toeters op dat toestel gericht hebben, een beetje telelens is groot genoeg om een behoorlijk wapen in te verbergen. Dat is, lijkt me, de achtergrond.

Ja nog effe. Je kunt ook wapens verbergen in je wandelstok, in je pen, in je rugtas, in je schoonmoeder. Moeten we die dan ook allemaal verbieden?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Wat een ophef weer.... Ik stel voor dat de gemeente dan gewoon de hele boel dicht gooit. Dat is namelijk wettelijk geen enkel probleem. Dan kunnen onze fotografen rustig slapen omdat ze niet in hun recht worden aangetast.

Ik neem aan dat dit verbod ingesteld is om te voorkomen dat er opnamen gemaakt worden welke mogelijk gebruikt kunnen worden door kwaadwillenden. Als deze namelijk een paar mooie overzichtsplaatjes te zien krijgen van de wijze en locatie waar alles opgesteld is, dan is dat natuurlijk ideale informatie voor dat soort figuren.

Je kan natuurlijk nooit iedere "spotter" screenen om te zien of hij mogelijk kwaadwillend is, en zelfs als hij dat niet is kunnen zijn plaatjes wel door kwaadwillenden gebruikt worden.

Hoe vervelend ook, bij dit soort mega-evenementen met een enorm veiligheidsrisico moeten de goeden kortdurend onder de kwaden lijden. En de tegemoetkoming is er al door spotters in ieder geval de mogelijkheid bieden om te gaan kijken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: zwelgje link=msg=1248655 date=1394202554
Ben erg benieuwd naar de exacte tekst van deze verordening.....
U vraagt wij draaien: http://www.haarlemmermeer.nl/dsresource?objectid=50313&type=org
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.