Discussie rondom fotograferen tijdens Nuclear Security Summit #NSS2014 - 23 t/m 26-03-2014

Auteur Topic: Discussie rondom fotograferen tijdens Nuclear Security Summit #NSS2014 - 23 t/m 26-03-2014  (gelezen 49103 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Toen ik in Miami was afgelopen November was POTUS daar ook met AF1. Op een afgesloten blok na is er geen agent bij mij geweest om te vragen wat ik met een volgepakte rugzak met fotoapparatuur in Miami deed.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1248709 date=1394207313
Ja nog effe. Je kunt ook wapens verbergen in je wandelstok, in je pen, in je rugtas, in je schoonmoeder. Moeten we die dan ook allemaal verbieden?

Richt jij die dingen bij normaal gebruik op een object? Zijn ze groot genoeg om behoorlijke schade te doen aan dat object op honderden meters afstand? Als ik jou iets uit je tas zie halen wat op een wapen lijkt, dan ben je in dit geval waarschijnlijk al behoorlijk de pineut. Als ik jou een grote camera zie richten op het toestel, net als alle andere fotografen, is er niets aan de hand en zal je me niet opvallen. Die grote toeter + body kan echter een heleboel narigheid bevatten: denk aan lasers, zeer felle lichtpulsen maar ook aan (kleine) geleide wapens. Het gaat er dus niet zo zeer om dat de camera geschikt is om een wapen in te verbergen, maar meer dat het normale gebruik van die camera de mogelijkheid geeft om dat wapen in te zetten zonder het uit de lens te halen.

Zoals Red al aangeeft, knal de hele boel maar dicht want dat levert minder gedonder op dan specifieke maatregelen nemen om de normale gang van zaken zo goed mogelijk door te laten gaan.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: SniperEye link=msg=1248719 date=1394208057
Toen ik in Miami was afgelopen November was POTUS daar ook met AF1. Op een afgesloten blok na is er geen agent bij mij geweest om te vragen wat ik met een volgepakte rugzak met fotoapparatuur in Miami deed.
1 regeringsleider is even wat anders als 53! regeringsleiders met een veelvoud aan andere hoogwaardigheid bekleders. En ondanks dat ik er niet bij was, durf ik wel te beweren dat er genoeg ogen op jou en je rugzak gericht zijn geweest. Als iemand enorm zwaar beschermt wordt dan is het de Amerikaanse president wel.

Maar goed, ieder land behandeld dit soort zaken op zijn eigen manier. Je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk, er zijn genoeg democratische opties om je bezwaren aan te geven richting de betrokkenen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Ja, want de president van Timboektoe is net zo belangrijk als Potus.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: SniperEye link=msg=1248740 date=1394210542
Je weet jezelf wel keer op keer te diskwalificeren in discussies.

Back on topic.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Citaat van: SniperEye link=msg=1248740 date=1394210542

Momenteel wel, aangezien dat in Mali ligt en we daar nu een en ander aan personeel rond hebben lopen  e050

On topic: nu ze dat hek in Den Haag hebben geplaatst, is het terrein ook al dicht nu? En voor wat betreft Schiphol: maandag gaat de Polderbaan dicht; weet iemand wat er aan verbouwd moet worden?
Bijdragen op persoonlijke titel.

Shire

• Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • Back to the sixties.
Vliegtuigspotten verboden tijdens nucleaire top  
HAARLEMMERMEER - Tijdens de nucleaire top eind deze maand mag niemand rond Schiphol camera's, telelenzen en spandoeken bij zich dragen. Dat blijkt uit een noodverordening die burgemeester Theo Weterings van de gemeente Haarlemmermeer vrijdag heeft uitgevaardigd. De verordening betekent onder meer dat vliegtuigspotters een paar dagen hun hobby niet kunnen uitoefenen. Veel spotters hadden zich er juist op verheugd tijdens de top foto's te kunnen maken van vliegtuigen die niet zo vaak te zien zijn.

De noodmaatregel geldt voor de hele gemeente Haarlemmermeer en geldt van zaterdagochtend 22 maart tot woensdagavond 26 maart. De Nuclear Security Summit (NSS) wordt gehouden op 24 en 25 maart in Den Haag. Een groot aantal regeringsleiders zal met hun eigen vliegtuig landen op Schiphol.

De vliegtuigen worden geparkeerd op de Polderbaan, die niet zal worden gebruikt als start- en landingsbaan. Op zondag 23 maart zullen al meer dan twintig regeringsvliegtuigen aankomen voor de top.

Het is nog onduidelijk of niemand mag fotograferen in het gebied, waar naast de luchthaven ook de plaatsen Hoofddorp en Nieuw-Vennep in liggen. "De politie en de marechaussee zullen handelen naar bevind van zaken", zei een woordvoerder van de gemeente vrijdag. Naar wordt aangenomen mag de pers wel foto's maken, met vergunning.

In de hele gemeente Haarlemmermeer geldt ook een verbod om het gezicht te bedekken met bivakmutsen, helmen, maskers of shawls. Eerder werd al bekend dat het verkeer rekening moet houden met afsluitingen en omleidingen.

ANP/ Reismedia

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airports/Vliegtuigspotten_verboden_tijdens_nucleaire_top
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV

Shire

• Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • Back to the sixties.
Citaat
On topic: nu ze dat hek in Den Haag hebben geplaatst, is het terrein ook al dicht nu? En voor wat betreft Schiphol: maandag gaat de Polderbaan dicht; weet iemand wat er aan verbouwd moet worden?

Polderbaan zes weken buiten gebruik in verband met NSS en groot onderhoud
http://www.schiphol.nl/SchipholGroup1/NieuwsPers/Persbericht/PolderbaanZesWekenBuitenGebruikInVerbandMetNSSEnGrootOnderhoud.htm
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Shire link=msg=1248756 date=1394211444
Het is nog onduidelijk of niemand mag fotograferen in het gebied, waar naast de luchthaven ook de plaatsen Hoofddorp en Nieuw-Vennep in liggen. "De politie en de marechaussee zullen handelen naar bevind van zaken", zei een woordvoerder van de gemeente vrijdag. Naar wordt aangenomen mag de pers wel foto's maken, met vergunning.

Fotograferen in de rest van de niet betrokken gemeente verbieden is onzin en nergens voor nodig. Wie gaat die vergunning eigenlijk afgeven? En aan welke voorwaardes moet je dan voldoen? Moet je NVJ lid zijn, moet je een leuke nieuwssite hebben, moet je pro-gemeente Haarlemmermeer zijn, of moet je voor de publieke omroep werken?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: Highfield link=msg=1248703 date=1394207019
Hoe legt hij vrije nieuwsgaring aan banden? Er is geen verbod op fotograferen toch?

Dat is netzo iets zeggen als: Er is vrijheid van meningsuiting, maar je mag geen krant uitgeven.

Citaat van: Highfield link=msg=1248703 date=1394207019
Hij wil gewoon niet een hele schare aan grote toeters op dat toestel gericht hebben, een beetje telelens is groot genoeg om een behoorlijk wapen in te verbergen. Dat is, lijkt me, de achtergrond.

Hij verbied het in bezit hebben van camera's, niet alleen een telelens. Juist een stuk gereedschap wat erg vaak wordt gebruikt bij vrije nieuwsgaring, en in deze tijden bijna onmisbaar.
Ik ben niet tegen het willen voorkomen van gevaarlijke situaties door spotters en nieuwsgierigen. Alleen vind ik het ingezette middel buiten proportie....

Citaat van: Red link=msg=1248715 date=1394207741
Wat een ophef weer.... Ik stel voor dat de gemeente dan gewoon de hele boel dicht gooit. Dat is namelijk wettelijk geen enkel probleem. Dan kunnen onze fotografen rustig slapen omdat ze niet in hun recht worden aangetast.

Ik accepteer ook zonder meer dat bij dit soort evenementen de vrije nieuwsgaring gereguleerd wordt d.m.v. accreditering, screening e.d. Dat de redactie van 112websites of spotters daarbij niet geaccrediteerd worden vind ik ook logisch. Dan zal je mij niet horen over vrije nieuwsgaring. En dat veiligheid betekend dat de directe omgeving niet vrij toegankelijk is voor iedereen of bepaalde voorwerpen, ook prima.  Ook ben ik geen fotograaf, maar gewoon burger die wel waarde hecht aan democratische principes....
Sterker nog, als het totaal sluiten van spottersplekken betekend dat er geen gemeente-wijd verbod op camera's nodig is, dan zeg ik: doen!!

Citaat van: Red link=msg=1248715 date=1394207741
Ik neem aan dat dit verbod ingesteld is om te voorkomen dat er opnamen gemaakt worden welke mogelijk gebruikt kunnen worden door kwaadwillenden. Als deze namelijk een paar mooie overzichtsplaatjes te zien krijgen van de wijze en locatie waar alles opgesteld is, dan is dat natuurlijk ideale informatie voor dat soort figuren.

Het verbod beslaat, zo te zien, de hele Gemeente, niet alleen de omgevingen waar je zicht hebt op de locaties waar wel wat opgesteld staat. Zo zou ik volgens deze maatregel dus ook geen camera bij me mogen hebben als ik een foto wil maken van een gemeenteraadslid bij het gemeentehuis in Hoofddorp.
Het gaat ook niet om of er wel/niet gehandhaafd wordt, dat is namelijk de omgekeerde wereld. Het is natuurlijk vreemd dat je iemand dwingt om de wet dan maar te overtreden, terwijl die persoon aan nieuwsgaring doet.  

Bovendien blijf ik bij het principe: een overheid zal uiteindelijk alle ter beschikking staande bevoegdheden ten volle gaan benutten......
Voorbeeld:
Juridisch gezien heeft een cameraman van de NOS die in Nieuw Vennep een politie agent filmt bij een aanrijding, dus geen poot om op te staan als diezelfde agent dat niet wil en zijn camera in beslag neemt, of hem beveelt om de gemeente te verlaten. Want deze verordening geeft die bevoegdheid.
En ja, dat is vergezocht, maar ik gebruik dit voorbeeld om aan te geven waar voor mij de schoen wringt. Niet bij de intentie van de maatregel, maar de manier waarop die in regelgeving is gevat.....

Het gaat mij om het principe, wetten en regels zijn er niet voor niks. Je kan niet op 1 moment zeggen: U dient zich aan de wet te houden. En op het volgende moment: ach, maak je geen zorgen over wat er in staat.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten